Det er mange som er frustrerte over konseptet merking av reklame, både på bloggen og sosiale medier. Noen er frustrerte over at de synes reglene er vanskelige og at de ikke vet om de må merke eller ikke. Andre er frustrerte over at så mange helt bevisst unnlater å merke.

De som bevisst lar være å merke får vi ikke gjort så mye med, annet enn å si ifra, slutte å følge dem og eventuelt melde ifra til Forbrukertilsynet.

Du kan melde saker til Forbrukertilsynet her.

Det første, kan vi derimot helt klart gjøre noe med. Reglene er nemlig egentlig ikke så veldig kompliserte.

Loven gjelder også bloggere

Grunnen til at vi må merke reklame, er at vi må følge markedsføringsloven. Den gjelder for alle, uansett om du er en blogger med 100 følgere, bare har Instagram-konto eller du er Coca Cola Norge.

Poenget med denne loven, og at vi må merke, er for at forbrukerne ikke skal bli lurt, eller føle seg lurt. Vi skal vite når noe er betalt innhold og ikke, slik at vi kan ta det med i vurderingen når vi leser det som står der.

Hvis du ikke følger markedsføringsloven og ikke merker reklamen din, bryter du faktisk norsk lov. Det er ikke bare en anbefaling med merking av reklame, det er norsk lov at du må merke.

Hva avgjør om du må merke?

Jeg får ofte meldinger fra folk som lurer på merking av reklame, og det spørsmålet jeg får aller oftest er «Når vet jeg om jeg må merke?»

Svaret er egentlig ganske enkelt. Hvis du får noe økonomisk ut av å dele innholdet, er det reklame og du må merke.

Hvis det at du deler et bilde, eller et blogginnlegg om noe gjør at du får en økonomisk fordel ut av det, skal det merkes.

Husk at økonomisk fordel kan være mange ting. Det trenger ikke bare bety at du har fått betalt kroner og øre.

  • Økonomisk fordel kan være en rabattkode som gjør at du selv kjøper billigere produkter.
  • Det kan være at du får en andel av summen de handler for via din affiliatelenke.
  • Det kan være at du har fått gratis inngang på et arrangement.
  • Det kan være at du har fått et gratis produkt.
  • Du kan ha fått en gratis natt på hotell mot å skrive om hotellet.
  • Du kan ha fått gratis flybillett mot å skrive om landet eller byen.
  • Og mye, mye mer.

Så lenge du har fått noe tilbake for å dele innholdet, er det reklame og skal merkes.

Alle disse tingene jeg nevner over gjør at du får en økonomisk fordel. Ved rabattkode sparer du penger. Ved en affiliatelenke får du penger. Ved gratis inngang sparer du penger. Ved at du får et gratis produkt sparer du penger. Osv.

Hva skal du skrive, og hvor?

Det er mange som prøver å snike seg unna merkingen eller å gjøre den «mindre prangende» ved å bli kreativ.

Det hjelper ikke.

De eneste ordene som er lov å skrive, er reklame eller annonse.

Ingenting annet er lov. Skriver du noe annet, bryter du norsk lov.

Du kan selv velge om du vil skrive reklame eller annonse, de er likestilt. Men du bør bruke det samme hver gang, bestemme deg for hvilket av de ordene du skal bruke.

Disse tingene er IKKE lov til å skrive:

  • Sponset av
  • Betalt av
  • I samarbeid med
  • Anbefaling for
  • Affiliatelenke
  • Konkurranse for

Du kan heller ikke gjemme merkingen bak stickers på stories eller å gjøre ordet så lite at man knapt ser det. Du kan ikke gjemme det mellom 20 andre hashtags på Instagram. Du kan ikke sette det nederst i teksten.

Merking av reklame må være tydelig og lett å se.

Det betyr at det må ha en tydelig plassering, for eksempel foran i teksten. Det må være en skrift det er lett å lese, og det må være stor nok skrift.

Vi skal ikke måtte lete etter merkingen for å se om det er reklame eller ikke. Vi skal se det med en gang hvis det er reklame.

Du kan heller ikke bare merke den enkelte lenken nedover i et blogginnlegg. Det må stå reklame eller annonse øverst, og så kan du merke hver lenke som er reklame i tillegg, om du vil det.

I tillegg må du skrive hvem det er reklame for, hvem som er annonsøren. Om det er Ellos, må du skrive det. Om det er Zalando, må det stå. Det trenger ikke å stå som et eget punkt i starten, men det må stå i løpet av teksten.

Språk

Hvis du skriver på norsk og innholdet ditt er på norsk, skal merkingen være norsk. Da er det ikke lov til å merke ting med ad eller adlinks.

Har du en internasjonal konto hvor alt innholdet er på engelsk, kan du merke på engelsk.

Gjelder alle kanaler

Det spiller ingen rolle hvor du deler innholdet. Du må merke det selv om det er et bilde på Instagram, en snap på Snapchat eller et blogginnlegg.

Husk at hvis du skriver et blogginnlegg som inneholder reklame, må du også merke teksten når du deler det på sosiale medier, for eksempel Facebook eller Instagram.

Det holder ikke å merke bare med å tagge bildet med den du reklamerer for, det er ikke godt nok.

De skal vite at det er reklame før de trykker seg inn. Det holder ikke at det står inne i teksten, det må også stå i teksten til innlegget du deler.

Du må også merke Instagram stories

Merkingen gjelder også for Instagram stories, Facebook stories og andre steder du har story-funksjon.

Men det er én forskjell på stories og resten av sosiale medier-kanalene.

På stories må du merke HVER story. Det holder ikke å merke den første eller den siste. Alle stories som inneholder reklame skal ha merking.

Hvis du snakker om et produkt over fire stories, må du altså skrive på reklame på alle fire bildene eller videoene. Det er ikke godt nok å bare skrive på en av dem.

Merking av reklame gjelder også konkurranser

En ting jeg tror mange ikke tenker over eller er klar over, er at også konkurranser du arrangerer hvor du har fått premien må merkes.

Hvis du har fått sponset et produkt eller du arrangerer konkurransen på vegne av en bedrift, er det reklame og må merkes på samme måte som alle andre innlegg.

Det er ikke konkurransen i seg selv som er reklame, så om du har kjøpt produktet du lodder bort selv, trenger du ikke å merke.

YouTube er annerledes

En kanal som skiller seg litt ut, er YouTube. Eller, det handler egentlig mest om videoformatet i seg selv, så det gjelder alle videodelingsplattformer, ikke bare YouTube.

Hvis du legger ut reklame i videoer, må du følge egne lover og regler i Kringkastningsloven. Det er lover og regler som gjelder for TV, og de er litt annerledes enn for blogg og sosiale medier.

Du kan lese Medietilsynets veileder til YouTubere og videobloggere om merking av reklame her.

Hva med dine egne produkter, må du merke dem?

Okei, so far so good. Dette var jo ikke så vanskelig, var det vel?

Du må merke reklame eller annonse. Du må merke når du får noe økonomisk ut av det. Og merkingen må være tydelig.

Men. Hva med når du reklamerer for dine egne produkter og tjenester?

Her blir det fort litt mer komplisert, og dette har jeg også fått mange spørsmål om. Dette er noe mange synes er vanskelig.

Noe av grunnen til at det blir mer vanskelig, er fordi loven og rådene fra Forbrukertilsynet er litt mer åpne for tolkning her.

Må du merke når du promoterer din egen bok, eller ditt eget kurs?

Nja.

Det avhenger av profilen din

Det finnes ikke et rent ja eller nei, fordi det avhenger av profilen din. Derfor er det mer en gråsone.

Det er i hovedsak én ting som avgjør. Har du en bedriftsprofil eller en privatprofil?

Da mener jeg ikke hvilken type konto du har på Instagram, men navn og innhold på kontoen din. Det handler mer om hva kontoen din heter og hva slags innhold du deler. Uansett om det er YouTube, Twitter, Facebook eller Instagram.

For å få litt klarhet i spørsmålet, har jeg snakket med Gabriella Fure Briceño, juridisk rådgiver i Forbrukertilsynet. Hun forklarer det slik:

– Utgangspunktet for slike vurderinger er at den kommersielle hensikten må angis særskilt hvis den ikke allerede framgår tydelig av sammenhengen. Det sentrale er altså at den kommersielle hensikten kommuniseres på en måte som gjør at forbrukerne lett kan oppfatte at de nå møter kommersielt innhold.

Poenget er altså at leserne lett skal oppfatte om det er reklame eller ikke.

Og dette er grunnen til at det er skille mellom bedriftsprofil og privatprofil:

– Dersom virksomheten har en egen bedriftsprofil vil følgerne forstå at innholdet er markedsføring og du behøver ikke å merke innleggene særskilt, dette gjelder både «story» og bilder. På din private profil i sosiale medier er det derimot vanskelig å skille mellom innlegg som inneholder «personlig innhold» og innlegg med kommersielle budskap. Derfor er det nødvendig å merke innhold som har kommersiell karakter i disse kanalene, sier Gabriella Fure Briceño.

Er det en bedriftskonto der du deler bedriftsinnhold, forventer folk altså å få informasjon om og reklame for bedriftens produkter. Derfor trenger du ikke å merke hvis du har en bedriftskonto.

Vi skal ikke være i tvil

Du forventer jo at Instagram-kontoen til Choice Hotels snakker om hotellene sine. Du forventer at Meny deler innlegg om Meny på Facebook.

Hvis du derimot har en privat konto, må du merke fordi da forventer man ikke reklame for disse produktene.

Du skjønner ikke nødvendigvis forskjellen hvis sjefen for Choice Hotell i Bergen deler innhold om hotellet sitt. Du vet kanskje ikke at han er sjefen.

Akkurat som at du ikke nødvendigvis forstår at det er reklame hvis sjefen for Meny på senteret ditt deler et innlegg om ukens tilbud.

Hele poenget med merking av reklame, er at vi ikke skal være i tvil om at det er reklame.

Når det er bedriften som deler det, forventer vi det. Når det er en privatperson, forventer vi det ikke. Derfor må du merke om du har en privatprofil.

Blogg Bedre vs Lene

Vi kan ta meg som eksempel. Alle mine profiler heter Blogg Bedre. På Instagram, Facebook og YouTube. De heter ikke Lene Gunvaldsen.

På de kontoene deler jeg bedrifts-relatert innhold. Det er ikke en privat profil der jeg deler privat innhold, ting jeg for eksempel kan sende til min søster eller bestevenninne på Snapchat.

Når jeg promoterer kurset Skrivemaskinen eller medlemsportalen Blogg til Business, trenger jeg derfor ikke å merke.

Du som følger Blogg Bedre vet at det er en bedrift, og du forventer å høre om produktene mine med jevne mellomrom.

Hadde jeg derimot hatt en konto som het Lene Gunvaldsen og jeg promoterte Skrivemaskinen eller Blogg til Business der, måtte jeg ha merket.

Hva når bedriftens navn er ditt navn?

Men hva hvis bedriften din heter det samme som du heter? Hva skjer da?

Det spørsmålet har jeg også fått mange ganger. Det er mange som bruker sitt eget navn på bedriften, for eksempel fotografer, PT-er og ernæringsfysiologer. Blant annet.

Da kan det jo bli vanskelig å være tydelig på at det er en bedriftskonto, og at de som følger deg må forvente promotering av dine produkter.

Juridisk rådgiver i Forbrukertilsynet, Gabriella Fure Briceño, forklarer:

– De samme retningslinjene gjelder for en som driver business som omhandler tjenester, og for eksempel en fotograf. Dersom det tydelig fremgår av sammenhengen at det er en fotograf med et kommersielt budskap, så vil det ikke være nødvendig med merking i en bedriftsprofil, sier hun.

– Men dersom profilen kan fremstå mer som personlig, så er det nødvendig å merke innhold som har kommersiell karakter. Dette vil måtte vurderes konkret i den enkelte situasjon. Hvorvidt det må merkes eller ikke avhenger derfor av om profilen fremstår mer som en bedriftsprofil eller som en privat profil. Dersom profilen har en sammenblanding av personlig og kommersielt innhold, må du merke de innleggene som har et kommersielt innhold.

Det finnes altså ingen svart-hvitt fasit i dette tilfellet, det må vurderes etter hver enkelt profil og innholdet du deler.

Hvis du er i tvil, vil jeg anbefale deg å merke. Da er du sikker på at du ikke bryter loven, og følgerne dine får et godt inntrykk av deg og stoler på deg.

Du kan lese hele Forbrukertilsynets veileder om merking av reklame her.

De har også en liste med vanlige spørsmål og svar her.

Ble det enklere å forstå reglene nå, synes du?

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.