Jevnlig når jeg snakker om medlemsportalen min Blogg til Business, så er det noen som sier «du det kurset ditt, Blogg til Business…»

Det er mange som ikke vet eller forstår forskjellen på et onlinekurs og en medlemsportal, eller vet hva en medlemsportal er i det hele tatt.

Og vet du hva? Det forstår jeg godt!

Fordi konseptet medlemsportal er så nytt, at det har rett og slett ikke fått spredd seg ennå. Det er ikke så mange medlemsportaler tilgjengelig, så man har ikke fått erfare hva det faktisk er.

Så hva er det egentlig? Og hvordan skiller det seg fra et onlinekurs?

En sannhet med modifikasjoner

Før vi begynner må jeg ta et steg tilbake. Fordi det er faktisk ikke helt sant at konseptet medlemsportal er helt nytt og at det er få tilgjengelig, fordi det er det ikke. Ikke egentlig.

Medlemsportaler er over alt, og jeg garanterer at du er medlem i minst én allerede.

Kanskje du har abonnement på Netflix? Det er en medlemsportal.

Kanskje du trener på Sats? Det er en medlemsportal.

Kanskje du får middag levert på døren fra Adams matkasse? Det er en medlemsportal.

Vi er omgitt av medlemsportaler, vi bare tenker ikke på det.

Det er bare det at en medlemsportal fra en blogger eller en liten bedrift som meg og Blogg Bedre, ikke er så vanlig. Det er ikke så mange medlemsportaler slik som Blogg til Business ennå. Derfor virker det nytt og fremmed for mange.

Men jeg garanterer deg: de vil poppe opp i hopetall i årene fremover. Fordi det er mye bra med en medlemsportal, både for medlemmene og for den som eier medlemsportalen.

Så, hva er forskjellen?

Det er flere likheter mellom et kurs og en medlemsportal, men den største forskjellen er mengden innhold.

Onlinekurs

I et onlinekurs ligger alt innholdet som regel i kursportalen klart når studentene kjøper det, og de får ikke noe mer innhold etter hvert. Hvis kurset inneholder 6 moduler, så er det de 6 modulene de får.

I et onlinekurs følger man som regel også oppsettet fra begynnelse til slutt. Man begynner på modul 1, og jobber seg igjennom innholdet til man er ferdig. Kurset har en logisk oppbygning, som gjør at man tas fra A-Å.

Medlemsportal

I en medlemsportal får medlemmene nytt innhold hver måned, og ofte hver uke. Den som driver medlemsportalen bestemmer selv hvor ofte de skal dele innhold, men det tar i utgangspunktet aldri slutt. Hver uke eller måned, år etter år, kommer det nytt innhold.

I en medlemsportal kan man også hoppe rundt i innholdet. Det er ikke noe begynnelse og slutt. Ikke noe fast A-Å. Man trenger som regel ikke begynne på begynnelsen og jobbe seg til slutten, fordi det er ikke en slutt.

Hovedforskjellen er altså at et kurs har en slutt, mens en medlemsportal ikke tar slutt.

I tillegg er kurs en engangs-avgift, mens en medlemsportal er abonnements-basert. Medlemmene betaler en fast sum hver måned for å være med.

Eksempler: Skrivemaskinen og Blogg til Business

Jeg har begge deler, altså et onlinekurs og en medlemsportal. For å forklare forskjellen mellom dem mer praktisk og med virkelige eksempler, vil jeg forklare forskjellen på de to produktene mine.

BLOGG- OG STRATEGIKURSET SKRIVEMASKINEN:

Skrivemaskinen handler om å definere målgruppen slik at du kan skrive tekster som engasjerer og treffer dem.

Formålet med kurset er å hjelpe deg til å finne ut hva målgruppen din vil lese om, og gi deg konkrete strategier for hva du kan gjøre med tekstene dine for å skape mer engasjement.

Kurset inneholder 6 moduler, og det er et steg for steg-system. Jeg tar deg igjennom prosessen fra A-Å, i en logisk rekkefølge.

Du begynner med modul 1, hvor du lærer om det grunnleggende: å definere hvem du skriver for. For å kunne skrive tekster som engasjerer må du vite hvem du skriver for først.

Resten av innholdet i kurset er altså avhengig av at du gjør innholdet i modul 1 først.

Deretter viser jeg deg hvordan du kan bruke denne informasjonen til å finne ut av hva de vil lese om slik at du kan lage en innholdsstrategi, og hvordan du kan bruke det på både bloggen og i sosiale medier.

Du får altså et system, et rammeverk som du kan følge. Du har evig tilgang til innholdet når du kjøper kurset, men du får ikke nytt innhold hver uke. Det kommer ikke nye strategier og tips hver måned.

Er et onlinekurs og en medlemsportal det samme? Hva er egentlig forskjellen, og hva bør du lage? Finn ut alt du trenger å vite her!

MEDLEMSPORTALEN BLOGG TIL BUSINESS:

Blogg til Business handler om hvordan du kan skape en inntekt fra bloggen din, slik at du kan leve det livet du drømmer om.

Formålet med medlemsportalen er å hjelpe deg til å bygge opp en inntekt fra bloggen. Og til og med kanskje så mye at du kan slutte i jobben og leve av bloggen, slik jeg gjør.

Medlemsportalen er delt opp etter 6 nivåer (ikke moduler) medlemmene kan være på. I motsetning til onlinekurset Skrivemaskinen hvor alle begynner på modul 1 og jobber seg igjennom kurset, så vil medlemmene i Blogg til Business befinne seg på forskjellige nivåer og jobbe med forskjellig innhold.

Hvilket nivå de er på bestemmes av en quiz de tar når de blir med.

Medlemsportalen er mer en reise, hvor medlemmene vil være på ulike steder. Noen vil være helt i startgropen og trenger grunnleggende informasjon. Andre kan være i gang med å bygge opp businessen, og trenger mer avanserte strategier.

I Blogg til Business får medlemmene nytt innhold hver uke, året igjennom. Her kan du se temaene for de neste 3 månedene.

Medlemsportalen er abonnements-basert, og medlemmene betaler en sum hver måned for å være medlem.

Er et onlinekurs og en medlemsportal det samme? Hva er egentlig forskjellen, og hva bør du lage? Finn ut alt du trenger å vite her!

Oppsummering:

Onlinekurset Skrivemaskinen har altså et fast oppsett. Jeg tar deg fra A-Å i hvordan du finner ut av hvem målgruppen din er, hva de vil lese om, og hvordan du engasjerer dem. Du får tilgang til alle 6 moduler med innhold med en gang du melder deg på. Du jobber deg igjennom kurset modul for modul. Du tar det i ditt eget tempo, og det kommer ikke nytt innhold.

Medlemsportalen Blogg til Business følger ikke et fast oppsett, medlemmene kan være på hvilket som helst av de 6 nivåene. Du jobber med innholdet som tilhører det nivået du er på, fram til du er klar til å gå videre til neste nivå. Det kan ta to måneder eller det kan ta to år, helt avhengig av hvor mye du jobber med innholdet og hva du gjør. Strukturen er mer flytende. Jeg deler nytt innhold hver uke. Temaene i løpet av året er fordelt over de forskjellige nivåene.

Hvorfor valgte jeg forskjellig oppsett?

Hvorfor valgte jeg ikke å lage et onlinekurs for Blogg til Business også?

Det var opprinnelig planen. Men så fant jeg en enda bedre løsning: Medlemsportal.

Jeg noterte ideen og konseptet for Blogg til Business for flere år siden, og jeg hadde tenkt å lage det som et onlinekurs. Fordi det ville fungert. Det ville ikke vært umulig. Men det ville ikke vært optimalt.

Mens det å lære å definere målgruppen, lage innholdsstrategi og skrive engasjerende tekster fint fungerer i et fast rammeverk, så passer ikke det å lære bort å tjene penger på bloggen like bra i et slikt fast oppsett.

Det er mer flytende. Det kommer stadig nye ting man kan gjøre, og det er så mange muligheter og alternativer. Det finnes for eksempel minst 7 forskjellige måter du kan tjene penger på bloggen din, og forskjellige strategier som passer til hver måte. Alle disse går jeg igjennom i medlemsportalen.

Hvis jeg skulle laget et onlinekurs som hadde tatt for seg alle disse måtene og så de forskjellige strategiene for alle de forskjellige måtene, hadde det blitt et massivt kurs som du ikke ville ha klart å komme deg igjennom. Det ville uten tvil fungert og vært et nyttig og bra kurs. Men det hadde blitt for overveldende og massivt.

Derfor passer en medlemsportal der du kan forholde deg til kun innholdet på ditt nivå mye bedre. Innholdet blir mer «bite sized», det blir delt opp i passelige biter. Du får litt innhold hver måned, og du kan fokusere på de tingene i ditt nivå, og ikke la deg stresse av de andre nivåene. Hvis ikke du er klar for strategiene i nivå 5, så skal du ikke forholde deg til dem før du er klar.

Derfor valgte jeg å lage medlemsportal for Blogg til Business, i stedet for onlinekurs.

Hva passer til kurs og medlemsportal?

Det er noen ting som fungerer bedre som et kurs, mens andre ting passer bedre i en medlemsportal. Det finnes ingen fasit eller klar linje. Det vil være helt avhengig av hva det er du vil lære bort.

Men en generell anbefaling å ha i bakhodet, er at hvis det er noe som vil ta dem lang tid å gjennomføre, kan det være at en medlemsportal passer bedre.

For eksempel kan det å lære dem å drive business både være et onlinekurs og en medlemsportal. Men hva som er best vil være avhengig av innholdet.

Du kan fint lage et onlinekurs om forskjellen mellom enkeltpersonforetak og AS, og hjelpe dem til å velge det som er best for dem. Det vil ikke ta altfor lang tid å jobbe seg igjennom.

Du kan også fint lage et onlinekurs som tar dem fra A-Å gjennom hvordan de kan bruke Facebookannonser for å bygge opp businessen.

Men å lage et kurs som viser dem fra A-Å hvordan de først starter og så driver en suksessfull bedrift vil sannsynligvis være for stort. Det er noe det gjerne tar dem 2 år å gjøre, minst. Du kan selvfølgelig lage et slikt kurs, og de finnes også allerede. Men det vil være et omfattende kurs som sannsynligvis kan fungere bedre som en medlemsportal.

De som skal starte business vil være på forskjellige nivåer. Noen aner ikke forskjellen på enkeltpersonforetak og AS, mens andre allerede har drevet en stund, og vil lære å drive bedre business.

I en medlemsportal kan du sette opp nivåer som passer til de forskjellige stadiene medlemmene kan være i. Da vil innholdet være mer personlig tilpasset, og forhåpentligvis fremstå mindre overveldende.

I tillegg er det enklere å komme med oppdatert informasjon om nye regler, lover, strategier og verktøy som blir lansert eller dukker opp.

Fordeler og ulemper

Betyr det at omfanget på innholdet er det eneste som skiller? Den eneste forskjellen mellom et onlinekurs og en medlemsportal?

Nei.

Det er flere ting som skiller dem, og det er både fordeler og ulemper med begge deler. I tillegg til hva det du vil lære bort handler om, så er det også andre ting som kan avgjøre om et onlinekurs eller medlemsportal passer best for deg.

Fordeler og ulemper med onlinekurs:

+ Du blir ferdig med det. Når du har laget kurset, er det ferdig.

+ Du kan tjene gode penger på onlinekurs, hvis du sørger for at du lager et kurs målgruppen vil ha

– Det er mer omfattende å gjøre endringer og oppdateringer hvis innholdet forandrer seg

– Du har ingen garanti for inntekt

– Du får ikke fast inntekt hver måned

Fordeler og ulemper med medlemsportal:

+ Det er lavere terskel for folk å bli med, fordi prisen er lavere enn onlinekurs og man som regel kan melde seg ut når man vil

+ Du får fast inntekt siden medlemmene betaler for å være medlem hver måned

+ Du kan tjene gode penger på medlemsportal, hvis du lager en medlemsportal målgruppen vil ha

– Du må alltid levere nytt innhold, du blir aldri helt ferdig

– Du må sørge for å holde medlemmene fornøyde, så de ikke melder seg ut

Les mer: Slik får du fornøyde studenter når du selger onlinekurs

Jeg vil gjerne hjelpe deg

Jeg liker å ha både et onlinekurs og en medlemsportal. De er forskjellige, og de krever forskjellige ting av meg. Det gjør hverdagen variert og interessant.

Men det er jo ikke sikkert at noen av disse passer for deg. Eller kanskje de ikke passer ennå. Kanskje det er noe du har på listen til litt senere?

Den gode nyheten er at hvis du ønsker å tjene penger på bloggen, så finnes det også andre måter som ikke er like omfattende.

Det er sannsynligvis disse to som har størst potensial for å gi deg en stor inntekt, men det finnes helt klart også andre ting du kan gjøre for å tjene penger på bloggen din.

Hvis du vil lære mer om hvordan du kan få en inntekt via bloggen, vil jeg gjerne hjelpe deg i Blogg til Business. I medlemsportalen får du en gjennomgang av hvilke inntektsmåter som finnes. Du får også tilgang til en stor quiz som gir deg en personlig tilbakemelding på hvilken måte som passer best for deg!

Dørene til Blogg til Business åpner mandag 11. november kl 06.00, og er åpne i én uke, til mandag 18. november kl 10.00.

Når påmeldingen stenger åpner den ikke igjen før til våren 2020!

Gå her for å lese mer om hva du får i Blogg til Business, og sette deg på ventelisten så du får beskjed når påmeldingen åpner!

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.