Lenkene merket med * i dette innlegget er reklame (affiliate). Det vil si at jeg får en sum hver gang du kjøper via den lenken. Det bidrar til at jeg har råd til å drive og videreutvikle Blogg Bedre, og jeg setter stor pris på alle som bruker lenkene mine! Du kan stole på at jeg aldri vil anbefale noe jeg ikke selv har testet og synes er bra.

Epost er det viktigste verktøyet du som blogger har. Det finnes faktisk ikke noe som er viktigere for en suksessfull blogg, enn epost.

Hvorfor jeg sier det, kan du lese her: Alt du trenger å vite om epostlister

Men i tillegg til å faktisk ha en epostliste, er det vel så viktig å velge riktig epostsystem. Altså tjenesten du skal bruke for å sende epostene og samle adresser.

Det finnes mange forskjellige tjenester, som har sine svakheter og styrker. Det er viktig å velge en bra leverandør, fordi det er med og påvirker hvordan listen din gjør det.

Det er derfor jeg har valgt å bruke ConvertKit i stedet for MailChimp.

Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

Hvorfor jeg valgte ConvertKit i stedet for MailChimp

MailChimp er et av de mest vanlige systemene blant bloggere. Det er et greit system, og jeg brukte det selv til den forrige bloggen min. Jeg bruker det også i den vanlige dagjobben min, hvor jeg sender nyhetsbrev til over 17.000 abonnenter to ganger i måneden.

Men jo mer jeg brukte MailChimp, jo mer merket jeg at det var ting jeg ville gjøre, som ikke gikk. Jeg leste om andre som tagget leserne med interesser, sendte veldig spesifikke mailer, sendte abonnentene automatisk videre til nye epost-serier og hadde åpningsrate på 40-50 %. Det ville jeg også ha! Men det klarte jeg ikke med MailChimp.

Altså, det er et bra system hvis du aldri har hatt en epostliste før og bare vil se hvordan det er. Du kan gjøre alt det grunnleggende, og det er gratis inntil 2000 adresser.

Men om du er ambisiøs og virkelig vil få til en verdifull liste som gir deg muligheten til å tjene penger på bloggen din, så anbefaler jeg å bruke ConvertKit.

Det var derfor jeg valgte å investere i ConvertKit fra første dag da jeg startet Blogg Bedre. Jeg visste at jeg ville gjøre dette til noe mer enn bare «for gøy». Jeg har store planer, og bestemte meg for å bare gjøre det ordentlig fra starten av. Jeg ville legge til rette så godt jeg kunne for suksess fra første stund.

Hvorfor er ConvertKit bedre?

Åh, hvor skal jeg begynne? 😂😍

Det er så mange gode sider og styrker ved ConvertKit, jeg kan snakke i timevis om det. Men for å gjøre det enkelt for deg, har jeg delt dem opp i punkter nedover. Her tar jeg for meg alle de forskjellige funksjonene og ting som gjør at jeg synes ConvertKit er den beste tjenesten for bloggere.

Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

(PS: Du finner en video som viser hvordan det fungerer i lenken 👆)

Du betaler bare én gang for samme epostadresse

Det er gratis å bruke MailChimp inntil du når 2000 abonnenter. Problemet er bare at du når 2000 veldig fort, fordi MailChimp er listebasert. Det er laget slik at hvis du vil gi bort noe mot epost, for eksempel en PDF, må du opprette en liste. Vil du gi bort en annen PDF, må du opprette en ny liste. Du må altså ha en separat liste for hver eneste ting du ønsker å gi bort.

Når noen melder seg på en liste, registreres de som en abonnent. Men neste gang de melder seg på en annen liste, registreres de på nytt som en ny abonnent. Systemet skjønner ikke at det er samme eposten fordi det er to forskjellige lister.

De samles altså ikke i en felles liste, men legger seg som duplikater i mange forskjellige lister. Det betyr at du når 2000 ganske raskt, og når du da må begynne å betale, betaler du flere ganger for samme personen.

Det gjør du ikke i ConvertKit. Det er abonnent-fokusert, og alle ligger i én hovedliste. Du kan lage så mange skjemaer du bare vil for å gi bort freebies, alle adresser registreres bare én gang.

Det vil si at du aldri betaler flere ganger for samme personen.

Epostene dine kommer oftere frem

Det hjelper jo ikke med en superbra epost, hvis den ikke kommer frem. Mailer med mange bilder og lenker kan fort havne i spamfilteret. Derfor kan du ikke lage avanserte design masse bilder på epostene dine i ConvertKit. Utgangspunktet er ren tekst.

De er fordi ConvertKit vet at det øker sjansen for at eposten ikke havner i spam, og at eposter som kun inneholder tekst gjør det bedre.

Eposter med bare tekst blir oftere lest, fordi leserne føler at epostene er mer personlige, som om den kommer fra en venninne. Eposter med masse bokser, bilder og lenker virker som reklame. Det gjør at leseren oftere åpner dine eposter. Og høyere åpningsprosent gir bedre rykte til epostene fra deg, noe som igjen gir bedre sjanse for at eposten din kommer frem.

I tillegg har ConvertKit også strenge krav til brukerne. Hvis noen sender eposter som har veldig dårlig åpningsprosent, for eksempel 2%, vil kontoen bli sperret. Det er fordi deres dårlige åpningsprosent ødelegger ryktet til ConvertKits servere, og det går ut over deg og meg. Derfor stenger de kontoen, slik at ikke vi ikke må lide for andres spam-mailer. Yay!

De inkluderer landingssider

MailChimp har skjemaer, men de har ikke landingssider. Altså egne sider du kan lenke til, hvor du promoterer det du gir bort. Det betyr at du må enten lage en landingsside på bloggen din, eller du må benytte deg av eksterne landingssidetjenester som LeadPages. De er bra, for all del. Men det er jo en ekstra utgift. LeadPages koster fra $37 i måneden (ca 290 kroner).

Det slipper du å tenke på hvis du bruker ConvertKit. Her kan du velge landingsside når du lager skjemaet. Da får du en egen side hvor du kan legge inn bilder og tekst. Du kan se eksempel på landingsside på Instagramutfordringen min her! Denne siden er 100 % ConvertKit.

Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

Skjemaer

Det er enkelt å lage et skjema. Du velger ny på forsiden, så tas du til oppsettet av skjemaet. Her velger du om du vil ha landingsside eller skjema. Vil du ha skjema, kan du velge tre forskjellige typer.

Deretter velger du hvordan skjemaet skal se ut. Du kan endre tekst, og enkelt sette fargene til dine egne farger.

Så velger du ting som om de skal motta en epost når de har meldt seg på, og det er her du enkelt kan legge ved filen du vil gi bort. Du kan også legge inn om de skal sendes til en epostsekvens når de melder seg på, finne koden for å legge inn skjemaet på bloggen, kopiere det og en del andre ting.

Tagger og segmenter

Dette er noe av det jeg elsker mest ved ConvertKit! Du kan tagge abonnentene med akkurat det du vil. Ved å tagge dem, kan du dele dem inn etter ting som interesser, bosted, om de har kjøpt noe, hva de har lastet ned osv.

Du legger inn tagger selv, ved å lage regler. Du sier for eksempel at hvis noen laster ned skjemaet om google analytics, så får de taggen statistikk og google analytics. Eller hvis noen melder seg på Instagramutfordringen, så får de taggen instagram, sosiale medier og gratis utfordring.

Du kan også bruker tagger til å si når noen har tatt et kurs, kjøpt noe, eller gjennomført en epostserie.

