Verktøy


Lenkene merket med * i dette innlegget er reklame (affiliate). Det vil si at jeg får en sum hver gang du kjøper via den lenken, men det koster ikke deg noe ekstra. Det bidrar til at jeg har råd til å drive og videreutvikle Blogg Bedre, og jeg setter stor pris på alle som bruker lenkene mine! Du kan stole på at jeg aldri vil anbefale noe jeg ikke selv har testet og synes er bra.

Jeg får ofte spørsmål om hvilke verktøy jeg bruker for å drive Blogg Bedre. Derfor har jeg laget en liste med oversikt over hvilke programmer og nettsider jeg bruker og anbefaler.

Følg med, denne siden blir stadig oppdatert etterhvert som jeg oppdager nye, spennende verktøy og nettsider 🙂

Bloggplattform:

WordPress.org

Hvis du takler å selv ta backup, installere plugins og sette opp domene og hosting, er det ingen tvil om at WordPress.org er den beste plattformen som finnes. Den har utallige muligheter for tilpasninger, du kan sette opp nettbutikk og ta betalt, og legge til alle de funksjonene du vil og trenger.

Blogger

Hvis du vil starte med en gratisplattform, vil jeg anbefale blogger/blogspot. Det er Googles egen plattform. Den har ikke et kjempestort utvalg av maler, men en stor fordel er at den har Google Analytics, og du kan laste ned innholdet ditt hvis du finner ut at du vil bytte til WordPress.org ved en senere anledning.

Mange norske bloggere bruker blogg.no, men der kan du ikke laste ned blogginnlegg og bilder, så du får ikke med deg gammelt innhold over til en eventuelt ny blogg.

Epost

ConvertKit*

Ingen over, ingen ved siden av, spør du meg. Det finnes mange epostleverandører, men jeg har foreløpig ikke funnet noen andre som fungerer så godt for bloggere, og som har så kraftige verktøy som ConvertKit.

Du kan automatisere eposter, sende eposter basert på handlinger leserne gjør, tagge dem, og personalisere innholdet på en utrolig effektiv og nyttig måte. Jeg har aldri hatt så gode resultater som etter at jeg begynte å bruke ConvertKit.

MailChimp

For dem som vil begynne litt forsiktig med epost, eller ikke har råd til å betale med en gang, er MailChimp et godt alternativ. Det er gratis frem til du når 2000 abonnenter. Du kan sende automatiske eposter, sende ut freebies når de melder seg på et skjema, og det er ganske enkelt å bruke. Bare vær obs på at du må ha en liste for hvert dokument/freebie du vil sende ut, og hvis samme personen melder seg på begge listene, ligger de dobbelt og teller da som to abonnenter.

Hosting

Siteground*

Jeg har prøvd flere forskjellige hosting-selskaper, men aldri opplevd et som er like stabilt og like god kvalitet som Siteground. Du får hjelp via chat i løpet av et minutt, og får du ikke til noe, gjør de det for deg helt gratis! Kundeservicen er helt overlegen alle andre jeg har vært borte i, og jeg har testet flere andre hosting-selskap tidligere.

Det er svært viktig med god kundeservice på hostingen din, fordi hvis noe skjer med siden din er du ofte avhengig av dem for å få det fikset. Mange tjenester har begrenset kundeservice, hvor den kun er åpen mandag-fredag 9-15. Hos Siteground er den døgnåpen, året rundt. I tillegg har de stabile servere og gode priser. De har aldri lokketilbud og så veldig dyre priser etterpå, de er stabilt gode og rimelige.

Domene

Domeneshop

Jeg kjøper alle mine domener hos domeneshop.no. De er rimelige, og har du mer enn 5 domener, får du rabatt. Det er en enkel prosess for å kjøpe domener hos Domeneshop.

Design

Adobe Indesign

Jeg bruker Indesign til å lage mine PDF-er, legge tekst på bilder og stort sett alt annet grafisk. Det er et godt verktøy, men det er omfattende og kan nok være litt komplisert for nybegynnere. Det er heller ikke gratis.

Canva

Om du ikke kan bruke eller har råd til å kjøpe Indesign, er Canva et veldig godt alternativ. Her finner du maler og riktige størrelser til det aller meste, for eksempel Facebook-toppbilder og Pinterest. Du kan også kjøpe design og bilder.

Creative Market*

Hvis du trenger maler/themes til WordPress, ikoner, logoer, stockphotos, fonter eller noe som helst annet designrelatert, er Creative Market stedet du må gå! Her har jeg kjøpt nesten alt jeg trenger, inkludert malen og fontene til Blogg Bedre. Det er ikke en stor bedrift som lager og selger, men mange små enkeltpersonsforetak og designere som deg og meg som prøver å tjene litt penger og drive business.

Lagring

Dropbox

Jeg er helt avhengig av Dropbox! Den kommer med ganske mye gratis lagringsplass, men jeg har oppgradert og betaler litt per måned for ekstra plass. Her lagrer jeg absolutt alt jeg gjør med og for bloggen. Ved å lagre alt i skylagring, har jeg alltid tilgang, uansett hvor jeg er. Jeg lagrer bilder til Instagram i en mappe, og kan via Dropbox-appen på mobilen bare gå inn og hente bildet og dele på Instagram. Jeg slipper også å være redd for at jeg mister alt hvis PC-en krasjer.

Google Keep

Jeg bruker Keep hver gang jeg kommer på noe småtteri jeg må huske eller notere ned, for eksempel en bloggidé. Du kan legge inn både tekst, bilde og lyd-klipp. Jeg bruker det også hvis jeg skal skrive en lengre tekst til for eksempel Instagram. Det kan være ganske tungvint å svare langt på Instagram på mobilen, så da skriver jeg i Keep på PC-en, åpner Keep-appen på mobilen og kopierer teksten. Så poster jeg den på Instagram. Enkelt og raskt!

Sosiale medier

Planoly*

Å planlegge innhold på forhånd er gull, og med Planoly får du en veldig visuell måte å planlegge feeden din på Instagram. Planoly er kun for Instagram, og du kan både legge inn bilder i en kalender, og se forhåndsvisning av hvordan feeden din blir seende ut. På den måten kan du sjekke at ikke noen bilder krasjer eller ser rare ut ved siden av hverandre, og at feeden blir pen og harmonisk. Du får statistikk, og de har gratisversjon.

Buffer

Da jeg begynte å forhåndsplanlegge innhold på sosiale medier, brukte jeg Buffer til alt. Den fungerer utmerket, og jeg planlegger både til Facebooksiden min, Facebookgruppen, og jeg pleide å bruke den til Instagram før jeg byttet til Planoly. Du kan få statistikk, sette faste tidspunkt den skal publisere på, og de har gratisversjon.

Kursplattform

Teachable*

Det finnes mange forskjellige kursplattformer å velge mellom, og da jeg skulle lage mitt første kurs Start blogg på en dag gjorde jeg mye research. Til slutt landet jeg på Teachable, fordi den er enkel å bruke både for den som lager kurset, og den som tar kurset. Det er enkelt å lage moduler og leksjoner, og oppsettet er brukervennlig. Du får kjempefine salgssider ved hjelp av dra og slipp, som gjør at kurset ser veldig profesjonelt ut!