Har du en epostliste? Da vet du at det ikke bare er å legge ut en boks på bloggen din der leserne kan melde seg på, og så strømmer de til. Det er ikke sånn at hver morgen når du våkner, så er det 100 nye vil melde seg på epostlisten din, helt av seg selv. At leserne dine bare kaster epostadressene sine etter deg, fordi du ber om den.

Oh no, ma’am. Det er mye arbeid å bygge en epostliste!

Har du ikke epostliste? Les hvorfor du bør ha en epostliste her!

Leserne dine gir nemlig ikke bort eposten sin til hvem og hva som helst. Og det er ikkes så rart, spam er jo det mest plagsomme som finnes. Bare tenk hvor irriterende det er med alle epostene som ramler inn i din egen innboks, som du egentlig ikke er interessert i.

Tilbud fra Nille, tilbud fra Norwegian, tilbud fra Coop. Det blir for fullt, og fort plagsomt! Derfor er vi så tilbakeholdne med eposten vår.

Gi dem noe de vil ha!

Vi vil ikke invitere hvem som helst inn i innboksen vår, det er jo vår mest personlige og private sfære på internett. Der henger vi med bestevennene våre, og familien vår. Å gi noen fremmede lov til å komme inn i innboksen, er som å invitere dem inn i stua. Og det gjør vi ikke med hvem som helst.

Så hvordan skal du få leserne dine til å gi sin epost til akkurat deg?

Du må gi dem en grunn til å melde seg på. En verdi. De må ha noe tilbake for det, og det må være noe de vil ha.

Det finnes mange ord for det på engelsk: email opt-in, opt in freebie, lead magnet og incentive. Alle ordene innebærer å gi bort noe, i bytte for eposten. Du gir leserne et incentiv for å melde seg på. En gave, fungerer kanskje på norsk?

Men hva betyr det egentlig? Hva slags gave eller incentiv er det snakk om?

Noe som løser et problem leserne dine har.

Det er det som får dem til å legge igjen eposten. Du gir dem noe som hjelper dem å løse et problem.

Det er ikke enkelt å få leserne til å legge igjen eposten sin. Men det finnes en enkel løsning. Slik får du leserne til å melde seg på epostlisten din!

Hvilket problem løser du?

Hva det problemet er, og hvordan du løser det, varierer.  Det vil avhenge av både kunnskapene dine, målgruppen din, og hva du blogger om.

Det kan være vanskelig å komme på noe når du ikke har gjort det før. Men tenk igjennom hvilke spørsmål du ofte får. Hva er det folk lurer på? Hva trenger leserne dine som oftest hjelp til?

Hvis du er en matblogger, så sliter leserne dine kanskje med at de bruker amerikanske oppskrifter som har amerikanske mål. Da kan en gave være en PDF med omregningstabell fra amerikanske mål til norske.

Hvis du er en moteblogger, så sliter leserne dine kanskje med at de ikke klarer å finne sin egen stil. Da kan en gave være et spørreskjema som hjelper dem å finne sin stil, eller en guide til butikker med forskjellige stiler.

Hvis du er en interiørblogger, så sliter leserne dine kanskje med at de ikke klarer å følge med på trendene. Da kan en gave være en PDF-guide med vårens farger, eller pyntegjenstander.

Hvis du er en reiseblogger, så sliter leserne dine kanskje med å finne gode restauranter der de skal dra. Da kan en gave være en PDF-guide til en by eller spesielt sted, som inkluderer restauranter og masse annet spennende å gjøre.

Det finnes tusenvis av problemer, og enda flere løsninger! Det handler bare om å finne ut hva DINE lesere sliter med, og hjelpe dem og løse problemet.

Hva kan du gi bort?

Det finnes mange typer innhold man kan gi bort. Eksemplene jeg nettopp nevnte, er én type. Her gir du bort en guide som hjelper dem.

Det finnes veldig mange andre ting man kan bruke som incentiver til at folk skal melde seg på epostlisten.

Hvis du har gitt ut en bok, kan du gi bort det første kapittelet gratis. Hvis du har gitt ut en kokebok, kan du gi bort et minihefte med smakebiter på oppskriftene.

Du kan gi bort hefter, sjekklister, arbeidsark, guider, lydfiler, videosnutter, maler, lister med ressurser, planleggere, plakater, og mye, mye mer. Det er bare fantasien din som setter grenser!

Når du etter hvert har laget flere gaver du gir bort, kan du samle dem på bloggen i et bibliotek, slik jeg har gjort. Ved å legge igjen eposten din, får du tilgang til alle filene på én gang. Alt ligger samlet, i stedet for spredt ut over forskjellige blogginnlegg.

Hvordan lager du gavene?

