Med svimlende 2,3 milliarder (!) brukere av sosiale medier på verdensbasis, finnes det definitivt mange forskjellige meninger om sosiale medier og hvordan man skal bruke dem.

Noe av det som skrives og sies er gode tips og råd. Andre er sikkert velment, men ikke sant. Det kan oppstå fra rykter eller folk som forteller sine egne meninger, men det betyr ikke nødvendigvis at det gjelder generelt.

statistikk-for-sosiale-medier

Så hva stemmer, og kanskje mer interessant, hva stemmer ikke?

Her er 7 myter om sosiale medier:

1. Du må være på alle kanaler, hele tiden

Absolutt ikke.

Det er helt klart både nyttig og nødvendig å være på sosiale medier. Det kan være veldig effektivt, både for å spre ordet om bloggen din, og å bygge opp et image og vise frem det du blogger om.

Men du trenger ikke være på Periscope, Snapchat og LinkedIn, hvis ikke det er relevant for bloggen din. For noen vil det være der det er mest naturlig å være, mens for andre er det Facebook, Instagram eller Pinterest.

Det viktigste er at du finner ut hvor målgruppen din er, så du kan bruke tid på de plattformene du får mest ut av.

Se hvordan du kan finne hvilke kanaler som er riktige for deg her!

2. Du må ha en milliard følgere

Det er mange som tror at du må ha tusenvis av følgere for å gjøre det bra på sosiale medier. Det stemmer ikke. I alle fall ikke hvilke som helst følgere.

Det er nemlig bedre med 100 engasjerte følgere enn 5000 uengasjerte.

Det hjelper jo ikke om du har 6000 følgere på Facebook, hvis de ikke er i målgruppen din. Da klikker de aldri på lenkene dine, eller kjøper produktene dine hvis du selger noe.

Det er derfor mye bedre å bruke litt lengre tid og bygge seg opp en god og lojal gruppe med følgere, enn å gjøre alt mulig rart for å få så mange følgere så fort som mulig. Og jeg trenger vel ikke si det en gang, men å kjøpe seg følgere slik mange gjør på Instagram, er i alle fall tull!

Les mer om hvorfor engasjement er viktigst!

3. Sosiale medier tar for mye tid

Ja, det tar mye tid, hvis du skal være på alle kanaler, hele tiden. Og ja, det tar også mye tid, selv om du har klart å fokusere på en eller to kanaler. Det er derfor det finnes planleggingsverktøy som Buffer!

Jeg har planleggingsdag hver søndag, og da setter jeg meg ned og tenker igjennom uken som kommer. Hvilke blogginnlegg skal jeg publisere? Hva annet skal jeg dele? Så går jeg igjennom hele uken for alle de kanalene jeg fokuserer på, og gjør klart alt på forhånd. Jeg setter opp hele uken for Instagram, Facebooksiden min og Facebookgruppen i løpet av en times tid. Så trenger jeg ikke tenke noe mer på det, resten av uken!

På den måten har jeg sørget for at alt jeg deler er gjennomtenkt og følger en plan, og jeg kan fokusere på å svare på kommentarer og å kommentere på andres innhold i stedet Love it!

Se 12 andre fantastiske verktøy jeg bruker på bloggen min her!

4. Du bør ikke være personlig på sosiale medier

Mens det er sant til en viss grad, så er det ikke helt sant allikevel. Nei, du bør ikke dele at du sitter og venter på tannlegen eller fem bilder av at du lufter hunden din på profilen til bloggen din. Da bør du heller opprette en egen profil for deg selv privat, eller en ny profil som er for bloggen din.

Men du må gjerne dele et bilde av deg selv av og til, og gi følgerne dine et lite innblikk i hvem du er så de blir kjent med deg. Er du en matblogger, må du gjerne vise bilder av kjøkkenet ditt, for eksempel. Eller en selfie når du står og baker eller lager mat. Er du en moteblogger, må du gjerne dele bilder fra du sitter og syr om en kjole, eller når du er ute og handler tekstiler.

Å gi et lite innblikk i hverdagen relatert til det du blogger om, er bare fint! Det gjør at følgerne dine husker deg, og du klarer å skille deg mer ut fra mengden.

Det er ikke så lenge siden jeg leste en historie fra en amerikansk blogger som fortalte at hun hadde møtt noen på et arrangement som kjente til bloggen hennes. Da hun hilste, sa de “åja, det er du som er xx, ja! Endelig fikk jeg et ansikt til bloggen”. Hun hadde blitt helt satt ut, fordi hun innså at hun ikke hadde vist frem hvem hun var, og det var tydelig at leseren hadde hatt behov for det. Så nå hadde hun begynt å dele litt bilder av seg selv av og til, også.

5. Det er ikke noe vits i å bruke Facebook

Det har lenge versert historier om at folk ikke bruker Facebook lenger, og at Facebook er på vei ut. Det stemmer nok ikke helt.

Mens plattformen absolutt har forandret seg de siste årene, er det fortsatt nesten 3,3 millioner norske brukere på Facebook, ifølge Ipsos’ statistikk. Hele 86% av brukerne er pålogget hver dag. 13% sier de bruker Facebook sjeldnere nå enn for 3 måneder siden.

Det er sant at det er mye vanskeligere å nå ut med en Facebookside nå enn for et par år siden, fordi Facebook har endret på algoritmen sin. De vil at vi skal bruke penger på annonsering, og har derfor gjort slik at bare ca 3% av følgerne på siden din får det du poster i feeden sin.

Men også det er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man publiserer engasjerende og godt innhold, vil du klare å oppnå mye bedre rekkevidde enn 3%. Det ser jeg både på sidene jeg styrer på jobben min, og på sidene til begge bloggene mine. Her kan jeg oppleve rekkevidde på mellom 50 og 100% hvis innlegget er godt og engasjerende nok.

Så det kan definitivt være effektivt, men du må ofte bruke litt tid på å prøve og feile for å se hva som fungerer. Hva liker din målgruppe? Forsøk å stille spørsmål, slik at du engasjerer dem. Statistikk viser også at kortere innlegg fungerer bedre enn lange innlegg.

6. Du må følge folk slik at de følger deg

Nei.

Nei, nei, nei.

Noen tror at det er en god taktikk. Se igjennom helt tilfeldige profiler og følg alle du finner, i håp om at de følger deg tilbake. Jeg opplever jevnlig at folk forsøker seg på det på Instagram. Det dukker opp en ny følger som er amerikansk, og jeg skjønner at den personen ikke følger mer fordi han/hun synes det er interessant. Jeg skriver jo på norsk… Så går det ofte bare et par timer, maks en dag, så mister jeg en følger. Når jeg da sjekker listen med dem som fulgte meg, så er den personen borte. De sluttet å følge meg, fordi jeg ikke fulgte dem.

Det kan godt hende du får noen nye følgere, men sannheten er at det er sjeldent en god taktikk. Det tar lang tid, og det følger akkurat samme prinsipp som når det gjelder å ha mange følgere generelt. Du vil ha følgere som er i målgruppen og engasjert i det du gjør, ikke noen som følger deg bare fordi du fulgte dem.

Men det er viktig å huske at du må skille mellom å bare følge alt og alle, og å faktisk skape relasjoner med folk i målgruppen din. Hvis du har en klar målgruppe som du for eksempel finner på en spesiell #, så er det ingenting i veien for å legge igjen kommentarer og like bildene deres. Men vær ekte, skriv noe ordentlig, ikke bare «nice» eller «kult».

7. Det er så mange andre lignende blogger, det er ikke noe poeng

Shhhht, sånn snakker vi ikke her!

Det spiller ingen rolle hvor mange andre matbloggere, treningsbloggere eller motebloggere det er på Instagram. Det er plass til alle!

Alle har noe som er unikt, selv om de blogger om det samme. Det gjelder DEG også!

Det er nemlig ingen bloggere som er like. Ingen er akkurat som deg. Alle har forskjellig personlighet og måte å være på. Noen er ironiske, andre er morsomme. Og mens noen vil like Hilde eller Frode, vil andre like deg og akkurat den måten du gjør ting på.

Jeg har selv opplevd at jeg fulgte en blogger jeg synes var flink, men hun var altfor energisk og spesiell, så jeg sluttet å følge henne. Hun gjorde ikke noe galt. Hun gjorde faktisk alt riktig. Hun var seg selv, og selv om jeg sluttet å følge henne på grunn av det, er det garantert 100 andre som begynte å følge henne nettopp derfor. De likte energien hennes, og de er i målgruppen hennes. Hun heter Allison, og du finner henne på bloggen Wonderlass, hvis du vil se. Kanskje hun er noe for deg?

Hva tenker du? Er du enig i at disse 7 tingene er myter?

statistikk-for-sosiale-medier

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *