Vil du ha flere lesere? Mer engasjement, og flere følgere? Kanskje du vil tjene penger på bloggen, eller faktisk også leve av den?

Det er helt og fullt mulig. Du kan klare det. Men svaret og løsningen er IKKE å blogge hver dag, eller 4-5 ganger i uken.

Uansett hva enkelte bloggere eller «proffer» mener, så må du ikke publisere et nytt blogginnlegg hver dag for å kunne leve av bloggen eller tjene penger på den.

Dessverre har det blitt et inntrykk som har spredt seg, og det er mange som tror at man må blogge hver dag for å kunne få en suksessfull blogg.

Da noen spurte om noen lever av bloggen i Facebookgruppen min Ambisøse bloggere, var det et av medlemmene som kommenterte dette:

Og dette er nok et veldig typisk svar. Det er mange som forbinder suksess med å måtte blogge hver eneste dag. De tror det er den eneste måten du blir oppdaget av flere på, og at folk ikke vil følge deg hvis ikke de får noe nytt hver eneste dag.

Her skal jeg forklare hvorfor det er bullshit.

Hva er egentlig en suksessfull blogg?

For det første så finnes det jo ingen fasit på hva en «suksessfull blogg» er. Det vil variere fra blogger til blogger.

For noen er suksess bare det å få lansert bloggen og komme i gang. For andre er suksess å leve av den. Og så finnes det en million andre svar i mellom de to punktene.

Det er viktig at du setter mål som er riktige for DEG. Hva er det du vil oppnå?

Ikke tenk på hva alle andre gjør. Ikke sammenlikne deg selv med alle andre.

Fokuser på deg selv og hva DU ønsker.

Folk er travle

En av grunnene til at enkelte mener at man må blogge hver dag, er at de tror at folk ikke vil følge dem hvis ikke det kommer noe nytt hver dag. At folk krever nytt innhold og oppdatering hver dag.

Men en ting de ikke tar høyde for når de påstår det, er at folk er travle og har sine egne liv å styre med.

Jeg kan med sikkerhet si at det er veldig få, om noen, av leserne dine som får med seg hvert eneste innlegg hvis du deler hver dag.

Hvis du blogger hver dag er det sikkert noen få som har som rutine å gå inn og sjekke om det har kommet noe nytt, men det vil ikke gjelde flertallet.

Dagene flyr av gårde for de fleste av oss, og vi er ikke pålogget hvert sekund hver dag. Dermed får vi ikke med oss eller har ikke tid til å lese et nytt blogginnlegg hver dag.

Det betyr at folk flest heller ikke merker det hvis ikke det ikke kommer noe hver eneste dag, og dermed ikke synes det er noe negativt.

Les mer: 7 måter du kan gjenbruke blogginnlegg på og få mer trafikk!

Kvalitet over kvantitet

Generelt vil jeg si at de som deler innlegg hver eneste dag har mer fokus på antall enn på innhold.

De tenker mer på kvantitet enn kvaliteten på innholdet.

Hvis du kun deler et bilde av deg selv med noen linjer om hva du gjorde i dag, så krever det selvfølgelig ikke så mye tid eller research.

Men selv hvis det er det du blogger om, kan du faktisk fokusere på å gjøre innleggene bedre. I stedet for å bare skrive et par avsnitt om hvor du var og hva du gjorde, kan du utdype.

I stedet for å bare skrive «Vi var ute og spiste» kan du tipse om restauranten du spiste på, hva du spiste og hvordan det var. Du kan lenke til nettsiden til restauranten, og legge inn bilde av hva du spiste.

I stedet for å si «Jeg var på trening», kan du fortelle hvilke øvelser du gjorde, hva du synes var vanskelig eller ikke, og hvordan du synes det går med treningen. Kanskje du tipser om dine favorittøvelser, eller hva slags treningsklær du liker å gå med.

Det finnes ALLTID en måte å øke kvaliteten på innlegget på. Og det gjør innlegget mer verdifullt for leseren.

Poenget er jo at leseren skal synes det er interessant og vil lese mer, og da må det faktisk ha litt innhold. Bare tenk på deg selv. Hvilken blogger ville du fulgt? Den som skrev «Jeg er på ferie i Spania», eller den som skrev et lengre innlegg med skildringer, bilder og tips til hvor du kan spise og hva du kan gjøre?

Men det er vanskelig å rekke å tilføre det nivået av kvalitet hvis du skal gjøre det hver eneste dag.

Du skal kose deg med bloggingen

Og ikke bare gjør det at du ikke har tid til å gjøre blogginnleggene så gode som mulig. Det gjør også at du føler et press, og at bloggingen mister noe av sjarmen.

Kanskje du gruer deg fordi du ikke vet hva dagens innlegg skal handle om, så du utsetter å skrive det til siste liten? Kanskje du rett og slett ikke rekker det den ene dagen fordi du ble syk eller noe annet skjedde, og så går du rundt med dårlig samvittighet for det?

Sånn skal det ikke være, og jeg synes det er trist å høre og lese om de som føler det sånn.

Du skal kose deg med å skrive innlegg.

Det var jo derfor du begynte å blogge? Fordi du synes det var gøy å skrive om det du skriver om? Når vi får et slikt press på oss, forsvinner moroa.

Blogging skal være gøy.

Ellers er et jo ingen poeng i å blogge. Hva skal du med en blogg du blir stresset av eller gruer deg til å jobbe med?

Hvor ofte må du blogge, da?

Men hvis du ikke trenger å blogge hver dag for å få flere lesere og mer engasjement, hvor ofte må du dele?

Det enkle svaret er at det ikke er en fasit. Det finnes ingen riktig antall.

Det mer kompliserte svaret er at du må dele innlegg jevnlig og ofte nok til at både Google rangerer bloggen din som «oppdatert» og at leserne ikke glemmer deg.

Men det betyr IKKE hver dag. Det kan være en gang i uken. Det kan være annenhver uke. Det kan være en gang i måneden. Eller noe imellom der.

Du må finne en balanse som fungerer for deg og din hverdag. Et antall der du får sagt og skrevet det du vil, men at du fortsatt synes det er gøy og at du har overskudd til å skrive.

Det er lov å prøve seg fram. Gå ned til fire innlegg i uken. Så går du ned til to innlegg i uken. Se hva som føles riktig. Hva du synes fungerer. Kanskje to er passelig for deg. Eller kanskje ikke. Prøv og se!

Jeg lever av bloggen og publiserer to ganger i måneden

Bare for å helt til slutt stikke et digert hull i den ballongen om at man må blogge hver dag for å kunne leve av bloggen, vil jeg fortelle hva jeg gjør.

Fordi jeg er et veldig godt eksempel på hvorfor jeg kaller det bullshit, og hvorfor jeg VET at det ikke er sant.

Jeg lever av Blogg Bedre. Det er min fulltidsjobb, og min inntekt. Og jeg blogger annenhver uke. To ganger i måneden deler jeg nye innlegg.

Ifølge enkelte «bedrevitere» skal ikke det være mulig. Men det er det altså.

Da jeg startet Blogg Bedre i 2016 delte jeg nytt innlegg en gang i uken. Det gjorde jeg de to første årene for å bygge opp bloggen og få en stor base med innlegg.

I 2018 gikk jeg ned til annenhver uke, fordi jeg begynte å lage kurset Skrivemaskinen. Da hadde jeg ikke tid til å blogge hver uke, fordi jeg legger ned MYE arbeid i hvert innlegg. Jeg bruker som regel minst 3 timer på ett innlegg, ofte mer.

Og hva skjedde? Trafikken har fortsatt å øke. Jeg slo målet for lesere på bloggen i 2019 allerede i januar. Jeg har mange studenter i kurset, bor i Bangkok og lever av bloggen.

Les mer: Mine planer og mål for 2019!

Må du blogge hver dag for å kunne få en suksessfull blogg? Nei! Les hvorfor jeg sier "bullshit" og hvor ofte du bør blogge.
Trafikken har fortsatt å øke, selv om jeg har gått ned fra å blogge hver uke, til annenhver uke.

Så nei. Du må ikke blogge hver dag for å få en suksessfull blogg.

Jeg lever av Blogg Bedre, og dette er kontoret mitt i Bangkok.

Hva tenker du om dette? Er du enig?

Og du? Jeg blir veldig glad hvis du deler innlegget, så flere kan høre og lese dette viktige budskapet.

Bygg en suksessfull blogg med de riktige strategiene

Vil du lære hvordan du kan bygge en suksessfull blogg uten å stresse deg i hjel? I kurset mitt Skrivemaskinen lærer du hvordan du skriver gode tekster til blogg og sosiale medier, og får strategier for å planlegge innhold, finne målgruppe og skape masse engasjement.

Det er mye mer effektivt enn å fokusere på å blogge hver dag.

Påmeldingen åpner igjen snart, klikk på bildet for å lese mer om hvordan jeg kan hjelpe deg med bloggen din:

Author: Blogg Bedre

Jeg lærer ambisiøse bloggere som deg hvordan du kan bygge en suksessfull blogg som kan hjelpe deg til å leve det livet du ønsker. På Blogg Bedre får du tips, råd, sjekklister, verktøy, hjelpemidler og masse annet som hjelper deg til å bygge en suksessfull blogg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.