Det er ikke gjort på et par uker eller måneder å få mer trafikk til bloggen. Det tar tid å bygge den opp. Det finnes ingen magisk kur som gjør at du har 10.000 sidevisninger etter to uker.

Da jeg lanserte Blogg Bedre 1. september 2016 hadde jeg 837 sidevisninger den første måneden. Den andre måneden hadde jeg 822, og den tredje måneden viste Google Analytics 1555 sidevisninger.

Ikke akkurat rakettfart. Det tok altså tre måneder å gå fra fra 837 til 1555.

Det var ikke før rundt april 2017 at jeg så at det begynte å stige merkbart. Det var altså 8 måneder etter at jeg lanserte bloggen.

Det tar tid og du må være tålmodig. Men gjør du de riktige tingene VIL det skje. Det vet jeg.

Jeg vet også at det ikke skjer ved en tilfeldighet. Det krever at du jobber aktivt og at du jobber strategisk.

Det har jeg gjort, og det har fungert veldig bra. I 2018 lå jeg på rundt 9000 sidevisninger i måneden, og da har jeg i tillegg redusert antall blogginnlegg jeg publiserer til annenhver uke. Og nå i januar 2019 passerte jeg 12.000 sidevisninger.

Det jeg gjør fungerer. Og jeg deler gjerne oppskriften!

Her har jeg samlet 5 ting jeg har gjort, som vil gi mer trafikk til bloggen:

1. SEO

SEO står for søkemotoroptimalisering.

Enkelt forklart betyr det at du gjør innholdet på bloggen din så lesbart og forståelig for Google som mulig. Det øker sjansen for at dine innlegg dukker opp når noen søker etter det du skriver om.

SEO er en veldig stor og viktig del av å få mer trafikk, fordi det øker andelen trafikk du får fra Google.

Jeg forklarer alt det grunnleggende om SEO i dette innlegget, jeg vil anbefale deg å lese det når du er ferdig med dette innlegget:

Igjen så tar det tid å bygge opp trafikken fra Google, men når du hele tiden har fokus på SEO vil det øke. I 2018 utgjorde Google over 50 prosent av trafikken til Blogg Bedre. Jeg hadde altså hatt halvparten av leserne hvis ikke jeg hadde fokus på å få trafikk fra Google.

2. Lengre blogginnlegg

Som med det meste annet i livet, så gjelder kvalitet over kvantitet også på bloggen din. Jeg vet at mange sliter seg halvt i hjel for å publisere et nytt blogginnlegg hver dag fordi de tror at det er nødvendig for å få mer trafikk og flere lesere.

Det er det ikke.

I 2018 reduserte jeg som nevnt antall blogginnlegg til annenhver uke. Allikevel økte jeg trafikken og fikk flere lesere enn året før. Fordi det handler IKKE om kvantitet. Det handler om kvalitet.

Du vil tjene mye mer på å skrive færre innlegg, og heller bruke tid på å skrive lengre innlegg.

En ting er at Google liker lengre innlegg, slik jeg nevner i blogginnlegget om SEO. Men vi mennesker liker også lengre innlegg!

Det er fordi lengre innlegg gir oss mer. Når du skriver noe, ønsker leserne dine stort sett alltid å få detaljer. De vil vite mer.

Hvis du for eksempel skriver om en reise, vil de vite hvordan du kom deg dit, hva det kostet, hvordan de kan komme seg dit og hva de bør gjøre der. De vil ikke bare lese et kort og overfladisk innlegg om at du er der og koser deg.

Og: Fordi lengre innlegg med mer detaljer gjør det mer interessant og verdifullt, øker det også sjansen for at det deles.

Leseren din vil ikke synes innlegget på 100 ord om at du har det fint i sola i Syden er så interessant at de sender det til noen.

Skriver du derimot detaljert med tips og info er det mye større sjanse for at de sender det til en venninne og sier «skal vi dra hit, eller?».

3. Nyhetsbrev

Å ha en epostliste og sende nyhetsbrev er en viktig del av å bygge opp bloggen din. Det er adresser du eier, som ingen kan ta fra deg. Hvis du har Instagram som hovedkanal for å kommunisere med leserne dine, risikerer du å miste det når som helst. Instagram eier innholdet, og kan stenge kontoen din når som helst, hvis de vil.

Les mer: Alt du trenger å vite om epostlister

Ved å ha en epostliste kan du sørge for å få masse trafikk til gamle blogginnlegg. Det er mange som bare deler innlegget én gang, den dagen det publiseres. Men ofte kan innholdet fortsatt være interessant selv om det er to år siden du skrev innlegget.

