Å vokse på Instagram handler ikke om å få flere følgere. Suksess på Instagram handler ikke om du har 10.000 følgere eller 50.000.

Å vokse og ha suksess på Instagram handler om engasjement.

Det var kort oppsummert det Jasmine Star snakket om da hun sto på scenen under Entrepreneur Experience som Amy Porterfield arrangerte i San Diego.

Det handler om samtaler, og om å snakke med følgerne og målgruppen. Det handler om å bruke Instagram riktig, slik at du treffer dine folk, og kan hjelpe de du vil hjelpe med det du kan hjelpe med.

Det var en utrolig inspirerende opplevelse å få se Jasmine Star live. Så energisk og dyktig, og så mange gullkorn. Jeg tok bilder og noterte så blekket sprutet!

Jeg skulle ønske alle kunne få se Jasmine live. Men siden du ikke kunne være der akkurat denne gangen, ville jeg videreformidle de tingene jeg lærte av å høre på henne, fordi dette er ting alle trenger å vite og lære.

Her er 7 punkter Jasmine Star snakket om:

1. Alle innlegg bør ha en call to action

Alle innlegg du skriver på Instagram bør ha et formål. Et mål. En call to action, eller en oppfordring til handling, som det heter på norsk.

Det er den tingen du ønsker at de skal gjøre når de har lest teksten i posten din.

Det er ikke noen fasit for hva den handlingen du ønsker de skal gjøre er. Det kan være å kjøpe kurset ditt, å booke en time med deg, å kjøpe boken din, å bli medlem i Facebookgruppen din, å lese det nyeste blogginnlegget, eller å legge igjen en kommentar på bildet.

En call to action kommer alltid til slutt, i bunnen av teksten din.

Et eksempel kan være «Vil du lese mer? Sjekk ut det nyeste blogginnlegget mitt, du finner lenke i profilen».

Eller «Påmeldingen til kurset stenger i morgen, send meg en DM hvis du har noen spørsmål».

2. Du må stoppe scrollingen

Hvordan blar du deg igjennom feeden på Instagram? Scroller du nedover og ser raskt på bildet og den første setningen, før du blar videre?

Det er veldig mange som bruker Instagram på den måten. Og da må du klare å stoppe dem i scrollingen og gjøre innlegget ditt interessant nok til at de vil lese resten.

Instagram viser nemlig ikke hele teksten du har skrevet når den viser bildet ditt i feeden, har du lagt merke til det? Den gjemmer resten av teksten bak en liten knapp som heter «mer».

Da må vi gjøre den setningen før «mer» interessant nok til at de vil lese resten av teksten.

Vi må få dem til å trykke på «mer».

Det hjelper ikke med en god call to action hvis den ligger skjult i bunnen og ingen trykker på «mer» så de ser den.

Den første setningen som vises, er veldig viktig. Vi må gjøre den interessant nok til at de stopper opp og trykker på «mer».

Jasmine Star har noen forslag til måter du kan gjøre det på.

1. Identifiser et spesifikt publikum du snakker til

Når du vet hvem målgruppen din er, kan du snakke direkte til dem. Og det kan du gjøre i den første setningen.

Hvis du skriver «Hundeeier? Se her!» vil du raskt fange oppmerksomheten til de som er hundeeiere.

Eller «Alle slitne småbarnsforeldre må lese dette».

Snakk til målgruppen i den første setningen, slik at de føler du snakker til dem og får lyst til å se hva det er du har å si til dem.

2. Del noe juicy

Vi elsker juicy, det er bare sånn vi fungerer.

Det kan du bruke til å pirre lesernes oppmerksomhet og nyskjerrighet. Innled den første setningen med noe som pirrer dem.

«Skal jeg si deg en hemmelighet?»

«Dette er litt flaut å innrømme, men…»

«Jeg hadde egentlig ikke tenkt å fortelle dette, men…»

Slike setninger frister. Leserne vil tenke «Eh, ja selvfølgelig vil jeg vite hemmeligheten din!» og klikke på «mer». Dette er et punkt Jasmine Star selv bruker ofte, og med stor suksess.

3. Still engasjerende spørsmål

Jeg har lenge sagt at den beste måten å få folk til å engasjere seg i tekstene dine, er å stille spørsmål. Ikke la dem være observatører til innholdet ditt. La dem få delta selv i det du skriver og deler.

Men det er viktig å huske at du ikke bare skal stille et spørsmål. Du skal stille et engasjerende spørsmål.

Det er en viktig forskjell. Du må tenke på hvem målgruppen din er, og hva som engasjerer dem. Hva er det de bryr seg om? Hva er de opptatt av, og har meninger om?

Ikke spør «Hva hadde du til middag i dag», hvis ikke det er noe målgruppen din er opptatt av. Det passer hvis du er en matblogger. Det ville ikke vært like engasjerende hvis jeg spurte om det.

4. Still enkle spørsmål

Ikke vær avansert. Ikke spør hva de tror er meningen med livet, eller be dem reflektere over hvilke tre verdier som er viktigst for dem.

Det er for stort. De har ikke tid til slike store spørsmål når de scroller på Instagram. Gi dem noe raskt og enkelt, og som er relevant for det du driver med.

For eksempel «Vi tar en liten quiz! Hvilke av disse tre ordene beskriver deg best? A) ___ B) ___ eller C)___»

Eller: «Quiztime! Hvilken type protein foretrekker du til middag?»

Det er mye større sjanse for at flere tar seg tid til å kommentere på det spørsmålet, enn hvis du spør dem hva de tror er meningen med livet.

Les mer: Slik lager du avsnitt i teksten på Instagram

3. Ikke bruk hashtags for ting som ikke er på bildet

Denne hadde jeg aldri hørt om før, så det var veldig interessant at Jasmine Star tok opp dette.

Hun fortalte at Instagrams algoritmer nå skanner bildene, de leser hva bildet inneholder, og de kan da se om hashtaggen du bruker matcher bildet.

Hvis den ikke matcher, teller det negativt på rekkevidden til det innlegget.

Grunnen til det, er at de har opplevd at folk har brukt irrelevante hashtagger for å kunne komme på utforsk-siden og få mye trafikk fra folk som ikke følger dem. De har utnyttet systemet, for å kunne dukke opp i tagger hvor de har mulighet til å bli vist fram til nye folk i utforsk-delen.

Derfor har de gjort det slik at hvis man bruker hashtagger som ikke er relevante for bildet, teller det negativt. Ikke bruk hashtag «kake» på et bilde av en kjole du selger. Instagram ser at det ikke er en kake.

Så det store spørsmålet. Gjelder dette også på norsk?

Det sa Jasmine selvfølgelig ikke noe om, men det antar jeg. Algoritmen fungerer jo på norsk også, vi har norske tagger og utenlandske kontoer kan oversette norske tekster til sitt eget språk.

Jeg vet som sagt ikke, men jeg tror og antar det. Jeg vil derfor anbefale at du forholder deg til at det gjelder på norsk også.

4. Bruk en blanding av hashtagger

Så hvilke hashtagger skal du bruke? Det finnes ingen fasit, men du bør bruke en blanding av typene.

Bruk steds-relevante hashtagger. For eksempel hvis du er på en konferanse i Trondheim, kan du bruke hashtaggen #trondheim. Hvis du er på Choice hotell ved Nidelven, kan du bruke #choicehotels og #nidelven.

Bruk hashtagger for bransjen/nisjen din. Hvis du er matblogger, kan du bruke #matbloggsentralen. Hvis du blogger om interiør kan du bruke #norskehjem. Hvis du blogger om friluftsliv kan du bruke #dnt og #dennorsketurforening.

De fleste bransjer og nisjer har noen hashtagger som er mer generelle for hele bransjen. Tenk på relevante ting for din nisje og bransje.

Tenk også på hvor de du vil nå henger og hva de søker etter. Hvilke hashtagger blar målgruppen din seg igjennom? Hvis jeg som driver med sosiale medier bruker #sosialemedier når jeg sannsynligvis mer ut til mine konkurrenter, enn til deg. Jeg tviler på at du blar deg igjennom den hashtaggen?

Derfor må jeg finne ut hvilke tagger du bruker. Det kan for eksempel være #matbloggsentralen, der jeg når matbloggere. Tenk på hva målgruppen din søker etter når de skal finne det du driver med. Kanskje de søker etter #matinspo når de vil finne middag, for eksempel?

