Å drive en blogg er ikke enkelt. Det er faktisk fryktelig mye arbeid. Jeg tror mange som ikke blogger selv, faktisk ikke skjønner hvor mye arbeid det ligger bak.  De tror det bare er å sette seg ned og “skrive noe”, og så er du ferdig. Eh… 😖

Du må finne saker og emner å skrive om. Planlegge innholdet og hva som skal publiseres når. Gjøre research. Skrive blogginnleggene. Oppdatere gamle blogginnlegg. Ta eller lage bilder. Dele innlegg på sosiale medier. Svare leserne på spørsmål både på sosiale medier og på bloggen. Skrive og sende nyhetsbrev. Sørge for at alt du gjør er bra, og speiler bloggen og merkevaren din.

Og det er bare noe av arbeidet ved å drive en blogg. I tillegg kommer for eksempel å passe på at alt det tekniske fungerer, og å fikse det når det kræsjer. Sørge for at malen du bruker er god nok og passer bloggen din. Avtale og drive eventuelt samarbeid med andre bloggere eller sponsorer. Og så videre.

Les mer: Hva er best for å publisere på Instagram? Test:  Buffer VS Planoly!

Når tiden ikke strekker til

Det er ikke rart det er fort gjort å bli litt overveldet, og utslitt. Å føle at man ikke rekker alt man vil gjøre. Eller føler at man ikke får gjort det man rekker så bra som man skulle ønske.

Jeg har definitivt vært der selv, og følt på akkurat de følelsene. Det er ikke en god følelse, og det er ikke gøy når man føler at man ikke har helt kontroll. Når man har så mange planer, og ønsker å gjøre bloggen så bra. Men døgnet bare har 24 timer, og man ikke rekker alt.

Det er akkurat derfor jeg maser så mye om planlegging og å bruke verktøy som hjelper deg.

Fordi planlegging kan spare deg for vanvittig mye tid!

Benytt deg av verktøyene som finnes!

Jeg planlegger mye, særlig for sosiale medier. Det er et av områdene hvor det er enklest å spare masse tid.

Søndag er min faste planleggingsdag. Hver søndag setter jeg meg ned og ser på uken som kommer og hvilket blogginnlegg jeg skal publisere. Så bruker jeg en times tid på å skrive innlegg og lage bilder til hele den kommende uken.

Jeg planlegger Instagram, Facebooksiden og Facebookgruppen min. Søndag kveld er alt klart. Alt innhold som skal publiseres i løpet av uken er skrevet og timet, og publiseres til de tidspunkt jeg har bestemt.

På den måten slipper jeg å stresse med det resten av uken. Jeg slipper å huske å dele noe. Jeg slipper å måtte skyndte meg å skrive noe fordi jeg plutselig kom på at jeg skulle dele noe. Innleggene kommer til faste tider, og jeg har brukt god tid på å skrive noe som er nyttig og bra. Det gjør ikke bare hverdagen min enklere, men det gir også flere følgere og lesere.

Da kan jeg heller bruke tiden til å like og kommentere på andres bilder, og svare på spørsmål og kommentarer på mine egne. Mye bedre!

Det finnes mange verktøy som kan hjelpe deg å planlegge sosiale medier. Noen er dyrere og har flere muligheter, mens andre ikke dekker alle plattformer. Jeg bruker Buffer og liker den godt, men det er opp til deg hvilken du foretrekker. Flere av dem har gratis prøveperiode eller gratisvarianter, slik at du kan se om du liker dem før du binder deg. Benytt deg av det, og prøv!

Du kommer til å bli avhengig.

Her er 5 verktøy som effektiviserer ditt arbeid med sosiale medier:

1. Buffer

Slik sparer du masse tid på sosiale medier!

Jeg bruker Buffer, og er veldig fornøyd med den. På Buffer kan du poste tekst, bilder og video, og den har også en egen, innebygget fotoredigerer som heter Pablo.

Den har app til både Android og iPhone, og du må installere appen hvis du skal bruke den til Instagram. Den har også en utvidelse du kan installere på browseren din, som gjør at du kan legge til sider og saker du finner mens du surfer rett i Buffer.

Innleggene legger seg i en kalender, så du har oversikt over når og hvor du publiserer hva. Du får også statistikk som viser hvilke innlegg som har gjort det bra, og hvilke som har gjort det dårlig. Du kan også republisere innlegg som har vært publiserte. Du kan også enkelt omrokkere på planlagte innlegg ved å dra og slippe dem der du vil ha dem.

Du setter faste tidspunkter du vil publisere på i hver enkelt kanal, og hvor mange ganger om dagen du ønsker å publisere. Etter en stund kan du også la Buffer analysere trafikken din og finne optimale tidspunkter å poste innlegg på i hver kanal.

Pris:

Den har en gratisversjon som inkluderer 1 profil per platform. Da kan du poste 10 innlegg om dagen til Instagram, Facebookprofil, Facebookside, Facebookgruppe, Twitter, Google+ og LinkedIn. Du kan altså ikke publisere til Pinterest med gratisversjonen.

Betalt versjon koster ca 90 kr i måneden ($10). Da kan du legge inn 10 forskjellige profiler, og poste til sammen 100 innlegg om dagen på hver av profilene. Det er denne versjonen jeg bruker. Her får du også poste til Pinterest.

I tillegg har de bedriftsversjoner som koster mer, der man kan ha flere kolleger som poster til samme konto, enda flere forskjellige profiler og mer detaljert statistikk og analytics.

Hvilke kanaler:

Pinterest, Instagram, Facebookprofil, Facebookside, Facebookgruppe, Twitter, Google+, LinkedIn

2. Coschedule

coschedule

Jeg har ikke prøvd CoSchedule, men jeg vet at mange bloggere bruker det, og elsker det. På den rimeligste planen får du 1 bruker, og du kan legge inn 5 forskjellige profiler. Du får en kalender hvor du planlegger innleggene dine, og du kan dra dem rundt og endre datoer slik du vil.

Coschedule er litt mer avansert enn Buffer, med litt flere muligheter. Blant annet har den en plugin som integrerer rett i WordPress, så du kan legge blogginnleggene du skriver inn i kalenderen til de dagene du vil at de skal publiseres.

Deretter kan du planlegge og skrive innlegg til sosiale medier, som hører til det blogginnlegget. Du skriver det inn i kalenderen, under egenskapene til blogginnlegget, slik at det henger sammen med innlegget. Så kan du velge når og hvor du vil publisere innleggene i sosiale medier. Når du har planlagt alt, får du da en oversikt over køen med hvilke sosiale medier-innlegg som skal publiseres for det innlegget.

Pris:

De har en gratis prøveperiode på 14 dager.

Deretter koster det $15 i måneden. De har også dyrere varianter, hvor du får flere profiler, flere brukere og muligheten til å sette på repeterende posting.

PS: Vær obs på at disse prisene er hvis du betaler for et år om gangen. Betaler du fra måned til måned koster den rimeligste planen $19 i måneden.

Hvilke kanaler:

Facebookprofil, Facebookside, Facebookgruppe, Twitter, LinkedIn, Tumblr og Google+

3. Meet Edgar

Slik sparer du masse tid på sosiale medier!

Meet Edgar er sannsynligvis det ultimate planleggingsverktøyet, og noe jeg virkelig kunne tenke meg å bruke. Men foreløpig har jeg ikke tatt meg råd til det.

Det som frister mest med Edgar, er at den republiserer innholdet ditt for deg. Har du noe som publiseres fast, slik som jeg publiserer faste poster i Facebookgruppen min, kan jeg planlegge de innleggene og sette dem på gjentakelse. Da trenger jeg aldri mer å tenke på dem, fordi Edgar republiserer dem hver uke for meg.

Med Edgar samles alt du lager i et bibliotek, og du kategoriserer alt du skriver. Du kan lage egne kategorier, for eksempel Instagram, Twitter, blogginnlegg, kaker, middag, dessert, osv. Deretter kan du lage en plan for publisering basert på kategori. Du kan si at den skal publisere fra kaker en gang i uken, fra Instagram en gang om dagen osv. Når Edgar har gått igjennom alle innlegg i en kategori, begynner den på begynnelsen igjen.

Det vil si at Edgar er perfekt til å skape trafikk til gamle blogginnlegg. Når den har postet alle innleggene du har tilgjengelig en gang, begynner den på nytt i køen og reposter de gamle igjen. På den måten får du automatisk trafikk til innlegg du publiserte for lenge siden.

Du kan koble til 10 profiler med den rimeligste prisen. Du kan ikke publisere til Instagram eller Pinterest med Edgar.

Pris:

Dette er grunnen til at jeg ikke har begynt å bruke Edgar. Det koster nemlig $49 i måneden for den billigste versjonen, noe som er en rimelig heftig pris! Jeg er 100% sikker på at det gir mer trafikk og helt sikkert er verdt det, men det er allikevel en ganske høy sum hver måned.

Hvilke kanaler:

Twitter, Facebookprofil, Facebookside, Facebookgruppe og LinkedIn.

4. Tailwind

Slik sparer du masse tid på sosiale medier!

Pinterest kan gi enormt mye trafikk til bloggen din, hvis du bruker det riktig. Og en av tingene som avgjør om du får mye trafikk, er at du piner mye og ofte. Men det tar jo ganske mye tid, derfor har det kommet egne verktøy som er spesifikt laget for Pinterest. Et av dem, er Tailwind.

Med Tailwind kan du planlegge pins, både dine egne og andres. Den overvåker trafikken på Pinterest-profilen din, den viser det nytt innhold basert på hva du har pinnet, den lar deg laste opp mange pins om gangen (bulk), du kan dra og slippe pins til hvilken dag og tidspunkt du vil pinne dem på i kalenderen, eller du kan la Tailwind analysere og gi deg optimale tidspunkt for når du bør pinne.

Med den rimeligste versjonen får du 1 profil, og du kan planlegge 400 pins i måneden. Du får grunnleggende analyse over pins og hva folk pinner fra nettsiden din.

Pris:

De har en gratis prøveperiode, og deretter koster det $15 i måneden. Du kan få det for $9.99 hvis du betaler for et helt år om gangen.

Hvilke kanaler:

Pinterest

5. Hootsuite

Slik sparer du masse tid på sosiale medier!

Hootsuite er ganske populær blant amerikanske bloggere, fordi den dekker de fleste kanaler. Du får en kalender, som du kan dra innhold frem og tilbake på. Du kan se hvordan feeden din ser ut visuelt, noe som mange foretrekker.

Du kan registrere deg på gratisversjon. Da får du tilgang til 3 profiler i sosiale medier. Du får grunnleggende analyse av trafikken. Du får også 10 forslag i uken fra Hootsuite til innhold de mener passer å dele med dine følgere.

Ønsker du flere profiler og mer avanserte tjenester, har de forskjellige planer. Den mest vanlige koster $15 i måneden, og da får du 10 profiler. Du får også tilgang til mer avansert analyse, automatisk planlegging av innlegg i sosiale medier og ubegrenset med forslag til innlegg du kan dele med følgerne dine.

Pris:

De har gratisversjon med 1 bruker og 3 profiler.

For $14.99 i måneden (eller $9.99 hvis du betaler for et år) får du 1 bruker med 10 profiler i sosiale medier.

Hvilke kanaler:

Facebook, Instagram, Twitter, Google +, LinkedIn, and YouTube

Bruker du allerede noen av disse? Eller kommer du til å gjøre det nå?

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

5 thoughts on “5 verktøy som effektiviserer ditt arbeid med sosiale medier

  1. Hei Lene,

    Takk for en nyttig artikkel. Jeg har lært mye av å lese bloggen din. Etter å ha testet flere av verktøyene du nevner her endte jeg opp med SocialPilot. Det koster $8,33 pr måned, og gir veldig mye verdi for pengene.

    Posted on 13. oktober 2017 at 07:44
    1. Hei Bjørn Christian! Så bra at bloggen hjelper deg, det er jeg veldig glad for å høre 😄 SocialPilot har jeg hørt om, men ikke testet. Den må jeg sjekke! Tusen takk for tipset!

      Posted on 13. oktober 2017 at 07:56
  2. Kan du lage en helhet angående bruk av buffer. Synes ikke det var så enkelt jeg. Prøvde meg litt på hagebloggen min.
    1. Hvordan får du link til et innlegg i bloggen som ennå ikke er postet?
    2. Jeg lager et innlegg som skal på i kveld. Hva gjør jeg konkret for å legge det inn til Instagram og Facebook?
    Dette er et eksempel. Jeg vil gjerne ha noe fra a til å hvis du konsentrere deg om disse to først.
    Vil du?

    Posted on 5. desember 2017 at 12:00
    1. Må jeg dele innlegget mitt på bloggen før jeg kan legge det ut på dato kanskje…

      Posted on 5. desember 2017 at 12:04
    2. Hei Mette! Det skal jeg sette på listen over ønsker 🙂 Jeg har en publiseringsplan jeg har lagt som jeg følger, så det er ikke noe jeg skal lage riktig ennå. Men jeg tar det med i planene når jeg ser på hva jeg skal skrive om! Tusen takk for innspillet 🙂

      Posted on 5. desember 2017 at 12:04