Ved å sende nyhetsbrev kan du sørge for at gamle innlegg får nye lesere, og ikke støver ned i arkivet.

Jeg sender nyhetsbrev hver tirsdag, og jeg har satt opp sekvenser for hvert år. Jeg har en for 2016, 2017, 2018 og nå 2019. I den sekvensen legger jeg inn alle blogginnlegg jeg skriver det året, og når noen melder seg på epostlisten min blir de automatisk tilsendt mail med et blogginnlegg.

De begynner på det første innlegget på listen fra 2016, og på den måten får jeg nye lesere til gamle innlegg. Det første innlegget de får er altså publisert 6. september 2016. Hver uke får de tilsendt et nytt innlegg, og det bidrar til mye trafikk til bloggen.

Jeg bruker ConvertKit for å sende mine eposter, noe som gjør at jeg kan sette det opp i slike sekvenser og sette det på automatisk utsendelse.

Les mer: Hvorfor jeg valgte ConvertKit i stedet for MailChimp

4. Målgruppe – Å vite hvem du snakker til

Når du snakker til alle, snakker du ikke til noen.

Jeg er veldig glad i den setningen og bruker den alltid når jeg skriver om målgruppe, fordi den beskriver det veldig godt.

Mange tenker at når man skal ha så mange lesere som mulig så vil man forsøke å nå alle, fordi da får man flest lesere.

Men det er ikke sånn det fungerer. Du MÅ vite hvem målgruppen din er, hvis du ønsker å ha flere lesere. Det er fordi du må tilpasse innholdet ditt til dem du skriver til.

Det er jo stor forskjell på hvordan vi snakker til en jente på 16, en dame på 35 og en dame på 65. Da klarer du ikke å skrive på en måte som fenger dem alle. Du må finne ut hvem det er du snakker til, og så skrive innhold og tilpasse deg til hvem de er og hva de vil ha.

Du kan for eksempel blogge om sminke, men en 16-åring og en 35-åring bruker forskjellige produkter, har forskjellig hud og har mest sannsynlig veldig forskjellig stil. Da må du vite hvem målgruppen din er, sånn at du kan skrive på riktig måte.

Å skrive rettet mot målgruppen din vil gi deg flere lesere, fordi folk finner akkurat det de vil ha. Hvis du blogger om mange forskjellige ting er sjansen mindre for at noen vil følge deg fast, fordi det vil være så mye innhold som ikke er relevant for dem.

Hvis de finner deg på grunn av en sunn oppskrift, og du så deler tre sminkeinnlegg neste gang, vil de ikke følge deg fordi det var ikke det de ville ha. De ville ha oppskrifter. Da går de videre til noen andre.

Hvis du trenger hjelp til å definere din målgruppe, kan du ta min gratis brandingchallenge her.

5. Freebies

Det er ikke til å komme unna at vi elsker gratis innhold. Det er bare sånn vi mennesker er skrudd sammen! Og det kan du bruke for å få mer trafikk.

Punkt nummer tre med å sende nyhetsbrev fungerer jo ikke like effektivt hvis ikke du har noen på listen din, som du faktisk kan sende gamle blogginnlegg til. Derfor må du jobbe for å få folk på listen din. Der kommer freebies inn.

En freebie er en gratis ting du gir bort, mot at de legger igjen eposten sin. Det kan være en sjekkliste, en oppsummering, en tipsliste, en guide eller en ebok. Blant annet.

Dette bruker jeg aktivt, og du finner en freebie i mange av innleggene mine. Da har jeg laget en fil jeg gir bort, laget et bilde der jeg promoterer den, lagt det inn i et blogginnlegg som er relatert til det jeg gir bort, og koblet det til et påmeldingsskjema i ConvertKit. Når de da legger igjen eposten får de tilsendt en mail med filen.

Freebies kan også brukes til å lokke folk inn til bloggen. Hvis du for eksempel har en podcast kan du lage en freebie som handler om det du snakker om i den episoden og be folk gå til bloggen din for å laste den ned.

Da sender du folk til bloggen og får mer trafikk, og du får flere epostadresser du kan sende gamle innlegg til.

Les mer: Slik får du leserne til å melde seg på epostlisten din – garantert!

Dette er alle teknikker og strategier jeg aktivt bruker, og det fungerer bra for meg!

Hva synes du, fikk du noen gode tips du kommer til å ta i bruk?

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.