Du kan også bruke hashtagger om publikummet ditt. For eksempel #hundeelskere, #kattemamma, #småbarnsforeldre #fotballmødre og andre ting som beskriver dem.

Og du kan selvfølgelig bruke hashtagger for det bildet inneholder. #sjokoladekake #bil #yoga #hund #bok

Les mer: 13 tips til flere og mer engasjerte følgere på Instagram

5. Ikke bruk for store hashtagger

En annen ting som er lurt å tenke på når du velger hashtagger, er hvor store de er. Det vil si, hvor mange innlegg det er på den hashtaggen.

Det er lurt å bruke en blanding av store og små. Altså noen hashtagger som ikke har så mange innlegg, og noen som har flere. Jasmine anbefalte at vi ikke bruker hashtagger som har mer enn 250.000 innlegg. Det er fordi når hashtaggen er for stor, forsvinner vi i mengden. Da er det vanskelig å bli sett.

Du må heller ikke bruke altfor små hashtagger. Hvis den har 10-20 innlegg, vil det si at det er ingen som bruker den og du vil ikke bli oppdaget og få trafikk via den.

6. Du må ikke bruke alle 30 hastaggene

Du har mulighet til å bruke 30 hashtags på et bilde, og det går fint an å bruke alle 30. Det regnes ikke som spam.

Men: ikke bruk 30 bare for å bruke 30. Det er mye viktigere at hashtaggene er riktige og relevante, enn at du har 30. Det gir ikke automatisk mer trafikk med 30.

Det som gir trafikk og gjør at du blir funnet av nye kontoer, er hvilke hashtagger du bruker. Ikke at det er 30.

7. Du må legge igjen 10 kommentarer for å få 1 kommentar

Dette punktet er SÅ viktig. Du får ikke automatisk masse engasjement og flere følgere uten at du selv engasjerer deg.

Jasmines regel er at «hvis du vil ha 1 kommentar, legg igjen 10 kommentarer hos andre. Hvis du vil ha 1 DM, gå og legg igjen 10 DMs hos andre». Det synes jeg beskriver det veldig godt.

Du kan ikke forvente at andre engasjerer seg i ditt innhold, hvis ikke du selv tar deg tid til å kommentere og like andres innhold.

Finn noen hashtagger som målgruppen din bruker. Gå inn på bilder der og legg igjen 10 ekte og gode kommentarer. Ikke en emoji. Ikke «Kult». Ikke «gøy».

Ordentlige kommentarer som «Den kjolen var utrolig fin, hvor har du kjøpt den?» eller «Tusen takk for det tipset, det har jeg ikke tenkt på før!»

Les mer: 10 kjappe spørsmål og svar om Instagram stories

Det var de viktigste punktene Jasmine Star tok for seg. Hvis du ønsker å følge Jasmine og lære mer om Instagram og sosiale medier, så har hun lansert en podcast. Den er kjempebra, og du kan finne den her!

Lærte du noe nytt etter å ha lest disse tipsene?

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

4 thoughts on “7 ting Jasmine Star lærte meg om Instagram

  1. Takk for utrolig gode tips <3 Jeg har, etter å ha lest dette, redigert dagens innlegg litt på instagram. Spent på å se om det har noen effekt.

    Posted on 29. oktober 2019 at 18:27
    1. Så bra at du likte det, tusen takk! 😊 Bare fortsett å bruke disse tipsene fra Jasmine, så vil du forhåpentligvis se at engasjementet øker. Det tar sikkert litt tid, men når man er konsistent pleier man å se resultater.

      Posted on 30. oktober 2019 at 07:15
  2. Tusen tusen takk for gode tips. Nå lærte jeg mye og noe har jeg tenkt på selv, men aldri satt ord på. Jeg skal prøve å følge oppskriften etter beste evne. Alltid kjekt med nye tips og utfordringer.

    Posted on 30. oktober 2019 at 08:48
    1. Wow, så artig Ingrid! 😀 Da er du jo på riktig spor. Masse lykke til!

      Posted on 30. oktober 2019 at 09:06