Noen ganger er Facebook til å bli gal av.

Når du endelig har funnet en taktikk og måte å jobbe på som fungerer og gir bedre rekkevidde på Facebook, så endrer de på algoritmen sin og du må begynne helt på nytt. Rekkevidden synker som en stein, og du når plutselig totalt tre personer i hele verden med innleggene dine. Føles det som, i alle fall.

Det er selvfølgelig mange grunner til at Facebook endrer på algoritmene sine, men en av grunnene er at de gir sider lavere rekkevidde fordi de vil tjene penger, slik enhver bedrift jo må. De vil at vi skal betale for annonser for å nå ut til både følgerne og potensielle nye følgere. Derfor begrenser de rekkevidden man får organisk (gratis), og kniper til litt i systemet så ikke innholdet ditt automatisk vises til så mange som det vi opplevde før.

Det er sikkert greit nok for store bedrifter, som nå flytter stadig mer av markedsføringsbudsjettene sine fra trykte annonser til annonser på sosiale medier og andre digitale kanaler. Men vi som små bloggere har jo ikke akkurat råd til å bruke tusenlapper på Facebookannonser for bloggen vår. Jeg har i alle fall ikke det!

Men betyr det at du like gjerne kan gi opp Facebook? Er det sånn som mange tror og sier, at man MÅ bruke annonser, ellers får du ingen likes lenger? Er det sant at du ikke når mer enn 3 prosent av dem som følger siden din, og du er derfor nødt til å annonsere hvis du skal nå ut til mange?

Nop. Heldigvis er det ikke sånn.

Det er to ting som er viktige

Det stemmer at man generelt når færre, men det er ikke sånn at du ikke kan gjøre noe med det. Eller at du må betale for annonser for at folk ser innholdet ditt. Du kan fortsatt få bedre rekkevidde på Facebook og nå ut til veldig mange, det bare krever litt mer av deg nå enn det gjorde tidligere.

Det handler om to ting:

1) At du har sørget for å tiltrekke deg målgruppen din, slik at det er folk som faktisk er interessert i det du skriver om som følger siden.

2) At du lager innhold de vil ha og dermed skaper engasjement.

Disse punktene henger sammen. Ved å vite hvem målgruppen din er, kan du lage innhold de vil ha.

For eksempel er min målgruppe mest på Facebook og Instagram. De bruker Snapchat veldig lite til å promotere bloggen sin. Mange har det nok privat, men Snapchat er ikke en del av strategien. Derfor lager jeg ikke innhold om Snapchat på Blogg Bedre.

Hadde jeg publisert en sak om Snapchat, ville jeg tiltrukket meg lesere som aktivt bruker Snapchat, og kanskje ikke er på Instagram. Da hadde jeg fått lesere som ikke er i målgruppen. Når jeg da deler en sak om Instagram, vil de sannsynligvis ikke gidde å lese den. Og etter en stund vil de slutte å følge bloggen min også, fordi den ikke er relevant for dem allikevel. Innholdet er ikke skrevet for dem, det er skrevet for målgruppen min. Skjønner du hva jeg mener?

Du må engasjere leserne!

Begge punktene over er grunnsteinen i å bygge opp Facebooksiden din. Du må ha følgere som er i målgruppen din, slik at innholdet du lager er riktig for dem. Og du må vite hva slags innhold de vil ha, så du publiserer noe de har bruk for eller lyst til å lese.

Når du har lesere som vil ha det du publiserer, vil de like, dele og kommentere innholdet ditt. Og DER ligger Facebook-gullet.

Likes, kommentarer og delinger er engasjement. Og engasjement er det beste Facebook vet!

Hvis du skaper og deler innhold leserne liker, vil de engasjere seg. Og mer engasjement gir bedre rekkevidde. Så enkelt er det faktisk.

Les mer om hvorfor engasjement er det viktigste for bloggen din her!

Facebook elsker engasjement!

Mark Zuckerberg og Facebook har ett mål: at du skal fortsette å bruke Facebook. Derfor endrer de for eksempel algoritmene av og til, slik at innholdet du får skal være så bra og interessant som mulig for deg. Hvis du bare får innhold du ikke liker eller bryr deg om, vil du kanskje slutte å bruke Facebook.

Og der kommer likes, kommentarer og delinger inn. Når du skaper innhold som følgerne liker, deler og kommenterer på, anser nemlig Facebook innholdet som mer relevant og viktig. Og da gir Facebook innholdet mer synlighet!

Altså: Når noen engasjerer seg i innholdet ditt, viser Facebook innholdet ditt til flere.

Det er fordi likes, kommentarer og deling viser Facebook at det du har delt er noe folk liker. Da tenker Facebook “aha, dette er tydeligvis bra, dette må flere se”, og viser det til flere. Da får du større rekkevidde på innlegget ditt.

Den enkleste måten å få flere kommentarer på

Riktige lesere og godt innhold gir engasjement. I tillegg finnes det også noen enkle triks du kan gjøre for å få enda flere til å kommentere på innholdet ditt.

Still leserne dine spørsmål!

Det er et veldig enkelt tips, men det fungerer som bare det. Still et spørsmål når du deler et innlegg eller et bilde. Det kan være at du legger ut kun et spørsmål, eller at du deler et innlegg og avslutter med et spørsmål om innholdet.

Det er veldig mange som liker å følge sider uten å engasjere seg, de sitter litt på gjerdet og ser på innholdet som flyr forbi. Du må få dem til å få lyst til å kommentere, og føle at de vil si sin mening.

Det er jo ganske enkelt, egentlig, hvis du tenker på samtaler i virkeligheten. Veldig mange samtaler begynner med et spørsmål. “Hei, hvordan går det?” “Hvor jobber du?” “Hvor er du fra?”.

En samtale kommer sjeldent langt uten spørsmål, og å stille spørsmål er også et tegn på at du er en god lytter. Du kan lære mye om følgerne dine ved å stille spørsmål.

Det finnes mange typer spørsmål du kan stille og måter du kan gjøre det på, det vil avhenge av hva du liker, hva du blogger om og hvem målgruppen din er.

Hvis du har en blogg om foto, kan du stille spørsmål om de foretrekker Nikon eller Canon, for eksempel. Det er et tema som alltid engasjerer.Har du en treningsblogg, kan du spørre om hvilken musikk som gir dem energi. Har du matblogg, kan du spørre om favorittingrediensen, osv.

Du kan stille ja- og nei-spørsmål, fyll ut setningen-spørsmål (Jeg liker Canon best fordi______), spør om drømmer og håp og lesernes egne beste tips eller mening om noe. Det finnes nesten ingen grenser for hva du kan spørre om.

Det viktigste er at du stiller spørsmål som engasjerer dem, slik at de får lyst til å legge igjen en kommentar.

Reaksjoner-ansiktene gir bedre rekkevidde

Et annet triks er å oppfordre til reaksjoner. Slik algoritmene på Facebook virker (akkurat nå i alle fall), så gir reaksjoner mer rekkevidde. Det vil si at hvis folk bruker grinefjeset, hjertet, sinnafjeset eller noen av de andre reaksjonene får innlegget bedre rekkevidde enn om følgerne dine bare klikker på liker-tommelen.

Det er derfor du ser enkelte nettaviser, bedrifter og mange clickbait-sider ha saker hvor du skal stemme over en sak ved å klikke på den ene eller den andre reaksjonen. “Klikk på sinnafjes for ja, og klikk på grinefjes for nei”. Eller slik som Tine har gjort det.

Få flere likes ved å invitere dem

For ikke så altfor lenge siden la Facebook til en ny funksjon for sider. Nå er det mulig å invitere folk som har engasjert seg i innholdet ditt til å like siden din, hvis de ikke allerede gjør det.

Facebook fungerer jo slik at hvis noen som følger siden din liker det du deler, så får deres venner se det. De får opp innholdet ditt fordi noen andre har likt det. Da kan de også klikke liker, selv om de ikke følger siden din. Jo flere ganger de klikker, jo oftere får de innholdet ditt i feeden, selv om de ikke følger siden din.

Men nå kan du invitere dem til å like siden din! Klikk på antallet som viser likes på innlegget ditt. Da åpner det seg et lite vindu som viser hvem som har likt innlegget. I høyresiden av det vinduet har du en knapp, hvor det enten står “liker” eller “inviter”. Klikk på inviter, og så har du invitert dem til å like siden din! Slik ser det ut på Facebooksiden min:

Likes, kommentarer og delinger er engasjement. Og engasjement er det beste Facebook vet! Engasjement gir bedre rekkevidde på Facebook.

 

Folk blir ikke sinna

Denne funksjonen er litt omdiskutert, det vil si det er noen som ikke vil bruke den fordi de føler at det er å plage folk. “Hvis de vil like siden min så gjør det det.”Det er selvfølgelig helt i orden, du skal følge magefølelsen din og gjøre det du synes er riktig for din blogg. Det er viktig.

Men min erfaring er at folk ikke synes det er plagsomt. Jeg har i alle fall ikke synes det selv, når jeg har vært mottaker av slike invitasjoner, og jeg har ikke fått tilbakemelding fra andre på at de har synes det er plagsomt.

Dette har vært diskutert mange steder, og erfaringene er faktisk at veldig mange velger å akseptere invitasjonen og klikke liker. Det kan gjerne være oppmot halvparten av dem du inviterer som aksepterer!

Jeg har også snakket med noen som har opplevd at personen forteller at de trodde de allerede likte siden. Når de da får en invitasjon skjønner de at de ikke liker den, og godtar dermed invitasjonen.

Det verste som skjer er at de velger å ignorere invitasjonen. Og det er ikke farlig. Det har ingen negativ betydning for deg. De liker jo ikke siden din fra før, så du vil ikke miste en følger uansett!

Et lite tips for å gjøre det så nyttig som mulig, er å kun bruke denne funksjonen på innlegg som er veldig typiske for bloggen din og innholdet ditt. Ved å invitere dem som liker det innholdet som er typisk for det du deler, vil du invitere dem som er i målgruppen. Hvis du deler noe som er litt på siden av det du normalt skriver om, og så inviterer dem som har likt det, kan du risikere at du får følgere som ikke er så veldig interessert i det du egentlig skriver om.

Lærte du noe du ikke visste i innlegget? Kommer du til å teste ut noen av tipsene du fikk?

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *