Lenkene merket med * i dette innlegget er reklame (affiliate). Det vil si at jeg får en sum hver gang du kjøper via den lenken. Det bidrar til at jeg har råd til å drive og videreutvikle Blogg Bedre, og jeg setter stor pris på alle som bruker lenkene mine! Du kan stole på at jeg aldri vil anbefale noe jeg ikke selv har testet og synes er bra.

Da jeg startet Blogg Bedre var det mange avgjørelser som måtte tas. Ikke bare ting som hva jeg skulle skrive om og hvordan logoen skulle se ut, men tekniske ting. Ting som hvilken bloggplattform jeg skulle bruke og hvilken epostleverandør jeg skulle velge.

Les mer: Hvilken bloggplattform bør du velge?

Etter litt research, valgte jeg å bruke wordpress.org, fordi det er den plattformen som gir meg de beste mulighetene til å tilpasse bloggen og utvide den med nettbutikk og andre ting etter hvert. Og når du velger å sette opp bloggen din på wordpress.org, trenger du hosting. Så da måtte jeg også sette meg inn i det.

Hosting er rett og slett et slags hotell for nettsiden din. Det er der selve bloggen din bor. Det er hos hostingselskapet ditt at bildene du laster opp lagres. Det er der alle filene til bloggen fysisk ligger.

Hadde veldig dårlige erfaringer fra tidligere

Da jeg hadde bestemt meg for å bruke wordpress.org, begynte jeg å lete etter hvilken hosting jeg skulle bruke. Jeg hadde tidligere brukt både Bluehost og GoDaddy, og var utrolig misfornøyd, så jeg ville gjerne finne et bedre alternativ.

Det er mange bloggere som promoterer begge disse, men det var aldri aktuelt for meg å bruke noen av dem på nytt.

Da jeg brukte dem opplevde jeg at nettsiden min krasjet ofte. Vi snakker minst en gang i måneden. Da kunne siden være nede i flere timer, før noen fikset det.

I tillegg var kundeservicen helt håpløs. Hver gang jeg hadde et spørsmål, måtte jeg sitte i kø på chatten. Ventetiden var aldri mindre enn en time (!). Det var utrolig frustrerende. Jeg husker jeg logget inn og satte meg i kø, satt på lyden på PC-en, og gjorde andre ting mens jeg ventet på å komme igjennom.

I tillegg var ikke kundeservice åpen hele tiden, så hvis siden krasjet for eksempel en lørdags kveld måtte jeg vente til mandag morgen med å chatte med dem. Nå kan det hende at den er blitt bedre siden da, men det ga meg ikke mersmak.

Derfor begynte jeg å lete etter noe annet.

Hvorfor jeg valgte Siteground*

Når jeg driver en blogg, er det det jeg ønsker å holde på med og fokusere på. Å skape innhold, lage kurs, snakke med folk og være på sosiale medier. Ikke å måtte fikse nettsiden eller sitte i kø hos kundeservice.

Jeg er med i mange Facebookgrupper med amerikanske bloggere, og det var ganske ofte at folk spurte om tips og erfaringer med hostingselskap. Etter å ha sett mange nevne noe som het Siteground, tenkte jeg at jeg måtte se litt nærmere på dem. Det var gjennomgående at mange hadde samme erfaringer med de andre selskapene som jeg hadde, men alle hadde bare gode ord å si om Siteground.

Det var derfor jeg valgte å teste Siteground* da jeg opprettet Blogg Bedre i 2016. Og det har jeg ikke angret et sekund på.

Er strålende fornøyd!

Du vet at jeg aldri anbefaler noe jeg ikke selv har testet og liker. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg rett og slett elsker Siteground.

Jeg har ikke hatt et eneste problem med bloggen siden jeg begynte å bruke dem. Siden har ikke krasjet, og jeg må ikke bruke masse tid på å fikse kjedelige og kompliserte tekniske ting.

Det er derfor jeg valgte å bli affiliate for Siteground*, og anbefaler dem til deg.

Jeg synes at du også fortjener en hosting som fungerer. Som faktisk bryr seg om deg og ønsker at du skal ha en fungerende nettside du ikke trenger å bekymre deg for om krasjer. Som setter deg som kunde først. Siteground har forstått at du faktisk er en kunde og gir dem penger hver måned, og at du skal behandles deretter.

Her er mine grunner til hvorfor jeg velger Siteground * som hosting:

1. Siden er aldri nede

I motsetning til med tidligere blogger og hostingselskaper, er bloggen min alltid live. Den krasjer aldri, er aldri utilgjengelig. Det har skjedd én eneste gang i løpet av disse to årene at den var nede, og det var den gangen hele internett ble rammet av et hackerangrep og mer eller mindre alt var nede.

Selv da tok det ikke lang tid før Siteground* hadde fikset en løsning og siden var oppe igjen.

2. Ekstremt god kundeservice

Kundeservice er svært viktig for Siteground*, og det merkes. Jeg har aldri opplevd maken til service, noe sted! Ikke bare for hosting, men for alle slags kundeservicer jeg har chattet med.

Når jeg tar kontakt på chatten går det aldri mer enn et minutt før jeg får svar. Helt ærlig. Ett minutt!

I tillegg er de som sitter på chatten både kunnskapsrike og hjelpsomme, og strekker seg langt for deg. De svarer selvfølgelig på det du spør om, men hvis du for eksempel ikke skulle få til eller forstå hva det er de forklarer, kan du spørre om de kan fikse det for deg og så gjør de det!

Jeg har selv måtte spørre om det flere ganger, for eksempel da jeg skulle sette opp mailen min slik at den blir sendt via domenet mitt. Jeg opplevde at mange av epostene jeg sendte ikke kom fram, og satt på en flyplass minutter unna boarding og prøvde desperat å forstå hva jeg måtte gjøre. Uten hell. Så jeg logget på chatten, forklarte hva jeg ville og spurte han kunne gjøre det fordi jeg ikke skjønte bæret.

Mens jeg så på at de andre gikk om bord i flyet fikset han det, og akkurat idet jeg måtte løpe og boarde var han ferdig. Jeg slengte inn et tusen hjertelig takk, smalt igjen PC-en og løp om bord, takknemlig for en ting mindre å bekymre meg for ❤️

Her er en av mange ganger jeg har bedt dem på Siteground fikse noe for meg, og de gjør det med glede.

3. Kundeservice er alltid tilgjengelig

En annen ting som er viktig med hosting, er at kundeservice er tilgjengelig hele døgnet. Det er jo litt krise hvis det skulle skje noe fredag kveld, og kundeservice ikke var tilgjengelig før mandag morgen 😨

Det trenger du ikke tenke på med Siteground*. Chatten er tilgjengelig 24 timer i døgnet, alle dager, hele året. Du kan også chatte med dem før du blir kunde, hvis du lurer på noe!

4. God pris

Siteground har forskjellige prisnivåer etter hva slags kapasitet du trenger, men felles for dem alle er at de er rimelige. Du får absolutt mye for pengene.

Jeg hoster tre nettsider hos Siteground, og er på planen «Grow Big». Den koster 6,45 euro i måneden, noe som tilsvarer cirka 62 kroner i måneden.

Har du bare én blogg med under 10.000 visninger i måneden kan du velge planen «StartUp». Den koster 3,95 euro, cirka 38 kroner i måneden.

Altså, DET er mye tjeneste for pengene! Du får ikke en gang en latte på Kaffebrenneriet for den summen.

Hvis du har mange sider eller en veldig stor blogg med mange besøkende, har de også en tjeneste for deg. Det heter cloud hosting, og kommer også i forskjellige størrelser.

5. Siden laster raskere

Noe av det aller viktigste for en blogg eller nettside, er at den laster raskt. Leserne våre har dårlig tålmodighet, og tar den mer enn 3-4 sekunder å laste inn, er sjansen stor for at de klikker seg bort.

Nå har selve bloggen din også en del å si på hvor raskt siden laster, men hostingen din bidrar også med en stor del av lastetiden. Har du en host som holder til i USA for eksempel, vil det ta lengre tid. Rett og slett fordi den må hente siden fra USA.

Siteground* har servere i Europa, og min blogg er hostet i Nederland. Dermed er det kort vei når noen i Norge går til bloggen min.

I tillegg er det fint at den er i EU, nå som GDPR har trådt i kraft. Da vet jeg at dataen er lagret trygt og godt fordi de må forholde seg til europeiske lover.

6. Det er enkelt å sette opp bloggen på Siteground

De aller fleste hostinger har det som heter one-click-setup, også Siteground. Det vil si at hvis du oppretter en konto kan du gå inn og klikke på en knapp for å installere WordPress, og så gjør den resten for deg. Du må bare klikke deg videre og gjøre enkelte valg, og vipps er bloggen din oppe.

I tillegg har Siteground også lansert et nytt verktøy som enkelt lar deg overføre WordPress-bloggen din fra en annen hosting. Da installerer du en plugin på bloggen, og så tar den deg gjennom hva du må gjøre.

7. Jeg slipper å bekymre meg

Jeg velger Siteground * bare rett og slett fordi alle de grunnene over gjør at jeg ikke er redd for at noe skal gå galt. Jeg bruker ikke tid og krefter på å tenke på det, eller måtte fikse ting.

I stedet kan jeg bruke tiden min på å lage innhold til bloggen, kurs og andre morsomme ting! Det er en nydelig følelse 😊

Har du spørsmål om Siteground? Ikke nøl med å legge igjen en kommentar eller ta kontakt på epost (lene@bloggbedre.no), jeg hjelper deg gjerne!

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

8 thoughts on “Hvorfor jeg velger Siteground som hosting til min blogg

  1. Hei. Må du ha mye kode / nettside kunnskap for å bruke wordpress? Eller er det enkelt og bruke? Og kjøpte du domene før du hosting selskap? Takk for tips om hosting, skal sjekke det ut.

    Posted on 1. september 2018 at 16:46
    1. Hei Kesia! Nei, jeg vil ikke si at du må kunne koding, egentlig. Men du må takle litt tekniske ting. Du blir selv ansvarlig for å kjøpe domene, sette opp hosting og installere bloggen. Og så må du selv passe på å installere plugins som beskytter mot spam, hacking osv. Men hvis du synes det går fint, så vil det sikkert fungere greit! Jeg hadde ingen problemer med å bruke WordPress, men jeg synes ikke tekniske ting er så veldig vanskelige. Jeg har et innlegg hvor jeg sammenlikner WP med andre plattformer, bare klikk på WP i menyen til høyre på bloggen. Der finner du også et innlegg med 10 plugins du bør installere 🙂

      Posted on 2. september 2018 at 23:17
  2. Takk for (enda) et nyttig innlegg! Jeg skal opprette to nye nettsteder til bedriften min. Jeg har bestemt meg for å bruke WordPress.org med Siteground som hosting. Når jeg klikker på en av lenkene i innlegget ditt, kommer jeg til en side hvor jeg kan velge mellom ulike typer hosting. Men hva er egentlig forskjellen på Web Hosting og WordPress Hosting? Og hva bør jeg velge? 🙂

    Posted on 6. desember 2018 at 19:58
    1. Hei Kjersti! Så gøy at du vil bruke Siteground, det tror jeg du vil bli fornøyd med 🙂 Det er egentlig ikke noe særlig forskjell. Siteground samarbeider offisielt med WP, så alle planene deres er tilpasset WP og har de nødvendige verktøyene som autooppdatering, autoinstallering, ett klikk-oppsett osv. Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor de har to forskjellige, det er samme antall sider, nettstedklikk osv på de samme prisplanene.

      Posted on 7. desember 2018 at 03:56
      1. Ja, det var det jeg stusset på. Samme pris, samme innhold. Lurte på om det var noe jeg hadde oversett 😆

        Så hvis jeg forstår deg rett, kan jeg like gjerne velge Web Hosting og GrowBig når jeg har to nettsteder som skal utvikles med WordPress.org?

        Posted on 7. desember 2018 at 12:30
        1. Ja, jeg snakket med Siteground for å være sikker, og hun sa det er det samme, det er bare markedsføringen som er annerledes. Forskjellige målgrupper og dermed forskjellige navn. Innholdet er det samme 😊

          Posted on 8. desember 2018 at 14:52
          1. Tusen takk, det var utrolig snilt av deg! Da blir det hosting hos Siteground – selvfølgelig gjennom din affiliatelenke 😄

            Posted on 9. desember 2018 at 11:17
          2. Tusen takk, det setter jeg stor pris på 😘 ❤️

            Posted on 9. desember 2018 at 13:30