Har du noen gang sett på statistikken til bloggen din, og klødd deg litt i hodet fordi du ikke helt skjønner hvor folk finner deg? Hvor kommer trafikken til bloggen din fra?

Du ser at blogginnleggene leses, men du aner ikke om det er fordi du delte en lenke på Facebook, om noen har googlet seg frem til det, eller kanskje noen andre delte en av dine saker?

Det kan du faktisk finne ut!

Du kan nemlig se nøyaktig hvor trafikken kommer fra, så lenge du har satt opp en konto på Google Analytics og koblet den til bloggen din.

Du kan få enkel statistikk i WordPress, men du finner aldri det totale bildet der. Da må du logge inn på Google Analytics. Det er mange tall og lett å gå seg vill der, men det trenger du ikke å tenke på. Jeg skal vise deg nøyaktig hvor du skal klikke for å finne hvor trafikken til bloggen din kommer fra!

Jeg skal også vise deg hvordan du kan bruke denne informasjonen på best mulig måte, slik at du faktisk kan bruke den til noe nyttig.

statistikk-google-analytics-og-sosiale-medier

Slik finner du statistikken din:

Gå til analytics.google.com og logg inn. Da kommer du først til en oversiktsside som viser de mest vanlige tallene. Disse tallene er også veldig nyttige, du kan lese mer om hvordan du bruker dem og laste ned et arbeidsark som hjelper deg i denne saken om statistikk på Google Analytics.

Statistikken som vises er automatisk satt til den siste måneden. Du kan enkelt endre utvalget oppe til høyre. Du kan velge konkrete datoer, siste måned, siste uke, eller du kan sammenlikne med for eksempel samme periode i fjor.

I menyen til venstre blar du litt nedover, og klikker på «oversikt» og så «trafikk». Deretter klikker du på «kanaler». Da får du opp et bilde som viser en generell oversikt over trafikken din.Google analytics

Kanaler-oversikten er delt inn i fire kategorier som du ser midt på siden: Organic search, referral, direct og social. Altså søkemotorer, henvisninger fra andre, direkte trafikk og sosial trafikk.

Denne er nyttig, fordi du kan se generelt hva som gir deg mest trafikk. Er det søkemotorer? Eller kanskje det er sosiale medier folk flest finner deg på?

Klikk på hver enkelt kategori for å se resultatene fra den.

Organic search

Organic search viser resultater fra søkemotorer. Det første du ser når du klikker deg inn på organic search, er hva folk har søkt på i søkemotorer for å komme til din blogg. Du får automatisk opp alle søkeordene og antall treff på det søkeordet. Dette forteller deg hva det er folk søker etter og finner hos deg.

Google Analytics organic search søkeordFor min dessertblogg, er det mest not provided, og da vet jeg dessverre ikke hva det er folk har søkt på. Men jeg kan se at mange kommer til bloggen min etter å ha søkt etter Minionskake.

Over listen med innlegg har du en liten rad. Klikker du på «kilde», kan du se hvilke av søkemotorene som gir deg mest trafikk.

Google Analytics organic search søkemotorer

Referral

Referral viser hvilke sider som har lenket til bloggen din. Raden over listen står som default på kilde, som viser nettsidene som har lenket til din blogg.Google Analytics referral fra sider

Hvis du klikker på «destinasjonsside» kan du se hvilke sider på bloggen de har lenket til. På dessertbloggen min, er det for eksempel en oppskrift med sitron og lime som er mest populær av dem som andre har lenket til.Google Analytics referral til innlegg

Direct

Her kan du se hvilke av sidene dine folk flest klikker seg rett inn på. Direktetrafikk betyr blant annet at de kan ha skrevet inn adressen til bloggen din i nettleseren, de kan ha lagret enten bloggen eller et spesifikt innlegg som bokmerke, eller de kan ha klikket på en lenke i en epost, for eksempel hvis du har sendt et nyhetsbrev til epostlisten din.Google Analytics direkte til innlegg

Les mer: Har du ikke epostliste? Les hvorfor du bør starte en epostliste nå!

Social

Her kan du se hvilke sosiale medier-kanaler som gir deg mest trafikk. Det kan være veldig nyttig å studere, særlig med tanke på å finne ut hvilke kanaler du bør fokusere på.

Les mer: Hvorfor du ikke må være på alle sosiale medier-kanaler

Ikke overraskende er Pinterest størst for dessertbloggen min. Det er en kjent sak at mat gjør det bra på Pinterest.Google Analytics social kanaler

I menyen over tallene har du igjen valget om å klikke på «destinasjonsside». Hvis du klikker på den, kan du se hvilke blogginnlegg som er mest populære i sosiale medier.

Google Analytics social til innlegg

Hvordan kan du bruke denne informasjonen?

Statistikk er jo fint og greit, det. Men den gjør jo egentlig ingen nytte for seg, hvis ikke du bruker den til noe. Tallene gjør ikke bloggen din automatisk bedre. Det er jo du som må bruke disse tallene til å gjøre bloggen bedre.

Her viser jeg deg hvordan!

Ved å se på forholdene mellom søk, henvisninger, direktetrafikk og sosial trafikk, kan du få et ganske godt bilde av hvor trafikken din kommer fra. Det betyr at du også kan se hvilke områder som fungerer godt for deg, og hvor du eventuelt bør legge litt mer fokus.

Organic:

Organic er søkeresultater fra søkemotorer som Google, Pinterest, Kvasir og Bing. Det vil si at du kan forbedre disse tallene ved å sørge for at du har god SEO (søkemotoroptimalisering).

Du kan få bedre SEO på mange måter, blant annet må du sørge for at blogginnleggene dine inneholder nøkkelord som er relevante i tittel og tekst. Skriver du om kake, bør kake være i tittelen. Du bør også fylle ut boksen som heter «alt text» på bildene du bruker i blogginnleggene. Skriv en kort tekst om hva saken handler om. Husk at søkemotorene ikke kan se hva det er bilde av, så de leser det som står i det feltet. Navngi også bildet ditt med noe som er logisk. Ikke la bildene hete DCS_234.

Hvis du har lite trafikk fra søk, bør du sannsynligvis sette deg ned og lese litt mer om SEO og hvordan du kan få bedre søketreff. Å dukke opp så tidlig som mulig når noen søker etter ditt område/tema på Google er viktig. Det vil garantert gi deg mye trafikk, og vil gjøre at stadig nye personer oppdager bloggen din.

Referral:

Referral kan være litt vanskelig å påvirke, fordi det jo tross alt er opp til andre å lenke til ditt innhold. Men, du kan forsøke å gjøre et par ting. For det første, bør du skrive så gode blogginnlegg at andre synes det er godt nok å lenke til.

For det andre kan du prøve å få andre til å lenke til deg ved å tipse dem om saker som er aktuelle, og forsøke å få nye folk til å oppdage bloggen din. Kontakt andre bloggere og spør om samarbeid (gjesteblogging), kommentér på andres blogger og vær aktiv og hyggelig.

Direct:

Denne kan du påvirke selv. Har du nyhetsbrev, bør du lenke til aktuelle saker i epostene du sender ut. Hvis du lager og selger eller gir bort dokumenter eller PDFer, kan du sørge for å legge inn en aktiv hyperkobling (lenke) til bloggen din på alt du lager. Har du signatur i eposten din, kan du legge inn en lenke til bloggen din der.

Ellers handler det om å lage godt innhold, og forsøke å få folk til å bokmerke bloggen din fordi de stadig ønsker å komme tilbake til den.

Social:

Kanskje det du kan påvirke mest. Del innholdet på Facebooksiden din. Oppfordre folk til å klikke seg inn på bloggen på Instagram. Del innholdet på Pinterest.

Statistikken kan også si deg noe om hvilke sosiale medier du bør fokusere på. Si at du bruker mye tid på Facebooksiden din. Men så ser du at du nesten ikke får trafikk fra Facebook. Da vil det sannsynligvis si at du enten bør revurdere hvor mye tid du skal bruke på kanalen, eller hvordan du jobber med den.

Det kan fortsatt godt hende Facebook er nyttig for deg, men at du må jobbe på en annen måte. Kanskje du må skrive kortere innlegg? Dele innlegg oftere? Stille spørsmål som gjør at de kommenterer?

Ta mer bevisste valg

Det finnes ingen fasit på hva som er best. Det vil avhenge av flere ting, som hva du blogger om og hvem målgruppen din er. Men disse tallene gir deg muligheten til å se bloggen i et nytt lys.

Det gir deg en pekepinn, og du kan ta mer bevisste og informerte valg. Du kan teste ut endringer og vurdere hvor tiden og arbeidet betaler seg mest.

Kanskje fører innsatsen til økt trafikk, når du sjekker dem om en måned eller to?

statistikk-google-analytics-og-sosiale-medier

Har du sjekket din statistikk? Hvor kommer mesteparten av trafikken din fra? Fortell i kommentarfeltet!

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

2 thoughts on “Hvor kommer trafikken til bloggen din fra? Slik finner du det ut!

  1. Helt supert innlegg! Perfekt for en Analytics-newbie som meg, som har hatt det liggende i hundre år, men aldri brukt det så aktivt.

    Posted on 19. oktober 2017 at 09:18
    1. Så bra, Carina! Jeg er veldig glad for at det kan forenkle litt. Google Analytics ser ganske komplisert og forvirrende ut fordi det er så vanvittig stort verktøy. Men man trenger ikke bruke mer enn noen få ting, og allikevel få masse nyttig informasjon. Jeg håper det hjelper deg! 😄

      Posted on 19. oktober 2017 at 11:46