Du kan så bruke taggene til å lage segmenter. Altså grupper av personer. For eksempel alle som er interesserte i sosiale medier. Da kan du legge inn taggen sosiale medier på alle skjemaer som har noe med sosiale medier å gjøre. Så lager du et segment med taggen sosiale medier. Da kommer alle som er interessert i sosiale medier inn, uansett hvilket skjema de valgte.

Du kan så bruke dette segmentet til å sende eposter til alle de adressen. Du kan også ekskludere dem. For eksempel hvis du lager et segment med alle som har kjøpt noe, så kan du sette ekskluder når du sender en salgsepost. De trenger jo ikke høre om noe de allerede har kjøpt.

Sekvenser

Dette er også en av de tingene jeg bare elsker ved ConvertKit, og som jeg bruker veldig mye. En sekvens er en serie med eposter som sendes ut automatisk. Du kan altså sette opp en hel rekke med eposter som sendes av seg selv, uten at du trenger å gå inn og sende!

Du kan sette sendingen til spesifikke dager, og du kan sette hvor lenge neste epost skal sendes etter den første. Nyhetsbrevet mitt sendes for eksempel hver tirsdag kl 19. Brandingutfordringen min sendes hver dag kl 09.

Du kan også bruke tagger og segmenter til å inkludere eller ekskludere folk som skal motta eposten. Det betyr at du kan tagge for eksempel alle som har kjøpt kokeboken din med «Kjøpt». Så lager du en sekvens med eposter som reklamerer for kokeboken din, og ekskluderer dem som har kjøpt fra serien slik at de slipper å få salgsepostene dine når de allerede har kjøpt boken. Genialt!

Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

Broadcasts

Dette er helt vanlige eposter, som du sender når du vil til hvem du vil. Du oppretter en broadcast, velger hvem den skal sendes til eller hvem som skal ekskluderes. Så skriver du inn innholdet, og velger enten «send nå», eller så kan du planlegge den til senere. Superenkelt og raskt!

Du kan også A og B-teste emnefeltet. Det vil si at du kan skrive inn to forskjellige emner og se hvilken som gjør det best. Hva som gjør at folk åpner epostene dine.

Da sender den det ene emnefeltet til en prosentandel av dem du vil sende til, og det andre til en tilsvarende prosentandel. Så ser den på hvilket emnefelt som gjør det best (flest åpner). Etter 4 timer sender den så ut mailen med det emnefeltet som vant til resten av de du vil sende eposten til.

Du får også rapport etter at mailen er sendt. Her kan du se åpningsprosent, klikkprosent, hvor mange som har meldt seg av og hvilke lenker de har klikket på, hvis du har flere. Du kan også se hvem på listen din som har åpnet den og hvem som har klikket. I tillegg kan du sende eposten på nytt til alle som opprinnelig fikk den, men ikke åpnet den.

Automatisering

Det er denne funksjonen som gjør at ConvertKit blir så ufattelig bra. Den syr alt sammen. Gjør at du kan få alt til å fungere.

Automatiseringen består av regler du setter opp, som bestemmer hva som skal skje. Du kan lage tagger, og så lage en regel som sier hva som skal skje med de som får den taggen, for eksempel.

Si at noen får taggen «kjøpt», så setter du opp en regel som sier at alle som får taggen kjøpt skal sendes til epostsekvensen «kjøpt». Der har du laget en serie med eposter som sier tusen takk for at du har kjøpt, tips og råd til bruk av boken, reklame for andre bøker du selger, osv.

Du kan sende abonnentene fra én sekvens til en annen. Du kan legge til tagger, fjerne tagger. Du kan ekskludere og inkludere.

ConvertKit har også en visuell automatisering, som gjør at du kan sette opp stier som viser hva som skjer når folk gjør ting og trigger tagger og regler.­­ Her ser du for eksempel hva som skjer når noen laster ned noe via et skjema som har noe med sosiale medier å gjøre, hos meg. Alle de røde feltene øverst er skjemaer som gir bort noe relatert til sosiale medier.

Så får de forskjellige tagger, det er de grønne merkelappene. De får først litt forskjellige tagger etter hvilket skjema de har brukt, og så får de alle en felles tag som sier at de nå er sendt til den første sekvensen jeg sender. Det er en velkomstserie der jeg forteller litt om meg selv.

Deretter sendes de til velkommenserien, den grønne konvolutten. Når de er ferdig med den, sier automatiseringen jeg har satt opp at de sendes til det ukentlige nyhetsbrevet mitt, og de får taggen som sier at de er i nyhetsbrevserien min.

Det er nesten ikke grenser for hva du kan få til med automatiseringen!


Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

Veldig detaljert kundebase

Fordi du kan tagge og segmentere, kan du få veldig mye informasjon om hver enkelt person på listen din. I oversikten over abonnenter, kan du klikke deg inn på en konkret profil og se alt knyttet til den personen.

Du kan se hvilke skjemaer de har meldt seg på, hvilke sekvenser de er påmeldt eller avmeldt, hvilke segmenter de er i, hvilke tagger de har, og om de har åpnet og klikket på epostene dine.

Du kan sende veldig personlige eposter

Fordi du kan tagge og segmentere, kan du sende veldig personlige eposter. Du kan sende mail til folk som har kjøpt noe og takke, du kan sende reklame for noe du selger til akkurat de som er interessert i det temaet, og du kan la folk velge hva slags mailer de vil motta fra deg.

Det gjør at du kan skrive ting som «Hei, jeg ser at du har kjøpt xxx. Jeg ville bare sende en epost og si tusen hjertelig takk!».

Eller «Hei, jeg ser at du har tatt min gratis Instagram-utfordring. Nå lanserer jeg et kurs om Instagram, og hvis du er interessert, kan du lese mer om det her».

Ved å være så konkret og spesifikk, føler leseren at du virkelig snakker til og med dem, ikke til en stor masse med mennesker. Det gir et mer personlig forhold, som også øker sjansen for salg.

Pris

I motsetning til MailChimp, har ikke ConvertKit en gratis-versjon. Det synes jeg faktisk er bra, fordi da vet du at de som bruker plattformen er seriøse folk. Det hever grensen for hvem som benytter seg av tjenesten, og man slipper stort sett dem som bare sender spam. At andre sender spam påvirker nemlig leveringen av dine eposter også. Det handler om ryktet til serveren epostene sendes via.

Prisene på ConvertKit er inndelt i nivåer etter hvor mange abonnenter du har. Du betaler $29 for inntil 1000 abonnenter. Det er cirka 240 kroner i måneden.

Det som er så fint, er at du har tilgang til hele systemet og alle funksjoner i alle nivåer. Det er ingen begrensninger eller noe som ikke er inkludert. Du har tilgang til alt, uansett hvilket nivå du er på.

Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

Enkelt å bruke

Oppsettet til ConvertKit er veldig intuitivt og enkelt å forstå. Det er enkelt å lage nytt skjema. Det er enkelt å lage landingsside. Det er enkelt å se på abonnentene.

Det er en veldig stor fordel fremfor MailChimp. Jeg synes det er utrolig forvirrende, og må lete lenge for å finne det jeg leter etter. Hvor jeg kan legge inn filen de skal motta når de melder seg på. Hvilken epost som sendes når. Hvor jeg finner den eposten.

Fantastisk til å lage utfordringer og kurs

Fordi du kan lage automatiske sekvenser som går ut etter et visst antall timer eller dager, er det helt nydelig enkelt å lage en utfordring eller et lite kurs med ConvertKit. Min gratis brandingutfordring er en slik sekvens i ConvertKit.

Jeg har laget en serie med eposter, og satt når de skal sendes ut. Den står bare og går av seg selv, og jeg trenger ikke gjøre noe som helst bortsett fra å svare på eposter når noen av deltakerne svarer på mine.

Statistikk for hvert skjema

Det er utrolig nyttig å kunne se hvordan hvert skjema gjør det. Du kan se hvor mange som har besøkt/sett skjemaet og hvor mange som har meldt seg på, og du får konverteringsraten ferdig utregnet.

Det hjelper til at du kan se hvordan for eksempel landingssiden din gjør det, eller hvor bra teksten på skjemaet ditt er. Hvis det er mange som besøker, men få som melder seg på, betyr det kanskje at du må endre litt på teksten, bildene eller noe annet for å få opp konverteringsprosenten.

Det er laget spesifikt for bloggere

Kanskje det mest grunnleggende som gjør at ConvertKit* er så bra, er at det er laget for bloggere. Det er et system som er spesifikt rettet mot bloggere, ikke store bedrifter. Nathan Barry, som er sjefen og har laget systemet, er selv en blogger. Han lagde ConvertKit fordi han merket at han ikke kunne gjøre det han ville med de systemene som eksisterte.

Det gjør at de har hatt fokus på å lage funksjoner som vi bloggere trenger. Vi vil tagge leserne med interesser, sende dem frem og tilbake mellom eposter og salgssekvenser og skape et godt og mer personlig forhold. Det er ikke nødvendigvis det store firmaer som Norgesgruppen, Nille eller Kid er opptatt av. For dem passer andre systemer bedre.

Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

Hjelpsom kundeservice

ConvertKit har kundeservice på epost og chat. De er basert i USA, men de har representanter i forskjellige tidssoner, så du kan fint chatte med dem på dagen i Norge. De er hjelpsomme og hyggelige, og jeg har fått hjelp fra dem mange ganger til stort og smått.

De er også til stede i Facebookgruppen de har opprettet, hvor de innimellom poster noe, spør om vår mening eller svarer på spørsmål.

I tillegg har ConvertKit en database med mange artikler som viser deg hvordan du gjør forskjellige ting, for eksempel å importere kontakter fra MailChimp til ConvertKit.

ConvertKits personlighet og åpenhet

En annen ting jeg liker veldig godt, er hvordan ConvertKit har valgt å drive. De har mye åpenhet og personlighet. Grunnleggeren Nathan Barry dukker selv jevnlig opp på videoer i ConvertKits Facebookgruppe for å svare på spørsmål, fortelle om hva de jobber med og forklare ting i ConvertKit. Kan du se for deg sjefen i MailChimp bruke tid på det?

De har også en egen nettside hvor de forteller om hva de jobber med å utvikle, og hva som nylig er lansert.

Konklusjon

Som du ser, er ConvertKit et ufattelig kraftig verktøy.

ConvertKit gjør at vi vanlige bloggere har råd til å bruke avanserte tjenester og systemer som tidligere var forbeholdt de store bedriftene og bloggerne med mange tusen på listene sine.

Man trenger ikke tusenvis av abonnenter på listen sin for å tjene penger. Du kan få en grei inntekt med en liten liste. Det handler om hvordan du bruker og pleier den listen. Og jeg mener helt ærlig at ConvertKit er et veldig viktig bidrag til å gjøre det på den beste måten.

Jeg anbefaler ikke ConvertKit fordi jeg er affiliate. Jeg ble affiliate fordi jeg allerede anbefalte det. Jeg har vært overbevist og stor fan fra dag én, og jeg både tror og håper at du også vil like det og oppleve bedre resultater ved å bruke ConvertKit.

Har du noen spørsmål om ConvertKit? Ikke nøl med å ta kontakt! Jeg hjelper deg gjerne.

Hvis du vil teste ConvertKit, kan du bruke min lenke: Test ConvertKit* her!

PS: De har 30 dager pengene tilbake-garanti. Det betyr at hvis du har betalt første måneden og ombestemmer deg, kan du ta kontakt med kundeservice, avbestille og få pengene tilbake. Men husk at det må gjøres i løpet av de første 30 dagene.

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.