Lenkene merket med * i dette innlegget er reklame (affiliate). Du kan stole på at jeg aldri vil anbefale noe jeg ikke selv har testet og synes er bra.

Det har blitt veldig populært med medlemsportal, og det er ikke så rart. Å ha en medlemsportal er noe av det beste og mest stabile du kan gjøre for businessen din. Men hvordan skal du lage medlemsportal? Hva er viktig å tenke på?

Jeg vet at du synes det virker interessant eller spennende med medlemsportal, men at du har spørsmål. Du er usikker på hvordan det fungerer, hva det krever og hvordan du skal gå fram.

Jeg har mye erfaring med å drive en suksessfull portal. Jeg har investert over 18.000 kroner i et kurs for å lære å lage medlemsportal på best mulig måte, og jeg har drevet min egen portal i snart ett år. Det har gitt meg mye lærdom og mange erfaringer, og jeg vil derfor gi deg svarene på spørsmålene du har rundt medlemsportal, slik at du kan se om det er noe for deg.

1. Kan du gjøre et kurs om til en medlemsportal?

Nei. Du kan ikke det, selv om du kanskje har hørt andre si at det kan du fint gjøre. Svaret er nei, du kan ikke det. Ikke hvis du vil ha en medlemsportal som medlemmene elsker. Hvor de forblir medlemmer i lang tid. En portal som gir deg stabilitet og en fast inntekt.

Både innhold og struktur er forskjellig i et kurs og en medlemsportal. I et kurs lærer vi noe fra A-B eller A-Å. Det kan være å sette opp nettsiden din i WordPress, eller å lage et onlinekurs. Eller noe helt annet. Men poenget er at du lærer en kunnskap i løpet av alt i fra noen dager, til noen uker.

Fokuset i en medlemsportal er noe som tar tid å gjøre og lære. Den må inneholde noe som man kan bruke år på å mestre. Det er ikke noe man lærer i løpet av to uker, slik som med et kurs.

Fordi hva skjer hvis du lager medlemsportalen din slik? Jo, da melder jo folk seg ut når de kommer til B. Når de har laget den nettsiden, da trenger de ikke medlemsportalen din lengre. Når kurset er ferdig, trenger de ikke din hjelp lengre.

For eksempel handler medlemsportalen min Blogg til Business om å bygge en solid business med langsiktige strategier. Det er ikke gjort på et par måneder. Du må prøve og feile, teste og lære. Det kan du bruke resten av livet ditt på.

Hvis du vil ha en suksessfull medlemsportal, MÅ du lage en medlemsportal. Ikke et kurs du drypper ut over seks måneder.

2. Hva kreves for å ha medlemsportal?

Mange ting, men kanskje mest av alt struktur og utholdenhet. Og arbeidskapasitet.

Det er MYE arbeid å lage medlemsportal, det skal jeg på ingen måte legge skjul på. Du vil måtte planlegge og klare å jobbe på forskudd. Du må ha system på det du gjør, og sørge for at du alltid leverer innhold til den tiden du har sagt.

Du kan ikke si «Beklager, jeg rakk ikke å lage noe innhold denne uken». Det går ikke an, da vil du miste medlemmer i hopetall.

Du må jobbe strukturert, planlegge og gjennomføre.

Les mer: Hvordan jeg organiserer og planlegger absolutt alt for bloggen (og livet)*

3. Hva er kostnadene for å ha en medlemsportal?

Det varierer veldig etter hva slags medlemsportal du velger å lage. Det går for eksempel an å lage det som heter «Pakkemodell». Da sender du enten fysiske eller digitale pakker med innhold til kundene hver måned. Adams matkasse er et eksempel på den modellen. Bokklubber er også pakkemodell.

Da vil prisen variere veldig etter hva du har i pakken og hva porto blir, og har du digitale pakker blir jo kostnaden veldig mye lavere.

Den mest vanlige medlemsportal-modellen er «Publiseringsmodell». Det er den typen Blogg til Business er, og da får du ressurser som videoer og PDF-er. Det vil medføre noen faste utgifter.

Du trenger en portal hvor du samler det du publiserer. Jeg bruker og anbefaler Kajabi, men det finnes flere alternativer og løsninger.

Les mer: Hvorfor jeg bruker og anbefaler Kajabi som kursplattform*

Du trenger en lydopptaker og mikrofon hvis du skal lage video. Du trenger et redigeringsprogram for å klippe og sette sammen videoen.

Du må kunne sende medlemmene e-poster, så du må ha en e-postleverandør. Men de fleste kursportaler, som Kajabi, har det innebygget så du må ikke bruke en ekstra tjeneste.

Du må ha landingssider for å selge portalen, men de fleste kursportaler, som Kajabi, har også det innebygget så du ikke trenger en ekstra tjeneste.

Du må lage PDF-er, branding og grafisk innhold til portalen, men det kan du gjøre selv gratis på canva.com.

Så finnes det også andre ting du kan gjøre, men det er ikke viktig for å få lansert og satt i gang. Det er ting du kan utvide med etter hvert.

4. Hvordan priser man en medlemsportal?

Her finnes det absolutt ingen fasit. Det er helt avhengig av både hva portalen din handler om, hva den inneholder og hvem målgruppen din er.

Generelt er det mest vanlig å begynne litt lavt og så øke prisen etter hvert som man fyller den med innhold og verdien øker. Blogg til Business kostet 249 kroner da jeg lanserte første gangen. (Studentene i kurset mitt Skrivemaskinen fikk et eksklusivt tilbud på 199 kroner før lanseringen.)

Hvis målgruppen er bedrifter, kan du generelt ta bedre betalt. Hvis du hjelper med noe som gjør at de tjener mer penger, kan du generelt ta litt bedre betalt.

Men du er helt nødt til å bruke din målgruppe og ditt innhold til å bestemme hva du skal ta betalt.

Du får hjelp til prissetting, betaling og de andre tingene du må fokusere på for å lage en suksessfull medlemsportal i Blogg til Business.

Les mer om medlemsportalen min her!

5. Hvor hyppig må du dele nytt innhold?

Det vil også være avhengig av temaet ditt og hvilken type medlemsportal du velger. Om du har «Pakkemodell» kan du sende en gang i måneden, for eksempel. Men det er avhengig av produktet ditt. Adams matkasse sender så mange ganger du bestiller. Bokklubben sender som regel en gang i måneden.

For «Publiseringsmodell» er det nok mest vanlig å dele nytt innhold hver uke, slik jeg gjør i Blogg til Business. Men, det er ingen fasit, det kan variere etter målgruppe og type innhold.

Gøril Florvaag fra Butikkutvikler driver medlemsportalen «Kunnskapsportalen», og hun deler nytt innhold hver måned. Jeg vil tro det er fordi hennes målgruppe er butikkeiere som trenger litt tid på å både bruke og lære, og så implementere. De har tusen andre ting de også skal gjøre, som travle butikkeiere, og derfor ville de aldri klart å ta i bruk innholdet hvis de fikk nytt hver uke.

6. Blir innholdet liggende, eller fjerner du det?

Det finnes nok litt forskjellige meninger og erfaringer rundt det å fjerne innhold etter hvert, men jeg vil anbefale at du lar det ligge.

Det er noen som velger å ha innholdet tilgjengelig i for eksempel kun tre måneder, før det blir fjernet. Tanken er nok at det skal skape litt press på medlemmene til å ta det i bruk før det forsvinner. I tillegg kan det gjøre at nye medlemmer som kommer inn ikke blir overveldet over alt som ligger der.

Det er ikke en strategi jeg liker eller anbefaler, og alt innholdet i Blogg til Business er tilgjengelig for alle, hele tiden. Jeg fjerner ikke innhold som er publisert.

Det er flere grunner til det. Jeg vil at medlemmene skal både ha god tid til å bruke det innholdet jeg deler. Strategiene i Blogg til Business er langsiktige, og det vil ta tid å bruke dem. Man må prøve og feile, teste og lære.

I tillegg vil jeg at medlemmene skal kunne gå igjennom innholdet på nytt når de trenger. Etter hvert som de jobber og tester, vil de lære mer. Og da er det ekstremt nyttig å gå igjennom oppgaver og arbeidsbøker på nytt etter en stund. Man kan se annerledes på ting når man vet mer og har lært mer.

Jeg er ikke bekymret for at medlemmene blir overveldet, fordi Blogg til Business er satt opp på en måte som hjelper dem til å fokusere på det de skal jobbe med. De vet hvor de skal begynne, og hva de ikke skal jobbe med før litt senere.

Jeg tror de blir mer overveldet hvis de føler at de har dårlig tid og må skyndte seg igjennom innholdet. Jeg tror også sjansen for at de melder seg ut er større da. Når de merker at de ikke rekker å bruke alt innholdet før de tre månedene er gått, får de dårlig samvittighet og føler seg overveldet, og velger til slutt å avslutte medlemskapet.

7. Hva kreves av oppfølging?

Det vil også variere litt etter hvilken type medlemsportal du lager, og hva innholdet ditt er. Men generelt: en god del.

Du må bruke mye tid på å sørge for at medlemmene forblir medlemmer. Det heter retention. Den viktigste tingen for en suksessfull medlemsportal, er hvor mange prosent av medlemmene som forblir medlemmer fra måned til måned. Det nytter ikke å få inn 100 medlemmer hver gang du lanserer, hvis du har hull i bøtta di og det renner medlemmer ut hver måned.

Du må også bruke tid på å promotere og lansere flere ganger i løpet av året.

Du må bruke tid på kundeservice. Medlemmer som har spørsmål, som ikke finner noe, som lurer på noe, som trenger hjelper. Du må følge opp betalinger som feiler.

Og så må du selvfølgelig bruke mye tid på å planlegge og lage innholdet. Du må se på hva medlemmene liker og ikke, du må snakke med dem om hva de trenger og ønsker. Så må du lage innholdet.

Hvis du i tillegg har en Facebookgruppe for medlemmene, må du bruke tid på å holde dem engasjerte. Du må svare på spørsmål, stille spørsmål og poste innhold som engasjerer dem.

8. Er det ikke stress å være tilgjengelig 24 timer i døgnet?

Nei, fordi jeg er ikke tilgjengelig 24 timer i døgnet. Selv om det er mye arbeid å drive en medlemsportal, er jeg ikke tilgjengelig hele døgnet.

Jeg planlegger alt innholdet for gruppen en uke fram i tid, og har ansatt Kristin Samskott som virtuell assistent for å hjelpe meg med det.

Jeg er innom Facebookgruppen og svarer og kommenterer noen ganger i løpet av dagen. Jeg svarer på e-poster et par ganger i løpet av dagen.

Det er generelt sett veldig lite som ikke kan vente et par timer eller fire, før jeg svarer eller kommenterer. Men når jeg svarer, legger jeg tid i svarene. Jeg gir gode svar som det gjerne tar meg 5-10 minutter å skrive. Det gir mer verdi til medlemmene.

Jeg har også studenter jeg følger opp i kurset Skrivemaskinen, jeg skriver blogginnlegg og jobber med å utvikle businessen min hele tiden, og de oppgavene tar også mye tid i arbeidsdagen min.

9. Hvilket innhold bør det være?

Det er helt opp til deg, målgruppen din og den type medlemsportal du har valgt å lage. Det finnes absolutt ingen fasit.

Hvis du har en pakkemodell, vil du selvfølgelig sende en pakke. Men hva det er, kan variere enormt. Det kan være mat, slik Adams matkasse gjør. Det kan være bok, slik bokklubben gjør. Men det kan også være barberhøvler, slik Dollar Shave Club i USA gjør. Eller det kan være en digital fil med undervisningsmateriell for lærere.

Hvis du har en publiseringsmodell er det fortsatt veldig mange alternativer. Du kan ha intervjuer, livesendinger, gjennomganger, tutorials, videoer, PDF-er, hot seats, coaching-samtaler, spørsmål og svar-møter, challenges og minst hundre andre ting.

Det er 100 % avhengig av hvem du skal hjelpe, og med hva.

I Blogg til Business får medlemmene 4 forskjellige ting hver måned:

  1. Minitrening, en video med undervisning
    2. Ressurs, en guide, arbeidsbok eller noe annet som hjelper dem til å gjennomføre
    3. En livesending, for å stille spørsmål og få tilbakemelding
    4. I dybden, innhold som hjelper dem til å gå dypere på det som er viktig, det som gir fremgang

Det passer til mitt innhold og min målgruppe. Det trenger ikke bety at det er riktig for deg.

10. Hvor skal jeg lage medlemsportal?

Det finnes mange forskjellige tjenester. Generelt kan de deles i to: WordPress og selvstendige plattformer.

Du kan kjøpe plugins og lage din egen medlemsportal hvis du har en WordPress-side. Det er nok rimeligere på kort sikt. Men, det krever mye av deg. Det er teknisk avansert, og det vil ta deg MYE tid å sette det opp. Du må bygge medlemsportalen fra bunnen av. I tillegg kan det gi deg mange hodepiner etter hvert, fordi når ting krasjer er det du som må finne ut av hva som er galt og fikse det.

Jeg vil anbefale deg å velge en selvstendig portal, i stedet. Jeg bruker og anbefaler Kajabi, men det finnes også andre alternativer. Teachable, Kartra, Thinkific, Simplero og Mighty Networks er noen av dem.

Du kan lese hvorfor jeg bruker og anbefaler Kajabi i dette blogginnlegget!*

Du kan også teste Kajabi gratis i 28 dager via min affiliatelenke, bare klikk på bildet under.

Som du ser, er det mye arbeid å ha en medlemsportal. Men jeg elsker det. Jeg digger å kunne hjelpe medlemmene så tett, fra uke til uke. Jeg digger den personlige kontakten jeg får med dem. Og jeg elsker den økonomiske stabiliteten det gir.

Har du tenkt å lage medlemsportal? Har du andre spørsmål?

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.