Alle snakker om antall følgere, lesere og sidevisninger. Det er blitt en sånn “min er større enn din”-greie. Media kaller de forskjellige bloggerne “Norges største” i hytt og pine, uten at det egentlig finnes en reell måling av hvem som er størst. Og ikke er det lett å si hvem som er størst, heller.

For hva måler man egentlig det ut i fra? Antall besøkende på bloggen? Sidevisninger? Følgere på Facebook eller Instagram?

Hva betyr det egentlig å være størst? Og betyr det egentlig noe i det hele tatt?

Irrelevante topplister?

Det finnes lister som rangerer en del av de norske bloggerne etter størrelse. Men slike lister er ikke så veldig nyttige, spør du meg.

Blogg.no har for eksempel sine egne blogglister, hvor mange av de mer kjente bloggerne som Mamma til Michelle og Sophie Elise troner på toppen. De har to lister, hvor den ene er en toppliste for bloggere som er på blogg.no. Så har de en annen liste, blogglisten, som inneholder andre bloggere også. Men listen er fortsatt ikke så veldig representativ, fordi det er fortsatt nesten kun bloggere fra blogg.no. Og veldig mange av dem som ønsker å drive proft, er ikke på gratisplattformer. De har eget domene med selfhosted blogg (for eksempel på wordpress.org).

Og skal man registreres på listen uten å ha bloggen der, må man si ja til å gi bort informasjon om seg selv. Dermed er det veldig mange norske bloggere som ikke er med på den listen.

Kjøpt og betalt

I tillegg kan man jo selvfølgelig kjøpe både følgere på sosiale medier og klikk til bloggen. Du har kanskje sett de profilene på Instagram som sier “Get a free iPhone now, like my page bla bla bla”? Ved å få folk til å like profilen, bygger de opp en base med følgere. Når de oppnår et visst antall, selger de profilen til noen som er interesserte. Vips handler profilen plutselig om for eksempel en nettbutikk, og den butikken har 500.000 følgere og ser ut som den er kjempepopulær. Dette gjør jo selvfølgelig at disse tallene ikke er de mest pålitelige i verden.

Men er det egentlig så big deal om du har 500.000 følgere? Er det det viktigste?

Svaret er nei. Et klart og rungende NEI.

Følgere som gir blaffen

Fordi hva skjer med den nettbutikken som kjøper en profil med 500.000 følgere? Jo, de har en haug av følgere, men ingen av dem er interessert i det de har å fortelle. De har jo egentlig ikke likt profilen til butikken, og det de har å tilby. Det resulterer i at de for det første kommer til å miste mange følgere når de begynner å poste sine egne innlegg.

For det andre kommer 99% av dem som blir, til å være helt uengasjerte. De kommer ikke til å like det de poster, de kommer ikke til å kjøpe det de selger. Fordi de bryr seg ikke.

Normalt når man annonserer mot en gruppe generelle personer, er det under 1% av dem som faktisk kjøper det som selges. En prosent av 500.000 er ikke mye… Hva skal man da med 500.000 følgere? Da får man ikke mye tilbake av dem summen man har brukt på å kjøpe alle følgerne.

Så hva er det som betyr noe?

Engasjement, mine kjære venner. Engasjement er verdens beste ord! ❤

Å ha engasjerte følgere er nemlig MYE bedre enn å ha mange følgere! Selvfølgelig, misforstå meg rett, jo flere følgere, jo bedre er det. Men ikke på bekostning av engasjement. Du vil ha mange engasjerte følgere.

Kvalitet over kvantitet. Hver eneste gang.

Engasjerte følgere er de som leser nesten alt du skriver, de deler det du skriver og de kommenterer og liker innleggene dine. Det er også de som kjøper det du selger, enten det er PT-timer, konsultasjoner, strikkemønstre eller kokebøker.

Det er mye bedre å promotere det du selger til 1000 engasjerte følgere, enn 10.000 uengasjerte følgere. Sjansen for at de kjøper det du selger, er MYE større! Som nevnt så konverterer annonser på for eksempel Facebook som regel på under 1%. Det vil si at mindre enn 1% av alle som ser annonsen, kjøper innholdet. Rapporter viser derimot at hvis du selger et produkt til dem som er på epostlisten din, kjøper ca 40% produktet, basert på den eposten alene!

Og matten er jo enkel, selv for meg som er journalist og dermed analfabet med tall. 40% av 1000 personer er mye mer enn 1% av 10.000 😉

Det er fordi de stoler på deg, de liker deg, de har selv valgt å følge deg, og de synes du gjør en god jobb. De liker maten din, de synes strikkeoppskriftene dine er fine, de liker tipsene du deler eller de synes treningsøktene du viser er akkurat midt i blinken for dem.

De er fans, rett og slett.

Hvordan skaper du engasjement?

Engasjement kan være mange forskjellige ting, og dermed finnes det også mange måter å skape engasjement på bloggen på.

Hvis du ønsker å få mange kommentarer på blogginnleggene dine, er det viktig at du har et leservennlig design på bloggen. Leserne må like å være på siden din, og ha lyst til å lese og dele det du legger ut. Du må også selvfølgelig sørge for at du har slått på kommentarfeltet, og at det er enkelt å legge igjen kommentarer.

Det kan ogå være lurt å selv være engasjert på andres blogger. Les innlegg og legg igjen ekte og fine kommentarer. Det resulterer ofte i at nye folk oppdager deg, og får lyst til å legge igjen en hyggelig kommentar hos deg.

Oppfør deg som du ville gjort i virkeligheten

Du må selvfølgelig svare på alle kommentarer du får! Det gjelder både på bloggen og på sosiale medier. Det finnes ikke noe teitere enn at noen tar seg tid til å skrive noe til deg, og så svarer du ikke. Du ville ikke latt være å svare hvis du hadde en samtale med noen i virkeligheten? Så ikke gjør det på nett, heller. Får du veldig, veldig mange kommentarer, kan det være vanskelig å svare alle. Men de aller færreste har så mange kommentarer.

Jeg anbefaler også at du viser frem personligheten din! Er du en seriøs og faktabasert person, så la det speile seg i det du gjør og skriver. Er du superironisk, så vær det! Er du hyper, så vis det frem! Disse trekkene er DIN styrke, det er det som skiller deg fra alle de andre som blogger om det samme. Og det er det som gjør at du fremstår som en person, ikke et stort firma. Det liker leserne, og det gjør at de føler de kjenner deg, og kanskje kjenner seg igjen i deg.

Et annet tips er å stille spørsmål i slutten av blogginnleggene eller innleggene i sosiale medier. Oppfordre leserne til å kommentere. Hvis du har sett på bloggen min, stiller jeg alltid et spørsmål i slutten av hvert eneste innlegg. Det samme gjelder i epostene jeg sender, og veldig ofte i innleggene på sosiale medier.

Har du tenkt over at det er forskjell på “mange følgere” og “engasjerte følgere”? Hva tenker du om det jeg skriver? Er du enig?

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

6 thoughts on “Antall følgere og lesere er ikke det viktigste for bloggen din – se hva som er mye viktigere!

  1. Jeg er veldig enig i det du skriver om å ha engasjerte lesere.
    Jeg startet min https://annemeretevarhaugvik.com for et år siden. Skrev et innlegg til minne om min lillesøster som døde i fjor. Etter det publiserte jeg ikke noe mer før jeg for en måned siden bestemte meg for å gjøre alvor av bloggen.
    Jeg skulle skrive min historie for å markere årets Rosa Sløyfe aksjon. Hadde ikke forventet så mange lesere men til min store overraskelse tok det helt av. Jeg ble også kontaktet av lokalavisen.
    Mange av leserne er engasjerte i det jeg skriver og kommer med tilbakemeldinger.
    Hvor mange som leste bloggen min var ikke viktig for meg. Det som var viktig var å nå ut til de som kjente min lillesøster samt andre som er i samme situasjon. Om bloggen hadde resultert bare i høye lesertall og ingen personlig kontakt med leserne hadde det ikke blitt noe givende å skrive.

    Posted on 31. oktober 2016 at 10:05
    1. Ikke sant! Det var et veldig godt eksempel, tusen takk for at du delte det! 🙂

      Det er mye mer givende når man faktisk skaper samtaler og kontakt med personer som lar seg engasjere av det man skriver. Hvis man bare skriver for tall, er det jo som om man bare pøser ut masse ord uten at noen egentlig hører på. Som å snakke til et tomt rom. Det er jo ikke særlig givende!

      Posted on 31. oktober 2016 at 10:40
  2. Hei! Veldig bra innlegg – som vanlig! Det er så mye å lære i dine innlegg at jeg føler jeg må lese det meste av det du har skrevet før jeg tør å publisere min nye nettside. Og det mener jeg på den aller aller beste måten! Masse skryt til deg! Tusen takk for dine utrolig gode tips og ikke minst Facebook siden som jeg er medlem Av. Jeg tror jeg nå er på vei til å bli en mye bedre, både skribent, fotograf og drømmen er å ta steget ut og jobbe for meg selv som frilanser. Jeg føler at jeg får mye kunnskap med å følge med på dine gode tips. Jeg ser på bloggerne som ligger på topplisten i Norge og tenker ja ja … ligger på topplisten men innholdet er ganske semmert. Både hva gjelder tekst og bilder. Det er ikke rart at bloggere bli sett litt skjevt på , når toppnivå i Norge er så dårlig. Det er jo mest rosa !

    Posted on 24. september 2017 at 08:59
    1. Tusen hjertelig takk for så fine ord, Mette! 😘 Det er så godt å høre at det jeg skriver og bruker tid på faktisk hjelper noen! Og ja, topplisten er ikke synonymt med kvalitet, da hadde den nok sett litt annerledes ut. Men de gir jo tydeligvis det sine lesere vil ha, siden de stadig kommer tilbake, så de er nok veldig klare over hvem målgruppen er. Og så har jo mange av dem også et stort team i ryggen, i motsetning til vi andre som må gjøre alt selv. Masse lykke til med transformeringen til frilanser! Du kan klare det 👊

      Posted on 24. september 2017 at 13:26
  3. Helt enig. Jeg blir jo så uendelig glad når noen kommenterer. Lærer stadig noe nytt om blogging.

    Posted on 23. november 2017 at 11:29
    1. Ja, det er kjempekoselig med kommentarer! Veldig glad for at du lærer masse, og har lyst til å lære, Mette 👏😊

      Posted on 23. november 2017 at 12:39