Dette er noe mange lurer på, det er ofte noe av det første jeg får spørsmål om. Når er det beste tidspunktet å publisere innlegg på bloggen og i sosiale medier?

Jeg skjønner godt at du spør! Du vil jo publisere når det er mest optimalt, du bruker jo en stund på å lage gode innlegg. Du må gjøre research, og skrive. Og tar du bilder selv, tar det også tid. Og så skal de jo redigeres.

Det er klart at du vil publisere innleggene på det beste tidspunktet! Selvfølgelig vil du at flest mulig skal se det du publiserer, for å få mest mulig trafikk og oppmerksomhet.

Så når er det?

Finnes mange spesifikke forslag

Det er mange som mener at de har fasiten. Det finnes mange artikler som skriver nøyaktig på hvilke klokkeslett på hvilke dager på hver enkelt kanal du bør publisere.

For eksempel i denne artikkelen fra CoSchedule. De har sett på 4 andre rapporter som vurderer tidspunkt i forhold til likes, spredning og engasjement for når blogginnlegg publiseres.

Der står det at hvis du ønsker mest trafikk, er den beste dagen mandag kl 11. Hvis du ønsker flest kommentarer, er den beste dagen lørdag klokken 9.

Det finnes også rapporter som ser spesifikt på sosiale medier, og den enkelte kanal. For eksempel at du får flest klikk på Facebook hvis du deler innlegg mellom klokken 13 og 16, og særlig onsdag kl 13. Det verste tidspunktet er helger før 8 og etter 20.

Statistikk og mange tilbakemeldinger jeg har sett fra andre bloggere tilsier også at det beste tidspunktet å sende mail til epostlisten din på, er tirsdager kl 11. Det fremstilles mer eller mindre som en opplest og vedtatt sannhet.

Les hvorfor du bør ha en epostliste her!

Er det løsningen? Er det bare å planlegge alle nye blogginnlegg til mandager kl 11, så er problemet løst? Trafikken strømmer inn, og alt er sus og dus?

Nei.

Etter min mening og erfaring, har denne statistikken liten betydning. Den vil ikke hjelpe deg så mye. Det er ikke fasiten.

Det er ingen tvil om at dette helt sikkert er tidspunkt hvor mange opplever gode tall. Rapportene har jo samlet statistikk, og funnet at dette er de beste tidspunktene. Men det vil jo si at dette er et gjennomsnitt. De har undersøkt mange delinger og publiseringer, og funnet når det er best. Det betyr at for mange av delingene og publiseringer, så er det ikke best.

Det er DU som har fasiten

Fasiten for når det er best å publisere nye innlegg og dele innlegg på sosiale medier, er det faktisk DU som sitter med.

Det er nemlig sånn at ingen blogger er like, og ingen målgrupper er identiske. Dermed finnes det ingen “one size fits all”. Eller “one time fits all”.

Dine lesere er ikke som mine lesere. Det vil si at de har andre ønsker, og andre preferanser. De holder på med andre ting, og har andre vaner.

Det som er viktig, er å tenke på DIN leser. Er din kjerneleser for eksempel student eller småbarnsmor? En student vil jo ha et helt annet liv enn en småbarnsmor. Og det påvirker alt. Det påvirker når de står opp. Når de er pålogget. Når de har tid til å lese. Når de har tid til å kommentere. Når de legger seg.

Du må teste selv

Da jeg begynte å sende ut nyhetsbrev til epostlisten min etter at jeg lanserte, tok jeg utgangspunkt i disse rapportene. Jeg hadde jo ingen egen erfaring eller statistikk å lene meg på. Jeg visste ikke når det var best å sende epost, så da var jo tirsdag kl 11 et godt utgangspunkt. Det skulle jo være det beste, ifølge rapportene og mange andre bloggere.

Det funka ikke.

Jeg sendte tirsdager kl 11, og hadde veldig dårlig åpningsrate (prosentandel som åpner eposten). Siden listen var ganske ny, tenkte jeg at det kunne være derfor. Så jeg fortsatte å sende tirsdager kl 11 i noen uker, så jeg kunne være sikker. Det ble ikke noe særlig bedre.

Siden det aller viktigste og nyttigste jeg som blogger gjør er å teste selv, byttet jeg til tirsdag kl 19 i stedet. Hver tirsdag kl 19 gikk det ut en epost til dem som hadde meldt seg på listen. Og jeg fikk bedre åpningsrate nesten øyeblikkelig.

Det fortalte meg at målgruppen min ikke er pålogget og har tid til å sjekke eposten tirsdag kl 11. De ser kanskje at eposten kommer, men de har ikke tid til å lese den eller blogginnlegget. De har gjerne lyst, og tenker de skal gjøre det senere på kvelden. Men så kommer kvelden, og så er det glemt.

Når jeg i stedet sender eposten kl 19, leser de den gjerne når de setter seg ned for kvelden. De har tid til å lese den og blogginnlegget når de får den, så de glemmer det ikke. I tillegg ser jeg at mange leser den på morgenen før de går på jobb. Da har de tid. Klokken 11 på dagen, har de ikke tid.

Det er slik prøving og feiling du må gjøre, så du kan finne ut når dine lesere er tilgjengelige.

Slik finner du dine beste tidspunkt

Heldigvis trenger du ikke begynne helt med blanke ark når du skal forsøke å finne når dine lesere er mottakelige og pålogget.

Du har jo allerede mye statistikk tilgjengelig, som du kan bruke!

Hvis du har installert Google Analytics på bloggen din, finner du mye hjelp der. (Hvis ikke du har installert det, bør du gjøre det nå!) Du må selv analysere og finne mønstre, men det er mye informasjon å hente her! Noter gjerne ned tallene underveis, så du kan analysere dem etterpå.

Vil du ha en mer detaljert forklaring? Last ned min 13 siders guide med bilder og steg for steg-guide!

Slik finner du statistikken i Google Analytics

  1. Gå til analytics.google.com og logg inn.
  2. Klikk på atferd i menyen til venstre, og så oversikt.
  3. Tidsintervallet er automatisk satt til en måned. Grafen du ser viser automatisk hver dag i den måneden. Her kan du se om du har hatt noen spesielle dager som har gitt mer trafikk enn vanlig den siste måneden. Du kan endre tidsintervallet til en annen periode hvis du ønsker.
  4. For å se om det er enkelte uker i måneden hvor det er bedre eller dårligere, kan du endre til at den viser uke. Se gjerne på flere perioder, slik at du får et ordentlig bilde av om det er kun den måneden uke 2 er best, eller om det alltid er mest trafikk i uke 2. Sammenlikne gjerne med året før også, for å se om det er en trend.
  5. For å se hvordan trafikken endrer seg i løpet av året eller årstider, velger du måned. Da må du også endre datoen øverst til å vise den tidsperioden du vil se utviklingen fra. Ved å velge måned, kan du for eksempel ta tidsperiode hele året, og se hvilken tid på året som er din mest populære. Er du matblogger, er det gjerne jul for eksempel.
  6. Ønsker du å se mer detaljert hvilken dag som er best, kan du sette tidsintervallet til de siste 7 dagene og velge dager. Da får du en detaljert graf fra dag til dag. Endre gjerne ukeperioden, slik at du kan se om det samme mønsteret går igjen i andre uker.
  7. Du kan også se hvilke konkrete klokkeslett som er mest populære ved å velge hver time. Ved å ta musen over grafen på toppene som skiller seg ut, kan du se det konkrete klokkeslettet. Du kan også endre tidsintervallet til en enkelt dag for å se klokkeslettene mer detaljert. Hvis du gjør det, anbefaler jeg at du ser på gjerne minst en uke, slik at du får sammenlikningsgrunnlag.
  8. Sett deg ned og gå igjennom notatene dine, så finner du alt du trenger. Hvilken måned som er best, hvilken uke i måneden som er best, hvilken dag i måneden som er best, og når på dagen det er best.

Slik finner du statistikken på Facebooksiden din

  1. Gå til Facebooksiden din og klikk på fanen innsikt
  2. Klikk på innlegg i menyen til venstre
  3. Her får du opp statistikk som viser når følgerne dine er pålogget. Du kan se hvilke dager det er flest pålogget, og hvilke tidspunkt på døgnet de er pålogget.
  4. Grafen som viser hvilke tidspunkt er et sammendrag. Ved å holde musen over den enkelte dagen i feltet over, får du en ny strek på grafen som viser for akkurat den dagen du peker på. Det vil sannsynligvis være litt forskjell fra hovedgrafen du ser i bakgrunnen.
  5. Noter deg tidspunktet det er flest pålogget for hver dag, og forsøk å publisere da i en periode fremover. Se om du ser endringer. Ta gjerne skjermdump eller noter rekkevidde av dagens tall, og sammenlikne med tallene etter for eksempel en måned med de nye tidspunktene.

Slik finner du statistikken på Instagram

  1. Du må ha bedriftskonto for å se statistikk, og du må ha mer enn 100 følgere. Har du ikke bedriftskonto, kan du enkelt endre det, gratis. Gå til innstillingene på profilen din, og velg bytt til bedrifskonto.
  2. Når du har bedriftskonto, kan du trykke på statistikk-ikonet i toppen av profilen din. Du får da opp en side med analyse.
  3. Øverst kan du bla igjennom vinduer som forteller deg ting som visninger, rekkevidde, profilvisninger og klikk på nettsted. Under det feltet kan du se hvilke bilder som har vært de mest populære den uken.
  4. I bunnen av siden har du en graf som forteller deg når på døgnet den dagen dine følgere er pålogget. Den viser hver time hele døgnet, for den dagen.
  5. Hvis du klikker på lenken som sier vis flere, så får du mer statistikk. Her kan du se hvor mange nye følgere du har fått denne uken. Du kan også se fordelingen av kjønn, om det er flest menn eller kvinner som følger deg. Du får også følgere oppdelt etter aldersgrupper og hvilke byer de bor i.
  6. Helt nederst finner du statistikken for tidspunkt. Her kan du bytte mellom timer og dager. Dager viser deg hvilke dager flest av følgerne dine er pålogget. Timer viser hvilke timer på dagen det er flest pålogget. Her kan du også bla, slik at du kan se andre dager i uken, ikke bare den gjeldende dagen.
  7. Noter dagene fra best til dårligst. Noter ned tidspunktet som er best for hver dag. Prøv å publisere på de tidspunktene, og se om du får mer engasjement og bedre rekkevidde!

En ting som er viktig å huske, er at statistikken forandrer seg. Det er derfor lurt å ta en slik gjennomgang med jevne mellomrom. Særlig hvis du opplever mye vekst, og plutselig har mange flere følgere. Da kan tidspunktene endre seg.

Fant du tidspunktene som fungerer best for dine lesere? Når er det? Legg gjerne igjen en kommentar og fortell hvordan det har gått, når du har testet ut de nye tidspunktene en stund.

Author: Blogg Bedre

Blogg Bedre hjelper deg å få tid til å skape drømmebloggen! Få tips og råd, gratis sjekklister og verktøy som effektiviserer bloggingen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *