Lenkene merket med * i dette innlegget er reklame (affiliate). Det vil si at jeg får en sum hver gang du kjøper via den lenken. Det bidrar til at jeg har råd til å drive og videreutvikle Blogg Bedre, og jeg setter stor pris på alle som bruker lenkene mine! Du kan stole på at jeg aldri vil anbefale noe jeg ikke selv har testet og synes er bra.

Alt man leser og hører om hvis man følger med på blogger om blogging, er at man MÅ starte en epostliste. Helst i går. Aller helst i fjor.

Jeg har også hørt og lest det, mange ganger. Det er en stund siden første gangen jeg skjønte det. Jeg bestemte meg for å prøve det. Og gjorde akkurat det man ikke skal gjøre. Det skal jeg fortelle deg om.

Men først: Hva er en epostliste?

En epostliste er en liste med eposter (duh). Den får du ved at du samler inn eposter på bloggen.

Til det bruker du en tjeneste som MailChimp, Aweber, ConvertKit*eller MailerLite. Der lager du påmeldingsskjemaer, som du så legger til på bloggen din.

Jeg er veldig fornøyd med ConvertKit*, som er laget av bloggere, for bloggere! Så hvis du er på jakt etter en eposttjeneste, anbefaler jeg det på det varmeste.

For å få flest mulig til å legge igjen eposten sin, lønner det seg å gi bort noe til dem som melder seg på. En PDF med strikkeoppskrifter, et oppskriftshefte, en moteguide, en treningsguide. Noe som er relevant for din blogg, og som folk kan ha nytte av.

Akkurat som at du hos meg kan få en guide med 6 steg til bedre epostliste. Alt du trenger å gjøre for å få listen, er å klikke på lenken 😉

6-steg-til-bedre-epostliste

Så sender du nyhetsbrev

Når du har en liste må du sende ut nyhetsbrev. Men for all del, ikke kall det nyhetsbrev! Ikke si “meld deg på nyhetsbrevet mitt”. Det er det ingen som gjør. Si “Få min superfantastiske liste med helt geniale øvelser som gir deg sprettrumpe ved å legge igjen eposten din her”. Det funker 😉

Har du en liste, må du sende mail jevnlig. Hvis ikke glemmer de hvem du er. I tillegg er det lurt å ikke kopiere og sende det siste blogginnlegget ditt, men noe eksklusivt.

Du kan for eksempel gi dem en ekstra styrkeøvelse som ikke står i blogginnlegget, og så lenker du til blogginnlegget med resten av øvelsene. Eller en privat historie som ikke alle får høre.

Den gale måten

Men jeg visste jo ikke noe av dette da jeg opprettet en epostliste til dessertbloggen min.

Jeg tenkte jeg fikk gjøre som alle sa, så jeg oppprettet en konto på MailChimp og lagde en liste til dessertbloggen min. Jeg visste ikke hva jeg skulle sende dem. Jeg hadde ingen plan.

Men jeg hadde da i alle fall en liste!

Det var i 2014. Den ligger der fortsatt, stusselig og trist.

Foreløpig har jeg ikke sendt dem noe som helst. Ingenting. Annet enn matplanleggeren de fikk da de meldte seg på, da.

Vet du hvor mange eposter jeg har samlet totalt? 27 på den engelskspråklige listen jeg opprettet i 2014, og 5 på den norske. Det er ikke akkurat imponerende tall 😂

MailChimp statistikk

Men nå vet jeg jo hvorfor det er sånn. Det var den gale måten å gjøre det. Det er egentlig en ganske nøyaktig beskrivelse på hvordan du IKKE skal gjøre det.

Den riktige måten

Og jeg visste jo egentlig det. At jeg ikke utnyttet potensialet. At jeg ikke gjorde det jeg burde gjøre. Jeg gjorde det bare halvveis. Knapt det, en gang.

Derfor bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre det på den riktige måten, da jeg startet Blogg Bedre. Jeg ville utnytte potensialet en epostliste faktisk har. Lære mer, gjøre de riktige tingene, og få den til å vokse.

Jeg avgjorde tidlig at jeg skulle investere både tid og penger i en epostliste, og behandle den pent. Ikke ignorere dem. Faktisk sende dem mail. Gi dem noe av verdi, både for å melde seg på listen min, og ved å forbli på listen min.

Derfor fokuserte jeg mye på epostlister, allerede før jeg lanserte bloggen. Jeg gjorde mye research. Jeg har lest, og deltatt på webinarer. Hørt om både hvordan man skriver best mulig eposter, og hva man skal sende til epostlisten.

Det funker for alle

Jeg har lært vanvittig mye, og jeg vet at jeg definitivt ikke har utnyttet potensialet på dessertbloggen. Fordi det er et stort potensiale, også for matbloggere! Det spiller nesten ingen rolle hva du blogger om, du kan ha god nytte av en epostliste uansett.

En matblogger kan for eksempel selge hefter med oppskrifter, kokebøker, eller kurs. Da er den listen med 1000 adresser rimelig mye verdt!

Og jeg vet at gjør man det riktig, funker det. Det har jeg bevist, allerede.

12 dager etter at jeg opprettet epostlisten til Blogg Bedre og begynte å promotere den, passerte jeg nemlig antall følgere på dessertbloggen. Da hadde jeg ikke lansert bloggen ennå, en gang! De som meldte seg på hadde ikke sett et eneste blogginnlegg.

Epostliste før lansering

Fakta er at etter å ha lest og testet, har jeg blitt en del av ropekoret. Jeg er solgt. Frelst. Kall det hva du vil. Jeg er nå en av dem som sier at du må ha en epostliste.

Nå. Aller helst i går.

Så nå vet du alt du trenger å vite om epostlister, i alle fall til å begynne med. Men hva gjør egentlig denne epostlisten for deg og bloggen din? Du må jo få noe ut av å bruke tid på det?

Masse.

6-steg-til-bedre-epostliste

5 grunner til at du bør starte en epostliste:

1. Du eier epostlisten, og har full kontroll

Epostlisten er din, og bare din. I motsetning til antall fans på Facebook og Instagram. De har du ingen kontroll over. Det er fint med mange følgere i sosiale medier, det er et godt verktøy for bloggen din. Men tenk hvis du har brukt ukesvis på å lage godt innhold og bygge deg en god profil med mange følgere, og så mister du plutselig alle sammen, over natten. Det er krise. Og det kan skje!

Facebook, Instagram og Pinterest kan ta fra deg følgerne dine på et sekund ved å endre på algoritmene sine. Og det har de allerede gjort, ved flere anledninger. Facebook har for eksempel gjort slik at Facebooksiden din nesten ikke når noen av dem som følger den. Rekkevidden på innlegg på sider har sunket til cirka 3 prosent. Altså at kun 3 prosent av dem som følger siden din kommer til å se det du deler. Hvorfor? Fordi de vil at du skal betale for annonser, selvfølgelig.

Alt det slipper du å bekymre deg for med en epostliste.

2. Flere ser det du har å fortelle

Det avhenger selvfølgelig litt av hvor stor epostliste du har, men generelt når du ut til flere enn du ville gjort via sosiale medier. Det er fordi alt som deles i sosiale medier er øyeblikkelig, det skjer der og da. Stort sett forsvinner det ganske fort nedover i feeden, og er man ikke pålogget akkurat da, ser man det ikke.

En epost derimot, ligger og venter på deg til du har tid til å lese den.

3. Du skaper en personlig kobling, bygger tillit og fans

I nyhetsbrevet kan du være personlig, og la folk bli kjent med deg. Du snakker direkte, en-til-en, i stedet for til hele verden, sånn som du gjør på Instagram eller Facebook.

Folk kan svare på eposten og stille deg spørsmål og få svar. Du kan dele suksesshistorier og fortelle om ting som ikke gikk som planlagt. Alt dette skaper tillit, og det skaper fans. Det gjør at de som mottar epostene dine ser deg som en ekte person, ikke bare merkevaren eller firmanavnet ditt.

Det er forskjell på folk som tilfeldigvis leser et av blogginnleggene dine, og dem som faktisk lar deg få komme inn i innboksen. De som er på epostlisten din, er veldig interessert i det du har å fortelle. Innboksen er hellig, å få lov å være der, er som å bli invitert inn i stua. Bare tenk selv hvor restriktiv du er med å gi bort eposten din. De som gir deg eposten din, digger deg.

4. Hvis du selger noe, er de mer tilbøyelige til å kjøpe det

Fordi de allerede er fans, de har gitt deg eposten sin og er interessert i det du har å fortelle, er de mer tilbøyelige til å kjøpe det du har å selge. Uansett om det er strikkeoppskrifter, kokebøker, E-bøker eller PT-timer. Hvis de har meldt seg på epostlisten din, er de interesserte i det du har å si.

Hvis du kjører en annonse på Facebook og når 1000 personer, vil statistisk sett under 1 prosent av dem kjøpe boken din. Du kan målrette annonsene, men sannsynligvis vil flesteparten av dem uansett aldri ha hørt om deg. De vet ikke hva du kan, om du er flink, hva du står for, og om de liker deg. Sjansen for at de kjøper det du selger, er liten.

Sender du derimot en epost til epostlisten din og forteller om det du har å selge, sier statistikk at ca 44% av dem som mottok et nyhetsbrev hvor avsender solgte noe, kjøpte det basert kun på eposten.

Det er fordi du har skapt tillit ved å sende dem gode eposter. De har fått se hva du kan, og de stoler på deg.

5. De øker trafikken til bloggen

Igjen, sosiale medier er bra for bloggen din, men også når det gjelder å skape trafikk, er epost bedre. Ikke bare fyker postene i sosiale medier forbi så fort at folk ikke rekker å se dem, men konverteringsraten er dårlig sammenliknet med i epost. (Konverteringsrate er et fancypancy ord for hvor mange av dem som ser innlegget ditt som utfører handlingen du ber om, for eksempel klikker seg inn på oppskriften din.)

Instagram har veldig lav konverteringsrate, særlig fordi man ikke kan ha klikkbare lenker i bildetekstene. Det er et bra verktøy for mange ting, for eksempel hvis du har en veldig visuell blogg. Men den er ikke kjent for å skape mye trafikk. Deler du et bilde av din siste strikkeoppskrift med link i profil, finner du nok ikke så mange henvisninger fra Instagram i analytics.

Facebook er bedre, siden man kan lenke direkte, men siden de har gjort det slik at nesten ingen ser det du deler, er det ikke så veldig mye konverteringer der heller.

Eposter har den beste konverteringsraten, sjansen for at de klikker på lenkene dine, er stor. Folk på listen din er jo allerede interessert i å høre det du har å fortelle!

Har du en epostliste, eller planer om å starte en? Hva gjør at du ikke har startet en allerede?

6-steg-til-bedre-epostliste

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *