Å feile er ikke en svakhet. Det er en styrke.

Jeg er opptatt av suksess. Jeg er en perfeksjonist, og vil at det jeg gjør skal være så bra som mulig. At  du skal like det. Det er viktig for meg at det jeg lager, skriver og deler blir godt mottatt. Det føles bra å dele noe som får gode lesertall, eller mange likerklikk. Da blir jeg glad og stolt. Det gir en god følelse, og jeg føler meg vellykket. Jeg har fått til noe.

Men det er ikke alt jeg skriver og deler som blir like godt mottatt. Jeg skal ikke late som om alt jeg gjør er en gedigen suksess. Fordi det er det ikke. Noen innlegg får veldig god respons, men jeg har også innlegg som ikke gjør det så bra. De leses ikke like mye, og får lite engasjement når jeg deler dem.

Det er ikke gøy. Jeg har brukt mye tid og krefter på å skrive innlegget, og da blir jeg selvfølgelig lei meg når det ikke er så stor interesse for det. Jeg føler at jeg kanskje har gjort noe galt, og kan bli litt mindre motivert. Kanskje føler jeg også at jeg har feilet litt.

Kjenner du deg igjen?

Du kommer til å feile

Sjansen for at du kjenner deg igjen er faktisk ganske stor. Fordi det er helt normalt. Både å oppleve slike øyeblikk, og å føle på den måten.

Når man bruker mye tid og krefter på å lage noe og det ikke får god respons, er det normalt å føle at man har feilet.

Og det kan godt hende at det innlegget, bildet eller hva det måtte være faktisk har feilet. Hvis ingen leser det, kjøper det, laster det ned eller engasjerer seg, så har det jo sannsynligvis feilet.

Men vet du hva? Det er ikke farlig.

Å feile er noe vi må forholde oss til, fordi det kommer til å skje. Du kommer garantert til å feile både en og flere ganger i løpet av bloggingen din. Akkurat som jeg gjør. Det er normalt, og det er bra.

Og gjør du ikke det, så er det kanskje et tegn på at du ikke utfordrer deg selv nok. At du ikke pusher grensene nok. Det er komfortabelt å bare holde seg til den ene tingen man vet fungerer, men da opplever du veldig sjeldent fremgang.

Feiling gir kunnskap

Å feile betyr faktisk bare at du har forsøkt noe, og det fungerte ikke. Men det er egentlig bra. Å gjøre feil betyr at du lærer noe nytt. Du finner ut noe du ikke visste før du forsøkte.

For eksempel har jeg mange freebies jeg gir bort mot at leseren legger igjen eposten sin. Jeg har laget guider, manualer og sjekklister for mange forskjellige temaer, for eksempel sosiale medier, Google Analytics og Pinterest. Jeg har brukt mye tid på å lage dem, og har selvfølgelig forsøkt å lage noe som er relevant og interessant slik at flest mulig ønsker å laste dem ned. Det er jo målet med alt jeg gjør.

Men det er ikke alle guidene som er like populære. Det er for eksempel ikke så mange som laster ned min sjekkliste for Pinterest. Jeg vet at Pinterest kan være veldig nyttig og en god trafikkilde for bloggen din, men hvis ikke du er interessert i å bruke det, så gidder du ikke laste ned den listen.

Det at få velger å laste ned sjekklisten vil jo egentlig si at den freebien har feilet. Jeg har ikke laget noe det var stor etterspørsel etter, eller behov for. Men samtidig hjelper den meg. Den lærer meg at det ikke er så stor interesse for Pinterest. Det visste jeg ikke før jeg lagde guiden.

Den kunnskapen tar jeg med meg videre. Det betyr for eksempel at jeg ikke prioriterer å skrive innlegg om Pinterest. Jeg kommer ikke til å lage utfordring eller kurs om Pinterest. Og det er verdifull kunnskap!

Å feile er en essensiell del av utviklingen, både for deg og bloggen din.

Men du må lære av feilene

Det er ikke noe problem å feile. Men det er et problem å ikke lære av det, og dermed gjenta feilen.

Det kan godt føles ubehagelig å måtte analysere det du gjorde og se på hva som gikk galt. Men det er helt nødvendig. Du må finne ut hva som gikk galt. Hvorfor feilet det? Hva kunne du gjort annerledes?

Kanskje delte du det på feil tidspunkt? Kanskje delte du det på feil sted? Kanskje var det ikke riktig målgruppe? Kanskje du må definere publikummet ditt bedre, så du bedre forstår hva de vil ha og trenger?

Si for eksempel at du lanserer et kurs, og ingen melder seg på. Da har det i utgangspunktet feilet, og du må finne ut hvorfor. Det kan du gjøre ved å endre på forskjellige ting, og se om det gir bedre resultat.

For eksempel kan du endre bildet du bruker i reklamen for kurset. Du kan endre på navnet på kurset. Du kan skrive en annen tekst når du deler og forteller om kurset. Du kan prøve å dele det andre steder. Du kan skrive om på beskrivelsen av kurset. Blant annet.

Det finnes mange ting du kan prøve, men det er viktig at du ikke endrer for mange ting på én gang. Da er det vanskelig å si hva som fungerer.

Gjør litt og litt, og gi det litt tid til å få effekt før du endrer mer. Forhåpentligvis vil du til slutt få påmeldinger, og gjør du ikke det, så er det kanskje rett og slett et kurs som ikke treffer målgruppen din. Kanskje de ikke har behov for det du vil lære dem? Det er noe annet de vil lære. Det er også en lærdom å ta med seg.

Les mer om målgrupper her!

Hva gjør du hvis noe feiler?

Betyr det at du ikke skal få lov til å være sur eller lei deg hvis du feiler? Selvfølgelig ikke. Det er både normalt og lov å bli lei seg, sur, skuffet eller trist. Du ønsket jo selvfølgelig at det blogginnlegget, kurset eller produktet skulle være en suksess.

At du blir lei deg viser at du bryr deg. At det du holder på med er viktig for deg. La deg selv få lov til å være skuffet og lei deg. Men så må du gå videre. Du må ikke bli i den følelsen.

Det er viktig å huske at det er ikke DU som person som har feilet. Det er en ting du skapte. Det er bloggen din som utvikler seg.

Det er viktig at du ikke får dårlig selvtillit av det. Du er fortsatt en dyktig person som har masse å komme med. Du må ikke gi opp, ikke slutte.

Du er ikke mislykket, selv om det du gjorde mislyktes.

Du må fortsette å jobbe, prøve og feile. Bare fordi noe du gjorde feilet, betyr ikke at alt du gjør vil feiles. Jo mer du lærer, jo flinkere blir du.

Gjør feilene til en styrke for bloggen din

Du har kanskje ikke så lyst til å snakke om tingene du gjør som ikke går så bra. Det er forståelig, vi liker jo ikke å fortelle alle andre at vi gjorde noe som ikke fungerte.

Men du kan faktisk snu feilene til å bli en styrke for både deg og bloggen.

Ved å dele dine erfaringer og fortelle hva du gjorde og hvorfor det feilet, vil du faktisk bygge merkevaren din. Du vil gjøre merkevaren din mer menneskelig, og det liker leserne. Ved å vise dem at du også gjør feil, føler de at de blir mer kjent med deg, og de får et enda bedre inntrykk av deg. De vil sette pris på ærligheten. Garantert.

I tillegg er det veldig store sjanser for at mange av dem vil kjenne seg igjen i det du skriver. De vil relatere til det, og kanskje også lære av det.

En bonus er at det også er sunt for deg å snakke om det. Ofte blir feil mindre skumle og alvorlige når man forteller om dem til andre. Man bygger dem ofte opp i sitt eget hode, og så blir de større og verre enn det faktisk er. Og da er det godt å høre at andre også har opplevd det samme, og at det ikke er så farlig allikevel.

Har du opplevd å feile? Hvordan taklet du det? Lærte du noe av det?

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *