Visste du at det finnes over 100 forskjellige sosiale medier? Hundre! For real.

Og man MÅ jo være på alle sammen, for å få flest mulig lesere og følgere. Hvis ikke du deler noe fem ganger om dagen på hvert eneste sosialt medium, kan du bare glemme å få en suksessfull blogg. Ikke sant?

Nope!

Bare tull.

Tull og tøys.

Jeg vil heller si tvert imot.

Kvalitet over kvantitet

Ved å forsøke å være superhelt på både Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn, YouTube, Periscope og Google+, oppnår du to ting:

  1. Du blir overveldet, utslitt, utbrent og drittlei.
  2. Du gjør en dårligere jobb og får minimalt flere følgere eller engasjement.

Høres det ut som en god plan?

Selvfølgelig ikke. Det funker ikke. Hverken for deg eller følgerne dine.

For å få flere og engasjerte følgere, må du gi dem noe av verdi. De må føle at de får noe ut av å følge akkurat DEG.

Og for å lage noe bra, må du bruke tid på det. Kvalitetsinnhold tar tid. Kvalitet slår kvantitet, hver eneste gang!

Gjør mindre, og gjør det bedre

Det er jo egentlig bare å bruke deg selv som eksempel. Tenk på hvem du følger, og hvorfor. Følger du dem fordi de legger ut innlegg på alle kanaler fem ganger om dagen? Eller følger du dem fordi du synes de lager gode og enkle oppskrifter, du liker ironien de bruker, spøkene de skriver eller måten de tar bilder på?

Sannsynligvis alternativ to. Og det sier seg jo selv, egentlig.

Men det er bare så sinnssykt lett å bli revet med og føle at man må være over alt, hele tiden. Alle sier jo det!

Slapp av. Jeg gir deg herved tillatelse til å drite i det!

statistikk-for-sosiale-medier

Velg og prioriter

Velg deg ut maks 2-3 kanaler som du fokuserer på. Det kan være Instagram og Facebook, eller kanskje epostlisten du sender nyhetsbrev til? Du må finne det som er viktig og riktig for deg og akkurat din business å satse på.

Poenget er at du må gjøre det bra på de kanalene som er viktigst. Drit i resten. Det er ikke alle sosiale medier som fungerer like bra til alle typer blogger, så finn den kanalen som passer best til deg og din blogg, og bruk tid på det. Du har bare et begrenset antall timer i døgnet, så bruk de timene på best mulig måte.

Det er uansett ikke nødvendigvis sånn at å ha flest mulig følgere er det beste. Det spiller nesten egentlig ingen rolle hvor mange du har, hvis ikke det er de riktige følgerne. Du ønsker følgere som er genuint interessert i det du skriver om. Det er de som blir trofaste fans, som følger bloggen din, og som vil kjøpe produktet ditt hvis du har som mål å selge noe.

Se for deg dette:

Du vil lansere en kokebok og selge den. Du vil selvfølgelig selge så mange eksemplarer som mulig, og promoterer den i sosiale medier.

Scenario 1: Du bruker timevis på å poste innlegg på alle sosiale medier som finnes, for å få flest mulig følgere. Du bruker mer tid på å rekke å poste i alle slags grupper og steder og finne på masse forskjellige innlegg, enn på å tenke over hva du deler, hvem du snakker til og hvor du poster innleggene.

Da har du kanskje klart å få 10.000 følgere. Men av dem er 8000 egentlig ikke er så interessert i baking eller matlaging. Fakta: De gidder ikke å kjøpe boken din. Uansett hvor god den er.

Scenario 2: Du har brukt tid på å lage deg en profil som tiltrekker seg målgruppen din. Du har brukt tid på å tenke igjennom hvilke kanaler målgruppen din bruker, postet innleggene i riktige grupper og bruke riktige hashtags. Du har kanskje fått 4000 følgere. Men 97% av dem liker matlaging, og de liker deg. De kjenner deg, stoler på deg, og vet at maten du lager er god. Fakta: De vil kjøpe boken din.

Hvilket scenario selger du flest bøker på? Det er ikke så vanskelig, egentlig.

Så da blir spørsmålet: hvilke sosiale medier-kanaler er riktig for deg?

Her er tre spørsmål du må stille deg:

1. Hvor oppholder målgruppen din seg?

Du må finne og snakke til og med folk som er interessert i det du har å fortelle. Og da må du være der de er. Du må definere hvem som er målgruppen din, og finne ut hvor de henger. Det er derfor det er så viktig å ha tenkt igjennom hvem målgruppen din er. Man kan ikke nå alle, man er helt nødt til å definere det så konkret som mulig. Det krever litt arbeid i begynnelsen, men det er verdt tiden. Du sparer tid og arbeid på det når det først er gjort.

Er det egentlig nødvendig med en Twitterkonto for strikkebloggen din, hvis  de fleste som er interessert i strikking er på Instagram? Trenger finansbloggen din en egen Facebookside, hvis de fleste diskusjonene foregår på Twitter? Har du en matblogg, og målgruppen er på Instagram? Da nytter det ikke å bruke all tiden din på å lage gode poster til Twitter. Ser du hva jeg mener?

Hvis ikke målgruppen din er der du poster innleggene dine, hjelper det ikke. Uansett hvor godt blogginnlegget ditt er.

Og du, husk at det er forskjell på kolleger og målgruppe! Hvis du selger kokebøker, hjelper det ikke å være medlem i en gruppe for kokebokforfattere. Du må finne en gruppe for dem som elsker å lage mat.

De forskjellige sosiale medier-kanalene har forskjellige profiler og målgrupper, så finn den kanalen der DIN målgruppe henger.

2. Hvilken plattform liker DU å bruke?

Fakta er at det du liker å gjøre, gjør du bedre.

Hvis du liker yoga og hater å løpe, vil det være mye enklere å få dratt seg på en yogatime enn ut på en løpetur.

Hvis du hater å bruke Twitter, kommer du ikke til å gjøre det så bra der.

3. Hvor ser du mest engasjement og konverteringer?

Hvilken kanal som passer, avhenger også av hva slags blogg du har og hva målet ditt er. De forskjellige sosiale medier passer til forskjellige ting.

Facebook er bra for klikk og engasjement, og passer for en blogg hvor du vil at folk skal klikke seg inn. Her kan du nå mange, særlig med en gruppe. Det er blitt vanskeligere med sider, men har du engasjerende innhold, går det an. Bare se på for eksempel Elin Vatnar Nilsen fra Krem.no eller Trine fra trinesmatblogg.no. Disse sidene er fylt med tusenvis av lojale følgere, som garantert gir mange klikk til bloggene.

Instagram handler stort sett om pene bilder. Fordi man ikke kan lenke i bildetekstene, gir Instagram dessverre ikke så veldig mange klikk videre til blogger. Det er ikke så veldig mange som klikker seg inn på profilsiden og så videre til bloggen. Men det er en utmerket plass å få vist frem produktet sitt, og bygd seg et image.

Twitter er bra for blogger hvor du har en nyhetsverdi, eller temaer som skaper diskusjon. Jeg vet at mange bruker Twitter til å for eksempel poste nyeste oppskrift, men jeg er rimelig sikker på at antallet personer som klikker seg inn på en oppskrift via Twitter er veldig lavt. Det er ikke det kanalen er for. Folk tenker ikke «Åh, hva skal jeg ha til middag? Jeg går inn på Twitter og ser om jeg finner noe godt!»

Pinterest er ikke så vanlig i Norge som i USA, men det kan være en fantastisk kanal for trafikk. Det er ca en halv million nordmenn registrert, så det er absolutt et marked der! Pinterest er faktisk en søkemotor, akkurat som Google. Tenk på det som en visuell Google. Her kan du få veldig gode resultater med visuelt innhold, blant annet oppskrifter, fotoblogg eller håndarbeider. Kanskje du selger strikkemønstre eller fotografier, for eksempel? I tillegg er det et stort marked for norske ting i USA, mange amerikanere søker etter norske oppskrifter, norske dikt og slikt ting. Søk etter «norsk», så finner du mange pins, profiler og brett med slike eksempler.

Helt til slutt:

Hvis du gjerne ønsker å være på en kanal som ikke er så nyttig for bloggen din, fordi du synes den er bra eller nyttig personlig, så er det jo selvfølgelig lov. Men jeg vil anbefale at du da begrenser tiden du bruker til å lage materiell for kanalen. For eksempel så er jeg på Twitter med Blogg Bedre, fordi jeg følger veldig mange av de amerikanske bloggeren der. De deler mye nyttig informasjon jeg lærer mye av. Men jeg synes ikke Twitter har spesielt stor verdi for Blogg Bedre, det var ikke der du fant meg, var det vel? Derfor bruker jeg ekstremt liten tid på å promotere bloggen der. Det er ikke prioriteten min, det er ikke der målgruppen min er.

Det som derimot er lurt uansett hva du velger å fokusere på, er å notere ned antall følgere hver måned. På den måten kan du følge med på utviklingen, og se hvilke av tingene du gjør som skaper flere følgere, og ikke.

 

statistikk-for-sosiale-medier

Har du funnet hvilke sosiale medier som fungerer best for deg og din blogg? Hva har du falt ned på?

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

2 thoughts on “Hvorfor du ikke trenger å være på alle sosiale medier + hvordan du finner hvilke som er best for deg

  1. Tusen takk for du har laget denne bloggen, veldig aktuelle tips og råd som jeg tar med meg videre som hobbyblogger.

    Posted on 1. september 2016 at 07:25
    1. Tusen takk for det, nå ble jeg veldig glad! 😀 Jeg håper du finner masse nyttig info her, og du kan alltid sende meg mail eller spørre om ting i kommentarfeltet, hvis det er noe mer du lurer på eller ønsker at jeg skal skrive om!

      Posted on 1. september 2016 at 08:00