Hver gang jeg skriver om podcast eller snakker om det på Instagram stories, rauser det inn med spørsmål rundt hvordan det er å lage en podcast. Det er mange som er bitt av podcast-basillen og har lyst til å starte sin egen podcast. Kanskje det også gjelder deg?

2019 kalles «podcastens år», og det er kanskje ikke så rart. Det popper opp nye podcaster hver eneste dag.

Podcaster har eksistert lenge, det er ikke noe nytt. Men podcast som format har virkelig tatt av de siste par årene. Kanskje det er fordi vi har blitt så travle at vi liker å lytte til informasjonen i stedet for å lese, fordi da kan vi gjøre andre ting samtidig?

Hvor mange ganger har du lyttet til podcast mens du vasker huset? Kjører bil? Eller går tur? Been there done that 🙋

viktig å vite hva det innebærer

Jeg ser når jeg får spørsmål om podcast, så er det mange av de samme tingene som går igjen. De fleste lurer på stort sett det samme, og det dreier seg som regel om det å drive og lage en podcast. Innhold, lengde og slike spørsmål.

Jeg vil gjerne hjelpe deg til å finne ut av disse tingene, slik at du kan ta en avgjørelse på om en podcast er noe for deg. Det kan være lurt å vite litt om disse tingene, fordi hvis du først starter en podcast bør du jo ha som mål og plan å drive den en stund.

Og da må du vite hva du begir deg ut på, så du ikke blir tatt på sengen av mengden arbeid for eksempel.

Men siden jeg selv ikke har en podcast, er det vanskelig for meg å fortelle om hvordan det er å drive en podcast. Jeg kunne alltids Googlet meg fram til noe og sett hva andre som har podcast skriver og gjenfortalt det.

Men det er ikke noe gøy. I stedet vil jeg heller at du skal lære fra noen jeg synes er flinke, og som også er norske. Det er jo ikke alltid at disse amerikanske tipsene passer for oss nordmenn heller, vi er jo litt forskjellige.

Derfor har jeg intervjuet en som faktisk driver en norsk podcast, nemlig Carina Behrens!

Nybakt mamma og podcaster

Carina er kanskje mest kjent som bloggeren bak enkelst.no, men hun driver også bloggen Bloggbar. I desember 2018 ble hun mamma til lille Hugo, og da kom ideen om å starte en podcast.

Hun startet Statistpod, en podkast om hvor overveldende det kan være å bli mamma for første gang.

Som nybakt mamma og nybakt podcaster har det ikke vært noe problem å fylle dagene, og hun har allerede gjort seg mange erfaringer. Og nå er hun så snill at hun vil dele de erfaringene med oss!

Les mer: 9 ting du trenger for å starte en podcast

Jeg ønsket at Carina skulle svare på de mest vanlige spørsmålene jeg får, slik at du faktisk får svar på det du lurer på. Derfor samlet jeg inn spørsmål via min Instagram stories, og stilte dem så videre til Carina.

Her er Carinas svar på hvordan det er å lage en podcast:

1. Hvordan velger du hva du skal snakke om i hver episode? Har du en plan?

Først og fremst burde du finne et tema du brenner for, noe du kan mye om eller i det minste ønsker å lære mye om. Kan du ikke stå inne for temaet du velger 100 prosent, kommer du raskt til å gå tom for ideer. Ha en notatbok eller et dokument på mobilen der du skriver ned alle tanker og ideer så fort du får dem, og fyll ut så godt som mulig hvilke tanker du har omkring det.

Og ja, du burde absolutt ha en plan, selv om du ikke trenger å binde deg blindt til den. Hva skal du snakke om? Hvor ofte vil du publisere? Skal du ha intervjuer, i så fall hvem? Hvordan skal du få folk til å høre på den? Skal du bruke deg selv i promoteringen eller står ideen bra nok for seg selv (her er mest sannsynlig svaret JA, du burde bruke deg selv)?

Sett deg ned og planlegg nøye, men gi deg lov til å avvike fra agendaen om det skulle trengs.

2. Hvor mange episoder bør man ha klar før man lanserer?

Min plan var å ha klar tre episoder, for å kunne starte med en jevn strøm av episoder. Jeg står ved at det er en god idé, men selv ble jeg så ivrig at jeg publiserte så fort første episode var klar. Til mitt forsvar hadde jeg spilt inn den episoden tre ganger, da…

3. Kan man tjene penger på en podcast? Hvordan?

Jeg tjener personlig ingenting på podcasten min, men det finnes flere muligheter der ute. Blant annet kan du få diverse sponsorer, altså at du får penger fra en bedrift for å snakke om produktene deres. Anbefaler i så fall alltid å gjøre det tydelig at det er et sponset produkt du snakker om, på samme måte som når du blogger.

Les mer: Forbrukertilsynets veileder for merking av reklame i sosiale medier

Du kan også tjene penger ved å drive med såkalt kronerulling, altså at du samler inn penger fra lytterne dine. Den mest kjente plattformen å gjøre dette gjennom er Patreon. Der kan du som kreatør sette opp en konto, og kjapt starte å sanke inn the dollars.

Bare husk å sette deg inn i reglene hva gjelder skatt og slikt, for her kan jeg tenke meg det er mye som står i liten skrift.

4. Hvor lang bør en episode være?

Det spørs helt hva du snakker om og hvilken målgruppe du prøver å nå. Lager du en podcast der du skal analysere en TV-serie kan du fort komme unna med å lage episoder som er en time lang eller mer. Lager du en podcast om mammalivet, som meg, tenker jeg maks en halvtime. Er det derimot et intervju kan du gjerne dra på litt mer.

Her tenker jeg det handler om å kjenne målgruppen sin godt. Hvor lenge gidder de å høre på? Er temaet interessant nok til å snakke så lenge eller blir det for mye babbel? Kill your darlings gjelder også på audio.

5. Hvordan promoterer man en podcast?

Hvordan promoterer man noe i 2019? Sosiale medier så klart.

Instagram er et strålende medium å bruke for en podkcast. Der kan du dele bilder og videoer, inspirasjon, behind the scenes og lignende. Du kan også promotere slik at du når ut til enda flere relevante lyttere.

Et lite tips på rappen: Jeg er stor tilhenger av at å dele ikke bare det bra men også det dårlige, så får man flere og mer trofaste tilhengere.

6. Hvor mye tid bruker man på en podcast i uken eller måneden?

Alt for mye! Neida (joda).

Da jeg bestemte meg for å lage podcast var jeg ikke helt realistisk hva gjaldt tidsbruken. Med en nyfødt hjemme hadde det jo vært mye enklere å for eksempel blogge, for det kan du gjøre litt over alt. Med en podcast må du planlegge hva du skal snakke om, finne roen til å spille inn (og med ro mener jeg rolige omgivelser), kanskje må du spille inn flere ganger, du må redigere, du må lage blest…

Det hele er en ganske omfattende prosess som kan ta mye tid. Hvor mye tid du bruker i uken eller måneden er jo helt opp til deg selv, men som med blogg gjelder det å oppdatere kontinuerlig, slik at du rett og slett gjør folk litt «avhengig» av deg, som en god TV-serie eller bok. Er det bra, vil folk ha mer. Gir du ikke folket det de vil ha, glemmer de deg. Rett og slett.

 7.  Hvor ofte bør man publisere nye episoder?

Her skal jeg være litt dobbeltmoralsk og si at jeg absolutt anbefaler å oppdatere én gang i uka, eller minst hver andre uke, med tanke på hva jeg sa tidligere. Du må ikke la lytterne glemme deg! Og det sier jeg selv om jeg ikke får til det selv for øyeblikket, men jeg har en liten baby å skylde på 😜

Jeg håper du synes det var nyttig å høre Carinas erfaringer! Hva tenker du, fikk du mer lyst til å lage podcast? Lærte du noe som hjelper deg?

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.