Lenkene merket med * i dette innlegget er reklame (affiliate). Det vil si at jeg får en sum hver gang du kjøper via den lenken. Det bidrar til at jeg har råd til å drive og videreutvikle Blogg Bedre, og jeg setter stor pris på alle som bruker lenkene mine! Du kan stole på at jeg aldri vil anbefale noe jeg ikke selv har testet og synes er bra.

Å planlegge innhold er nøkkelen til suksess. Det er jeg ikke et sekund i tvil om. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg er en planleggings-nerd 😉

Det sier jeg fordi jeg selv har sett hvor utrolig mye det har å si for meg og Blogg Bedre. Jeg får ofte høre «jeg skjønner ikke hvordan du rekker alt», eller «jeg er så imponert over den strukturen din».

Og ja, jeg har veldig god kontroll og struktur på arbeidet og bloggen. Og mye av det er fordi jeg planlegger!

Så hvis du ikke er en av dem som planlegger ting, er det bare å kaste seg rundt og begynne med det. Jeg lover deg at du vil se positive effekter, både i livet ditt og for bloggen og sosiale medier.

Hvis ikke du planlegger innhold sosiale medier, kan du jo starte med det? Der vil du definitivt merke god effekt av å lage klart innhold på forhånd.

Hvorfor jeg forhåndsplanlegger

Som jeg sa over, så hjelper forhåndsplanlegging meg til få mer kontroll og bedre struktur på alt jeg gjør. Men det er mange flere gode grunner til at jeg planlegger innhold.

Mindre stress, trenger ikke tenke «shit, hva skal jeg dele i dag»

Når innholdet mitt ligger klart for hele uken som kommer, trenger jeg ikke stresse med å lure på hva jeg skal dele den dagen. Det gir betydelig mindre stress rundt det å være på sosiale medier.

Gjør at jeg alltid får delt noe til samme tid, hopper ikke over dager

Fordi det ligger klart, publiserer jeg alltid innlegg til den samme tiden mandag-fredag. Det skjer ikke at det ikke kommer noe innlegg fordi jeg ikke rakk det, ikke hadde noe å dele eller jeg glemte det.

Jeg har også vært gørrsyk og ligget under dyna og sovet mens det ferdiglagde innholdet har gått ut som normalt, fordi det ble laget før jeg ble syk.

Bedre tid til å lage bedre tekster

Kvalitet over kvantitet. Det er mye viktigere å skrive gode tekster som engasjerer, enn å dele noe bare for å dele noe. Når jeg sitter og skriver klart innleggene på forhånd, gir det meg tid til å tenke igjennom hva jeg vil si og hvordan jeg vil si det. Jeg skriver mye bedre tekster da, enn om jeg skulle postet noe «i farta» en dag.

Bedre tid til å velge bedre bilder og redigere dem

Selv om gode tekster har blitt viktig på Instagram, betyr fortsatt bildene mye. Det er tross alt en visuell kanal først og fremst. Ved å planlegge innholdet på forhånd, kan jeg ta meg god tid til å ta gode bilder, samle opp bilder jeg tar og planlegge dem fram i tid hvis de blir fine nok.

Enklere å passe på at innholdet harmonerer

Når jeg har tid til å samle bilder og planlegge dem til senere, er det også enkere å få en fin feed. Da har jeg tid til å flytte rundt og se at bildene harmonerer og passer sammen. Hvis det er et bilde som ikke passer så godt inn, rekker jeg å redigere det eller finne et annet.

Bedre tid til å engasjere meg i andres innhold og svare på kommentarer

Instagram er opptatt av engasjement, og ved å forhåndsplanlegge innhold får jeg mye bedre tid til å jobbe med engasjementet. I stedet for å bruke tid på å finne noe å dele og skrive, kan jeg svare på kommentarer og kommentere på andres innhold. Jeg kan ha samtaler på DM og bli kjent med flotte mennesker.

Hvordan jeg planlegger

Jeg planlegger innhold til sosiale medier en gang i uken. Hver eneste søndag setter jeg meg ned og legger inn innhold for uken som kommer på Instagram, i de to Facebookgruppene mine og på Facebooksiden min.

Det har jeg gjort helt siden jeg startet Blogg Bedre i 2016, og det er en av de mest nyttige og viktige tingene jeg gjør fast hver uke.

Jeg bruker en blanding av bilder jeg tar selv og stock photos jeg kjøper. Jeg tar mange bilder i løpet av uken, og når jeg tar bilder jeg tror kan fungere på Instagram lagrer jeg dem og legger dem klare slik at jeg kan bruke dem neste gang jeg setter meg ned og planlegger.

Les mer: 18 sider med lekre stock photos du kan bruke til bloggen

Jeg har en plan for innholdet (innholdsstrategi)

En stor del av det som forenkler arbeidet med å planlegge, er at jeg har en innholdsstrategi. Det betyr egentlig bare at jeg har en plan for innholdet. Hva slags innhold jeg skal dele når.

Facebooksiden

Jeg har laget meg en plan for hvilken type innhold jeg skal dele på hvilke dager. Jeg deler innlegg alle dager bortsett fra lørdag. Jeg har faste temaer på faste dager, og deler for eksempel blogginnlegg fra bloggbedre.no hver tirsdag og fredag. Hver søndag deler jeg et bilde med motivasjonssitat for å få i gang litt positivitet og motivasjon for uken som kommer.

Facebookgruppene

I gruppene har jeg fokus på engasjement, og deler faste tråder hver eneste dag. Jeg deler lenker til blogginnlegg på bloggbedre.no en gang i uken, og stiller spørsmål og kommer med tips av og til.

Les mer: Mine 7 beste tips til hvordan du kan drive en suksessfull Facebookgruppe

Instagram

Jeg deler innlegg i feeden min mandag-fredag. Jeg har faste temaer, og deler for eksempel blogginnlegg hver tirsdag, ukens tips hver torsdag og jeg framsnakker en annen konto hver fredag.

Jeg har ikke like rigid opplegg for Instagram stories. Hele formålet med stories er at det er et mer øyeblikksmedium, så der prioriterer jeg å bruke tid og dele innhold på farten. Formatet passer bedre til det.

Jeg bruker verktøy som forenkler jobben

Selv om jeg er flink til å jobbe strategisk og planlegge, er ikke dette arbeidet mulig uten å bruke verktøy som hjelper meg. Jeg prøver å spare penger og jobbe økonomisk, men jeg har helt siden starten valgt å bruke penger på tjenester som gjør at jeg kan forhåndsplanlegge.

Det er selvfølgelig helt opp til deg om du ønsker å gjøre det samme, men jeg vil helt klart anbefale det. De aller fleste av tjenestene har gratisversjoner slik at du kan teste det før du eventuelt velger å oppgradere til betalingsversjon.

Planoly*

Jeg bruker Planoly* til å publisere på Instagram, og elsker det! En av grunnene til at jeg liker det så godt, er at du får en visuell fremstilling av hvordan feeden vil bli seende ut, og det gjør det mye enklere å planlegge en fin feed.

Jeg digger også at jeg kan laste opp bilder underveis i løpet av uken når jeg tar dem og legge dem som kladd (unscheduled, den grå boksen til venstre). Så kan jeg gå igjennom de bildene og legge dem inn på en dato når jeg sitter og planlegger på søndagene.

Les mer: Hvilket verktøy er best for å forhåndsplanlegge på Instagram?

VSCO

Jeg har prøvd mange forskjellige stiler på Instagram, men har nå landet på en jeg liker godt. Nå føles den som meg. Og for å klare det, bruker jeg en app som heter VSCO.

Den finnes til både Android og iPhone, og har en gratisversjon. Du kan også kjøpe abonnement og få tilgang til flere funksjoner, det har jeg gjort.

I VSCO har jeg lekt meg med forskjellige bilder og funnet den stilen og de innstillingene jeg liker, og nå kjører jeg alle bilder jeg deler i feeden på Instagram igjennom denne appen.

Så lagrer jeg dem på telefonen, og laster dem opp i Planoly. Noen ganger skriver jeg tekst og planlegger bildet med en gang, men som regel legger jeg det på «unscheduled», og så går jeg igjennom bildene som ligger der neste søndag når jeg planlegger kommende uke og velger de jeg vil ha.

Her kan du se en kort video som viser hvordan jeg bruker VSCO og Planoly* sammen:

Buffer

For å planlegge til Facebooksiden min og de to Facebookgruppene jeg har, bruker jeg Buffer. De har gratisversjon, og du kan oppgradere til betalingsversjon for å kunne planlegge mer innhold på en gang. Det har jeg gjort.

Jeg har mange faste tråder som går igjen i gruppene, og da kan jeg bare dra og slippe dem fra den ene uken til den neste. Det sparer meg for mye tid og arbeid!

Hvorfor planlegger jeg ikke bare Facebook rett i Facebook, spør du kanskje? Det er jo gratis.

Det er flere grunner til det. For det første er det ingen kalender på Facebooks innleggsplanlegging. Dermed kan jeg ikke enkelt se når jeg har planlagt innlegg, og hvilke dager som mangler eller er ledige.

For det andre kan jeg ikke enkelt kopiere innlegget og dele det på nytt senere. Når det er publisert, er det borte. Da må jeg eventuelt scrolle meg nedover på oversikten over publiserte innlegg for å finne det igjen.

I tillegg er det også mye bedre og mer statistikk i Buffer.

Så, slik jobber jeg med sosiale medier. Hva synes du, kommer du til å begynne å bruke noen av teknikkene og strategiene mine? Planlegger du uken på forhånd?

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

6 thoughts on “Hvordan jeg planlegger innhold på sosiale medier

  1. Tusen takk for at du deler av din kunnskap.

    Posted on 19. februar 2019 at 13:40
    1. Bare hyggelig, glad for at jeg kan hjelpe 😊

      Posted on 20. februar 2019 at 03:23
  2. Interessant og mye bra her (alt faktisk!). Å dele opp instagram i temaer var supersmart. Jeg skal tenke på det, det er noe for meg – for jeg kjenner at jeg sliter veldig med tekst og ideer. Bildene har jeg – men så var det resten da 😉 som alltid.
    Jeg skal lage en liste og komme opp med litt lurt 🙂 takk for gode tips og fint innlegg – som vanlig!

    Posted on 27. februar 2019 at 19:57
    1. Så bra, Mette! Jeg synes i alle fall selv at det forenkler tankeprosessen veldig 😊

      Posted on 28. februar 2019 at 04:02
  3. Takk for gode tips! Bruker og elsker VSCO allerede, og skal prøve Planonly som et substitutt for Later. Falt aldri helt for sistnevnte. Setter stor pris på tekstene dine – keep up the good work!

    Posted on 6. april 2019 at 06:18
    1. Tusen takk for så fine ord, Elise! Det setter jeg veldig pris på 😊 Jeg håper du liker Planoly!

      Posted on 7. april 2019 at 13:32