Okei, så du har klart å finne ut hva det er leserne dine sliter med. Hurra, og bra jobba! Men hva nå?

Nå må du lage gaven.

Det spørs jo selvfølgelig hva det er du har endt opp med at du vil gi bort. Er det en videoserie, må du jo ha videoredigeringsutstyr, så velg noe som er mulig å gjøre.

Det enkleste er å lage PDF-er. Sjekklister, guider, plakater osv. Har du Adobe-program som Indesign, Photoshop eller Illustrator, kan du bruke det. Hvis ikke anbefaler jeg at du sjekker ut Canva!

Det er en genial nettside, som er helt gratis å bruke. Det eneste du trenger å gjøre, er å registrere deg.  De har maler til mer eller mindre alt du trenger, og  du trenger ikke å ha designkunnskaper fra før! Facebookinnlegg, Twitterbilder, Instagram, E-bøker, plakater, presentasjoner, kort og mye mer.

I tillegg til maler med dokumenter på riktig størrelse til det du ønsker å lage, har de også maler på design. Det er et stort utvalg med gratiselementer, og finner du ikke noe du liker, kan du kjøpe designmaler til $1.

Se flere andre verktøy som gjør blogghverdagen enklere!

Finn noe som passer det du vil lage, tilpass og endre fargene og skriftene slik at det passer til din blogg, og last ned som PDF. Voila, du har en gave!

Hvordan bruker du gavene?

Når du har laget gaven og lastet det ned, må du begynne å promotere det. Last ned designet som et jpg eller png i tillegg, slik at du har et bilde du kan bruke til promotering.

Det første du må gjøre er å sette opp epostlisten din slik at den sender ut gaven når noen melder seg på. Hvordan du gjør det avhenger av hvilken leverandør du bruker. Det enkleste er å søke på google eller Pinterest etter for eksempel MailChimp add opt-in. Her er et eksempel fra Bloggers Bazaar, som viser deg hvordan du gjør det i MailChimp.

Så må du skrive inn noe som frister leserne dine i boksen der de legger igjen eposten. Ikke skriv “få mitt nyhetsbrev”. Det trigger ingen. Du må reklamere for gaven din!

“Få gratis guide – slik finner du din personlige stil!”, eller “Last ned guide til LA – alt du trenger for en langweekend!”. For eksempel. Vis dem hva de får ved å legge igjen eposten, slik at de ser verdien og blir fristet.

Legg inn påmeldingsskjema flere steder, det holder ikke bare med en boks i høyrespalten. Ha skjema i alle relevante saker, og gjerne på toppen og i bunnen av bloggen din også. Hvis du ser på Blogg Bedre, har jeg en boks øverst, bokser i blogginnlegget, boks i høyrespalten og boks i bunnen.

I tillegg må du promotere gaven din på sosiale medier. Del bildet av den på Instagram og si hvorfor de trenger den og ha lenke til påmeldingsskjemaet på profilen. Promoter den på Facebook og i eventuelle grupper du er med i hvor deling av innlegg er lov.

Les om 6 vanlige feil å gjøre når du starter med epostliste!

Hva nå?

Hvis du har laget noe leserne dine vil ha, vil de legge igjen eposten sin. Da vil de melde seg på epostlisten din.

Det opplevde Eirin. Hun jobber som lærer, og driver nettsiden Teaching FunTastic. Da hun opprettet sin epostliste for ikke lenge siden, etter å ha lest om det på Blogg Bedre, klarte hun å få mer enn 600 eposter første dagen! Det er helt fantastisk!​

Og det klarte hun fordi hun kjenner målgruppen sin, og ga bort et gratis produkt som veldig mange ville ha. Hennes målgruppe er travle lærere, og hun ga bort noen enkle organiseringsprodukter. Midt i blinken!

Hun fulgte deretter opp med en epost etterpå, hvor hun ga bort enda en ting, og reklamerte for produkter hun selger. Det førte til mange salg! Og da hun litt senere sendte ny epost med reklame for en pakke med flere av produktene samlet, opplevde hun sin beste salgsdag noen sinne!

Det er fordi hun ved hjelp av en gratis gave tilpasset målgruppen har opparbeidet seg en fin base med mange interesserte både eksisterende og fremtidige kunder. Perfekt!

Det er nemlig akkurat det som er målet. Ved å gi bort en gave din målgruppe vil ha, sikrer du deg eposter til lesere som er interessert i deg og det du blogger om. Da får du en verdifull liste som allerede synes det du gjør er bra og nyttig, og gleder seg til at du kan hjelpe dem enda mer!

Det er ikke enkelt å få leserne til å legge igjen eposten sin. Men det finnes en enkel løsning. Slik får du leserne til å melde seg på epostlisten din!

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *