En generell business-regel er at du må bruke penger for å tjene penger. Det vil si at det finnes enkelte produkter og tjenester du bør betale for,  til og med selv om du ikke har begynt å tjene penger på bloggen og businessen ennå.

Det kan være produkter, programmer eller tjenester du trenger for å kunne bygge bloggen videre og klare å begynne å tjene penger. Ting som gjør deg mer effektiv, som gjør at du kan jobbe strategisk eller gjør jobbingen lettere.

Men hva skal du bruke pengene på og prioritere? Og når er gratisversjonen godt nok?

Pro-versjon er ikke automatisk det beste

Det finnes flere ting jeg absolutt anbefale at du abonnerer på eller kjøper, men det er på ingen måte sånn at det automatisk er nødvendig å betale for alle slags tjenester.

Jeg bruker fortsatt gratisversjon eller billigste versjon av mange av produktene og programmene, fordi jeg ikke trenger betalingsversjonen. De tingene man betaler for på pro-versjon er ofte mye mer avanserte eller større enn vi trenger når vi er enkeltpersonforetak og små businesser.

Bruk gratisversjon eller den billigste versjonen hvis du kan, det er ofte mer enn godt nok.

Nedgrader i perioder

Det finnes også enkelte tjenester jeg bruker hvor jeg trenger mer avanserte funksjoner i enkelte perioder, for eksempel under lanseringer, men ikke resten av tiden.

Da betaler jeg for den måneden jeg har lansering, og så nedgraderer jeg til gratisversjon etterpå.

På den måten slipper jeg å betale for produkter jeg ikke bruker i perioder.

Det er ikke alle tjenester dette er mulig på, men du kan ofte nedgradere i innstillingene selv hvis det er mulig. Hvis ikke kan du ta kontakt med kundeservice og høre om det går an.

Ha kontroll på hva du betaler for

Det er dessverre altfor fort gjort å betale for ting du ikke bruker kun fordi du ikke har kontroll lengre. Jeg vil derfor anbefale deg å jevnlig gå igjennom kontoutskriften din og se på hvilke trekk du faktisk har. Legg det gjerne inn i kalenderen din hver 6. måned for eksempel.

Selv om det finnes produkter og tjenester du bør betale for, kan det også hende at du slutter å bruke noen av dem og at du ikke lengre trenger dem. Da må du bli klar over at du betaler for dem, så du kan si dem opp.

Mine beste tips

Det er vanskelig å lage en ren fasit for hva du bør og må betale for, fordi hvilke produkter eller tjenester du trenger og omfanget av dem vil avhenge av businessen din og hva du driver med. Men, jeg har gjort meg en del erfaringer i løpet av årene og har noen tanker rundt hva som er nødvendig og ikke.

Her er mine erfaringer og tips rundt hvilke produkter og tjenester du bør betale for, og hva som ikke er like viktig eller nødvendig.

Yoast

Etter min mening, trenger du ikke å oppgradere til pro-versjonen av Yoast. Du vil ikke få grønne lys inne i Yoast av å oppgradere til betalingsversjonen. Det er ikke en magisk løsning, og det vil ikke automatisk gjøre at du får bra SEO-score eller at du havner øverst på Google.

Den jobben må du selv gjøre ved å forstå hvordan SEO fungerer.

Les mer: Hva er SEO, og hvordan kan det gi bloggen din mer trafikk?

Det er mer enn godt nok å bruke gratisversjonen av Yoast.

Plugins på WordPress

Det finnes tusenvis av plugins til WordPress, og det er derfor ikke mulig si et enkelt ja eller nei til om du bør betale for dem.

For noen er det nødvendig eller riktig, for andre, som Yoast, ikke.

Hvis jeg skal komme med en generell anbefaling, vil det være at om selve pluginen koster noe, kan det være verdt det. At du betaler for å få laste ned og installere pluginen.

For eksempel har jeg betalt for en plugin som heter Essential grid, som jeg tidligere brukte for å lage biblioteket med gratisfiler du kan laste ned. Den finnes ikke i gratisversjon, og jeg ville ha de funksjonene den hadde.

Les mer: Slik velger du den riktige WordPress-malen for din blogg

Men å kun betale for å oppgradere fra gratisversjon til pro-versjon er sjelden verdt det, etter min erfaring. Ofte er gratisversjonen av en plugin mer enn godt nok.

Mal på WordPress

Det finnes gratismaler du kan velge mellom, men jeg vil anbefale at du bruker litt penger på å kjøpe en mal i stedet.

Det er flere grunner til det, blant annet at det sannsynligvis er en bedre mal med flere funksjoner. De er ofte bedre kodet og laget, og du har mange flere valg og muligheter til å gjøre endringer.

Jeg har betalt for alle maler jeg har brukt, og de koster gjerne rundt 500 kroner. Det er det verdt.

Les mer: Slik velger du den riktige WordPress-malen for din blogg

Regnskapsfører

Såfremt du ikke er regnskapsfører selv, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ansette en regnskapsfører så fort du begynner å få inntekter og utgifter.

Det var den første ansettelsen jeg gjorde, og jeg har ikke angret et sekund. Jeg hater regnskap, og selv om jeg alltids klarte å føre det og finne ut av det selv, var det ikke verdt det. Jeg brukte mye tid hver måned på å prøve å huske hva jeg skulle gjøre og hvordan. I tillegg føles det betryggende å vite at noen med fagkunnskap går igjennom det og passer på at ting er gjort riktig, at jeg sender inn det jeg må og betaler det jeg skal.

Å betale en regnskapsfører for å gjøre det for meg, ligger trygt i toppen av produkter og tjenester du bør betale for, etter min mening.

Regnskapsprogram

I tillegg til å ansette en regnskapsfører, bør du også velge et godt regnskapsprogram. Det finnes flere norske. Hvis du skal bruke en regnskapsfører og ikke har et program allerede, vil jeg anbefale deg å høre med regnskapsføreren hvilket de anbefaler.

Jeg brukte Fiken i starten, men byttet til Tripletex da jeg ansatte regnskapsfører.

Planleggingsverktøy for sosiale medier

Som du vet, elsker jeg å forhåndsplanlegge, både for bloggen og sosiale medier. Å jobbe i forkant og legge ting klart til publisering gjør at jeg jobber mer effektivt, og at innholdet blir bedre.

Verktøy som hjelper deg til å forhåndsplanlegge er derfor helt klart produkter og tjenester du bør betale for.

Les mer: Hvilket verktøy er best for å publisere på Instagram? Test av Planoly VS Buffer

Les mer: Hvordan jeg planlegger innhold på sosiale medier

Det er litt varierende om du trenger å betale, eller ikke. Begge programmene jeg bruker har gratisversjoner, og klarer du deg med dem er det helt topp. Jeg betaler for begge, fordi jeg trenger de funksjonene som finnes på betalingsplanen. Men, jeg har den billigste planen på begge.

Digital kalender/prosjektplanlegger

Jeg er HELT avhengig av å bruke et planleggingsverktøy for alle oppgavene jeg skal gjøre. Det er et av de viktigste abonnementene jeg har.

Jeg bruker ClickUp, men det finnes også andre løsninger, som Asana eller CoSchedule.

Les mer: Hvordan være strukturert og disiplinert, så du får gjort mer og får bedre resultater

Jeg har betalingsplan på ClickUp, men gratisversjonen er veldig generøs, så jeg tviler på at du trenger å betale. Hovedgrunnen til at jeg betaler, er at jeg begynte å bruke det så tidlig at jeg fikk kjøpe abonnement til grunnleggerpris. Det var så billig, at jeg hoppet på. Det koster mye mer nå.

E-postleverandør

En god e-postleverandør er absolutt på listen over produkter og tjenester du bør betale for, når du trenger.

Flere av leverandørene gratisplan, blant annet ConvertKit, som jeg bruker. Og du kan fint begynne med gratisplan. Men, de kommer med en god del begrensninger, ting du ikke kan gjøre og funksjoner du ikke har tilgang til. Forhåpentligvis vil du gjøre en god jobb og se at e-postlisten din vokser, og da vil du få behov for å gå over til betalt plan.

Jeg betaler for ConvertKit.

Les mer: Hvorfor jeg valgte ConvertKit i stedet for MailChimp – og ikke har angret et sekund!

Kursplattform

Så vidt jeg vet, finnes det ikke kursplattformer som er gratis. Teachable har en gratisplan, men den begrenser deg til 10 studenter, og de tar en stor andel av salgene, så det blir plutselig fort dyrt allikevel.

Jeg bruker Kajabi, og selv om det ikke akkurat er den billigste tjenesten, har jeg valgt å prioritere denne utgiften. Det er en såpass god plattform for både meg og studentene mine, at det er verdt prisen.

Det er viktig å bruke en sikker og stødig plattform som fungerer bra, både for deg og studentene dine. Det gjør det enklere for deg å jobbe med kurset selv og slippe å leie inn folk til å gjøre det for deg, og det gjør at du fremstår profesjonell for studentene.

Dette er en investering det er verdt å gjøre.

Les mer: Hvorfor jeg bruker og anbefaler Kajabi som kursplattform

Lagring/skytjenester

Du MÅ ha backup av tingene dine, også innholdet på PC-en. Helst bør du ha det flere steder, og ett av dem bør være en skylagring.

Det finnes mange alternativer, Onedrive, Dropbox, Google Disk og andre. De fleste av dem har en del gratis lagringsplass, opp til en viss mengde GB.

Jeg bruker Dropbox til det meste av min backup, og betaler for det fordi jeg trenger mer plass enn gratisversjonen har. Om du klarer deg med den mengden data du får gratis, er det i utgangspunktet ingen grunn til å betale.

Facebookannonser

Annonser for blogginnlegg, freebies og under lanseringer kan fungere kjempegodt, og kan absolutt være verdt å bruke pengene på.

Men, det forutsetter at du setter deg inn i det og har litt peiling på hva du driver med. Om du bare gjør noe uten å ha lest om det først eller sett noen videoer, vil annonsene dine helt garantert fungere dårlig og blir veldig dyre. Da er det ikke verdt investeringen.

Men, gjør du det riktig er det en god investering. Jeg har alltid noen Facebookannonser som står og går, året rundt.

Les mer: Hva er forskjellen på å fremme innlegg og annonsere på Facebook?

Virtuell assistent

Det er fort å tenke at du ikke kan ansette noen til å hjelpe deg før du tjener en million og har gjort bloggen til en fulltidsjobb. Men, det fungerer faktisk ikke. Fordi du trenger sannsynligvis den hjelpen for å klare å bikke millionen og bygge opp en suksessfull business.

Du har bare 24 timer i døgnet, og det er ingen spøk å drive blogg og business. Det er tusen oppgaver som skal gjøres, og du klarer ikke alt selv.

Hvis du ønsker å vokse, må du ta deg råd til hjelp. Det vil hjelpe deg til å vokse fortere.

Jeg valgte å ansette min virtuelle assistent Kristin fra 1. januar 2020. Det er en av de smarteste tingene jeg har gjort, og det hjelper meg til å få gjort mye mer. Jeg har tid til å jobbe på businessen og hvordan jeg kan bygge den videre opp, ikke bare dag til dag-oppgaver som bare tar tiden min.

Finnes helt sikkert flere ting

Puh! Det var litt av en liste. Dette er helt garantert ikke en komplett oversikt, fordi hva du trenger vil variere etter hva du driver med og hvor du er i businessen din. Men, dette var en gjennomgang av mine tanker og erfaringer rundt hvilke produkter og tjenester du bør betale for når du driver business. Ting som jeg har hatt bruk for og benyttet i min business.

Lurer du på noen flere ting?

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.