“Frem dette innlegget og nå mange flere personer”.

Har du en Facebookside for bloggen din, har du garantert fått denne meldingen fra Facebook om å fremme innlegg en eller annen gang. Eller sannsynligvis mange ganger.

Kanskje har du også tenkt, “ja, det vil jeg jo”, og klikket på frem-knappen?

Vi vil alle nå flere personer, få flere følgere og selge mer, hvis du selger noe. Det er hovedgrunnen til at vi velger å bruke penger på å annonsere på Facebook. Vi vil at nye personer som ikke kjenner til oss fra før, skal få vite om oss.

Men det er viktig å vite hvorfor du vil annonsere, og at du velger å bruke riktig metode. Det finnes nemlig to måter å annonsere på Facebook: Fremming og å lage annonser i Facebooks annonseverktøy.

Begge deler er for så vidt å annonsere, men metodene virker forskjellig og har forskjellige egenskaper og innstillinger. Det er viktig å vite forskjellen, slik at du velger riktig. Nå skal det sies at disse to verktøyene blir stadig mer like, men det er fortsatt noen viktige forskjeller.

Ikke stress med annonser

Men for å ta det viktigtigste først, det er ikke sånn at du MÅ annonsere på Facebook. Hvis ikke du har tid til å sette deg inn i det, eller om ikke du har råd til det, så er det helt i orden. Du kan fortsatt få nye følgere og lesere ved å sørge for godt engasjement.

Les mer her: Slik får du bedre rekkevidde på Facebook – uten å måtte betale for annonser!

Mange får litt noia når de kommer inn i Facebooks annonsesystem. Både fordi det er litt tungvint (de holder på å lage nytt som lanseres snart), og fordi det er så mange valg og muligheter.

Derfor vil jeg bare påpeke at om du føler deg overveldet, og har masse andre ting du holder på å gjøre og lære samtidig, så kan annonser vente. Ikke føl at du må gjøre alt på en gang.

Men har du lyst, tid og råd, så vil jeg anbefale at du prøver! Du blir ikke bedre hvis ikke du tester og prøver deg frem. Og du vil nå ut til flere, det er nemlig et veldig effektivt verktøy hvis du vet litt hva du gjør og tar deg tid til å teste ting.

Husk å installere piksel

Før du begynner å annonsere, bør du sørge for at du har installert Facebookpiksel på bloggen din. På den måten treffer du målgruppen bedre, og annonsene dine blir billigere.

Les mer her: Hva er Facebookpiksel, hvorfor trenger du det, og hvordan installerer du det?

Pikselen gjør at du kan spore folk som besøker nettsiden din og finne dem igjen på Facebook. Jeg målretter for eksempel mine annonser mot personer som har besøkt bloggbedre.no.

Jeg lager også noe som heter speilpublikum av dem. Det vil si at Facebook tar egenskapene til dem som har besøkt siden min, og lager et publikum av dem som likner på dem. På den måten treffer jeg personer som det er stor sjanse for er interessert i det jeg skriver om, fordi de likner på folk som har vært inne på bloggbedre.no. Det gjør annonsene billigere og mer effektive.

Velg riktig annonsemetode

Men før du kan begynne å velge hvem du vil vise annonsene dine til, må du altså finne ut hvilken annonsemetode du vil bruke.

De er som sagt blitt mer like den siste tiden, det var større forskjeller før. Men det er allikevel noen ting som skiller dem, og disse tingene er ganske viktige.

Her får du en grunnleggende gjennomgang av hvordan de to metodene fungerer, og hva forskjellene er.

Jeg forteller deg også hvilken metode jeg synes du bør velge!

Metode 1: Å fremme innlegg

Å fremme innlegg er det samme som å booste et innlegg. Har du Facebook på norsk vil det stå frem, har du Facebook på engelsk vil det stå boost.

Fremming:

Gjøres via Facebooksiden din. Når du legger ut et innlegg, dukker det opp enn knapp under innlegget som sier “frem”. Du må altså ha delt innlegget på siden din først, for å kunne fremme det.

Hovedformålet ved å fremme et innlegg, er at den vises til flere av følgerne dine. Altså de som allerede liker siden din. Facebooks algoritmer har gjort slik at bare en liten andel av dem som følger siden din ser faktisk innholdet ditt, så ved å fremme betaler du for at flere av dem skal se innlegget.

Fordi det handler om å vise innholdet til dem som liker deg, er hovedmålet ved å fremme et innlegg å få mer engasjement. Flere likes, delinger og kommentarer. Det kan fungere greit, hvis målet ditt kun er å spre et innlegg du har skrevet til flere.

Du kan målrette mot dem som liker siden din. Du kan også velge en målgruppe for eksempel basert på interesser eller kjønn og alder. Du kan i tillegg målrette mot venner av dem som liker siden din.

Ulemper:

  • Du kan ikke målrette så detaljert og mye. Det er ganske begrensede muligheter.
  • Når du fremmer et innlegg, kan du ikke lage forskjellige varianter og se hvilke som virker og ikke. Du får ikke testet forskjellige bilder, forskjellige målgrupper og forskjellige tekster. Dermed blir annonsene fort både dyrere, og mindre effektive.
  • Annonsen vises kun i feeden til dem du målretter mot. Ikke i høyrespalten, på Instagram eller Messenger.

Metode 2: Å lage annonse

Jeg vet og forstår at dette fremstår som en mye mer komplisert måte. Og det er det for så vidt. Men det er fordi det er så mange muligheter, og det er en bra ting!

Bare husk at ikke du trenger å lære, forstå og vite alt fra starten av. Prøv deg frem, lag en annonse og se. Du kan lære mer underveis mens du holder på.

Annonse:

Opprettes i Facebooks annonsesenter. Gå til business.facebook.com hvis ikke du har en annonsekonto.

Deles ikke fra siden din, de går rett fra annonsesenteret og ut i feeden til dem du har målrettet mot.

Du har veldig mange muligheter for målretting. Du kan opprette egne publikum basert på Facebookpikselen, eller andre ting. Du kan for eksempel lage publikum av personer som har sett en Facebook Live. Da kan du lage annonser for det du snakket om (for eksempel en bok eller kurs), og målrette mot dem som så videoen.

Du kan teste! Kanskje den viktigste egenskapen. Du kan lage flere annonser i samme sett, og ha forskjellig bilde, forskjellig tittel eller forskjellig målgruppe. Da kan du se hvilke som gir best resultat, og slå av de som ikke fungerer. Så kan du opprette nye og se om de gjør det bedre. På den måten jobber du hele tiden med å få kostnaden lavest mulig.

Du kan målrette mot andre ting enn klikk. Du kan for eksempel velge videovisning, installasjon av app, tilbud, kjøp eller registrering.

Du kan få knapp på innlegget som sier kjøp nå, registrer deg, eller en annen handlingsoppfordring.

Annonsen vises ikke bare i feeden. Du kan annonsere på Instagram, i høyrespalten på Facebook, i Messenger, og Audience Network (andre apper de har installert på telefonen).

Du kan planlegge når annonsen skal starte, Du kan lage den nå og si at den skal starte til mandag, for eksempel.

Du kan bruke flere bilder, lage lysbildevideo, ha video eller fullskjermcanvas. Det er altså flere muligheter i hvordan annonsen din skal fremstå.

Du får statistikk du kan bruke til å bli bedre og forstå hva som fungerer og ikke.

Ulemper

  • Facebooks annonsesenter kan være et forvirrende sted. Man har to steder, både annonseadministrasjon og power editor, som har enda litt flere funksjoner. Heldigvis vet Facebook dette. De er derfor i ferd med å slå dem sammen og lansere ett verktøy som er enklere og mer brukervennlig, i stedet for to kompliserte. Det har ikke kommet til Norge ennå, men det er på vei.

Hva bør du velge?

Før var det en regel om at man bør ikke fremme innlegg. Det var et så mye dårligere verktøy enn å lage en annonse, at det ikke var verdt det. Det er bedre nå som de har oppgradert fremming-verktøyet.

Men, jeg vil fortsatt anbefale at du bruker Facebooks annonseverktøy og lager egne annonser fremfor å klikke på fremme-knappen.

Å fremme innlegg vil gi deg resultater, og noen ganger kan det fungere godt. For eksempel hvis du vil gi informasjon til noen som allerede vet hvem du er og følger deg. Eller hvis du vil ha flere likes på siden din. Men du har fortsatt ikke like mange valg når det gjelder målretting. Det er ikke like effektivt, og du får sannsynligvis mindre igjen for pengene fordi du ikke får testet.

Siden du ikke kan teste annonsene med fremming, kan du ikke se hvilke bilder som fungerer, hvilke titler som gir klikk, eller hvilke målgrupper som responderer. Du kan dermed ikke justere og endre underveis.

Å fremme er litt som å kaste ut et snøre midt på havet, lukke øynene og håpe på at noen biter. Du kan ikke se kroken og om det fortsatt er agn på den. Du ser ikke om fiskene liker agnet, eller om det faktisk er fisk akkurat der du fisker.

Å lage annonser er mer som å fiske i en gjennomsiktig tank hvor du kan se at det er masse fisk. Du har 10 snører med forskjellig agn, og du kan se hvilke agn som er mest populære. Så kan du bytte ut agnet fiskene ikke liker med det de liker. Da får du flere fisk og kan bruke mye færre timer (penger).

Okay, det ble en spesiell sammenlikning 🙈😂 Men jeg tror du skjønner bildet?

Jeg bruker kun Facebooks annonsesenter og lager ordentlige annonser. Det anbefaler jeg at du også gjør, hvis du skal annonsere.

Hva bruker du? Fremming, eller lager du annonser?

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *